اتاق نهم نیازمند چهره‌ای از بدنه بخش خصوصی

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۴۷:۴۲
کد خبر: ۱۴۳۵۵۷
اتاق نهم نیازمند چهره‌ای از بدنه بخش خصوصی

گروه تشکل‌ها|

حدود یک ماه و نیم به اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دوره نهم باقی مانده است. در 26 خرداد ماه رییس و هیات رییسه اتاق بازرگانی در دوره نهم انتخاب می‌شوند و از هم‌اکنون بحث انتخابات بسیار داغ است. روز دوشنبه شورای روسای اتاق‌های بازرگانی استان‌ها جلسه‌ای داشتند و به بررسی این موضوع پرداختند. اما مساله مهم این است که پیش از انتخاب هیات رییسه باید خواسته از اتاق بازرگانی در دوره نهم مشخص شود. این مساله است که روسای اتاق‌های استان‌ها در گفت‌وگو با «تعادل» به بررسی آن پرداختند.

  تحریم و دوره جدید اتاق

هادی تیز هوش تابان رییس اتاق بازرگانی گیلان از لزوم تصویت قوانین تحریمی خبر داد و گفت: مشکلات کنونی ما در باب تحریم با تصویب بخشنامه رفع نمی‌شود هر چند که ما در بسیاری از موضوعات قوانینی وضع کرده‌ایم که اجرایی نمی‌شود به عنوان مثال قوانین کسب و کار ما کجا اجرایی شده، مشخص نیست .

تیز هوش اظهار داشت: در خصوص اتاق هشتم می‌توان گفت به خوبی کار کرد و همچنین توانست ورود خوبی به مسائل داشته باشد ولی موضوعی که در این میان بسیار اهمیت داشت گوش دادن دولت به مشاوره‌های اتاق بازرگانی بود، براساس قاعده اتاق در تشکیلات دولتی نه جایگاهی دارد و نه قدرتی، دولت باید تیمی را مصدر امور بگمارد تا مشاوره‌های این تشکل را اجرایی و قوانین را اصلاح کند زیرا اتاق به عنوان نهاد بخش خصوصی در عرصه اقتصادی کشور کار اجرایی انجام می‌دهد و هم به سبب سر و کار داشتن با قوانین نسبت به نقاط ضعف آن اشراف دارد .

وی ادامه داد: به عنوان مثال در راستای تحریم‌ها ما نیاز به تصویب قوانین تحریمی داریم نه اینکه هر روز بخشنامه‌ای را صادر کنیم، اتاق به واسطه داشتن کارگروه‌های مختلف روی این مسائل کار کرده و همچنین در اتاق شهرستان‌ها این مسائل عنوان شده، نمی‌گوییم دولت هیچ بحثی از جانب اتاق را نپذیرفته برخی از موارد،مورد قبول واقع شده و همکاری‌هایی هم در راستای آن صورت گرفته ولی این همکاری‌های باید بیش از پیش باشد .

این فعال اقتصادی کشور افزود: برخی در این میان بحث مطالبه‌گری اتاق را مطرح می‌کنند قبول دارم که ما باید مطالبه‌گر باشیم ولی خب ما حرف خودمان را داشته و دولت هم حرف خودش را دارد علاوه بر اینکه محدودیت‌هایی هم دارد، آنچه حائز اهمیت است اتحاد با یکدیگر است ما باید کارگروه‌هایی با موضوعات مختلف داشته باشیم، برخی از بخشنامه‌ها باید اصلاح شود در حالی که ما قوانین کسب و کارداریم ولی اینکه این قوانین کجا اجرایی شده مشخص نیست .

رییس اتاق بازرگانی رشت در خصوص ماموریت اصلی اتاق در دوره نهم یادآور شد: در محدوده زمانی کنونی که شرایط خاص بر کشور حاکم است اتاق بازرگانی باید به عنوان نهاد بخش خصوصی قوانینی برای دوران تحریم‌ها وضع کند، از طرف دیگر بحث رونق اقتصادی را داریم استفاده از دستگاه‌های جدید و نوآوری و رفع مشکلات در خصوص ارز که موجب می‌شود اشتغال و تولید شکوفا شود و رونق صادرات را در پی خواهد داشت باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد، ما باید از اعضای مان دفاع کنیم، قوانین تامین اجتماعی و مالیاتی باید شفاف باشد در حالی که شاهدیم قوانینی را می‌آورند که اجرای آن راحت نیست و در نهایت می‌گویند که ما شفافیم قوانین ما باید براساس قوانین کار دنیا وضع شود .

  اتاق بازرگانی نباید به دولت اجازه عبور از مسائل دهد

شعبان فروتن رییس اتاق بازرگانی ایلام با بیان اینکه سکاندار اتاق بازرگانی باید از بدنه تولید و تجارت انتخاب شود، گفت: دولتی‌ها اگرچه خوب حرف می‌زنند ولی درد ما را نمی‌فهمند، رییس اتاق باید از میان فعالان اقتصادی واقعی انتخاب شود، اتاق باید در هر جایی که دولت کوتاه آمد اجازه عبور از را مسائل ندهد. فروتن در ارزیابی اتاق هشتم اینگونه اظهار داشت: در اتاق هشتم ناهماهنگی‌هایی وجود داشت و نتوانستیم انتظارات را برآورده کنیم، ما به عنوان نماینده بخش خصوصی بودیم و آنچه اتفاق افتاد صد درصد عملکرد نبود، اتاق باید عملکرد خود را به روز کند و در خصوص اقتصاد کشور با کمک دولت مسائل را رفع کنند و هر جایی که دولت کوتاه آمد اتاق اجازه عبور از این مسائل را ندهد و اقتصاد را پویا کند .

این فعال اقتصادی ادامه داد: ریاست اتاق بازرگانی باید از بدنه اتاق انتخاب شود و با درد ما آشنایی و اشراف داشته باشد یعنی اینکه فعال اقتصادی و گرم و سرد چشیده این راه باشد، اینکه فردی در بیرون تشکیلات اتاق مدیر و وزیر بوده مطمئنا نمی‌تواند انتخاب خوبی برای ریاست و برعهده گرفتن سکان مدیریت اتاق باشد و موفق نخواهد بود، شاید زیبا‌تر از اعضای واقعی اتاق حرف بزند و سخنران خوبی باشد ولی اطلاعی از آنچه مشکل ماست ندارد، بنابراین بسیار حائز اهمیت است که سکاندار اتاق بازرگانی فردی منتخب از بدنه تولید، تجارت و فعال اقتصادی واقعی باشد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: امیدواریم در سایه همکاری بخش خصوصی و دولتمردان شاهد بروز شکوفایی اقتصادی باشیم، نگاه بخش خصوصی همواره به همکاری مطلوب با دولتمردان بوده و نشان داده که همواره از توسعه فضای کسب و کار استقبال می‌کند .

  قانون اتاق باید بازنگری شود

رحیم بنا مولایی رییس اتاق بازرگانی البرز معتقد است بازنگری و تغییر قانون اتاق بازرگانی ایران از جمله

ضرورت هایی است که باید به آن پرداخته شودهمچنین افرادی که در هیات نمایندگان اتاق ایران انتخاب می‌شوند باید حداقل به دو زبان بین‌المللی مسلط باشند کما اینکه در کسب و کار خود و واردات صادرات محصول موفق بوده و بتوانند نقش سازنده‌ای در عرصه تجارت تولید، بازرگانی و تمامی جنبه‌های فعالیت اتاق بازرگانی ایفا کنند

رییس اتاق البرز افزود اختصاص داشتن حداقل 40 درصد از کرسی‌های مجلس که قوه مقننه و تصمیم‌گیرنده کشور است به اقتصاد دانان ضرورتی است که همواره نادیده گرفته شده این کرسی باید در اختیار فعالان اقتصادی کشور و اتاق‌های بازرگانی قرار گیرد تا در کمیسیون‌های تخصصی مسائل کشور را مطرح کنند و تصمیمات راهگشایی برای اقتصاد کشور اتخاذ نمایند، ایران باید تلاش کند از رتبه 128 خود در شاخص جهانی سهولت کسب‌وکار در وهله اول به رتبه‌ای دو‌رقمی و سپس با الگو قرار دادن کشورهای همسایه که در تراز جهانی رتبه‌ای تک رقمی دارند در نهایت به رتبه‌ای تک رقمی که لیاقت آن را دارد دست یابد . به گفته بنا مولایی اتاق بازرگانی در این دوره و دوره بعدی باید فعال‌تر و هدفمند‌تر پیش رود یکی از مشکلات ما همین امر است در این دوره باید تلاش خود را جهت متقاعد کردن دولت به الزام همه فعالین اقتصادی به عضویت در اتاق بازرگانی به کار بندیم زیرا در حالی که حدود دو میلیون و 100 هزار شرکت در کشور به ثبت رسیده است از این میان تنها 70 هزار نفر به عضویت اتاق بازرگانی در آمده‌اند این آمار برای تشکلی که درصدد است تا دولت و قوای سه گانه کشور را با خود همراه کند قابل قبول نیست، اتاق بازرگانی باید محور مسائل اقتصادی کشورشود و مانند سایر کشورها وزرای اقتصادی دولت را این تشکل انتخاب و پیشنهاد کند .

 

ارسال نظر