اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۰:۳۸:۱۳
کد خبر: ۱۴۳۴۶۶

شوک قیمتی در بازار کاغذ

تسنیم|رییس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا از افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت هر بند کاغذ در بازار آزاد طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد و گفت: قیمت هر بند کاغذ ۷۰ گرم ۱۰۰در۷۰ طی ۴۸ ساعت از ۴۵۰ هزار تومان در بازار آزاد به ۵۵۰ هزار تومان رسید. سید حسین میرباقری با اشاره به افزایش قیمت کاغذ طی 48 ساعت گذشته اظهار کرد: قیمت هر بند کاغذ 70 گرم 100در70 طی 48 ساعت از 450 هزار تومان در بازار آزاد به 550 هزار تومان در بازار رسید. به گفته او، ماه‌ها است که این اتحادیه از توزیع کاغذ و فروش آن در بازار کنار گذاشته شده و وزارت ارشاد وظیفه توزیع کاغذ را عهده‌دار است؛ کاغذی که با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و وزارت ارشاد باید این کاغذ را میان ناشران توزیع کند اما قیمت کاغذ طی این مدت روندی صعودی داشته و از حدود 140 هزار تومان، به 550 هزار تومان رسیده است.

به گفته رییس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا، این شوک قیمت کاغذ در بازار در شرایطی است که طی ماه‌های آینده، فصل چاپ کتاب‌های درسی، کمک درستی و دفاتر مورد نیاز دانش‌آموزان فرا خواهد رسید و ادامه این روند افزایشی، علاوه بر مشکلاتی که برای صنعت نشر و کتاب فراهم می‌کند، برای خانواده‌هایی که به دنبال تامین مایحتاج دانش‌آموزان خود هستند نیز چالش‌ساز خواهد شد.

افزایش تقاضا برای تعمیرات لوازم خانگی

ایرنا| سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: به دلیل افزایش قیمت انواع لوازم خانگی، تقاضا برای تعمیرات بجای خرید لوازم خانگی نو در چند ماه گذشته افزایش یافته است. حمیدرضا غزنوی افزود: تمایلی به افزایش بیش از حد قیمت‌ها بین تولیدکنندگان وجود ندارد چرا که بازار از کشش پذیری قیمتی لازم برخوردار نیست و در این صورت به سمت رکود پیش خواهد رفت. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: اکنون کارخانجات تولیدی به دلیل گرانی ارز و افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات، محصولات خود را با حداقل سود به فروش می‌رسانند. او با بیان اینکه اکثر شرکت‌ها محصولاتشان را با قیمت‌های اواخر سال 97 به فروش می‌رسانند، گفت: با توجه به افزایش حقوق و دستمزد در روزهای آغازین سال، پیش‌بینی کرد افزایش قیمتی متناسب با رشد دستمزدها را در لوازم خانگی شاهد باشیم. غزنوی ظرفیت‌های تولیدی کارخانجات لوازم خانگی را تا سه برابر نیاز کشور عنوان کرد و گفت: این ظرفیت در یخچال سالیانه تا 1.5 میلیون دستگاه، لباسشویی 1.2 میلیون دستگاه، اجاق گاز یک میلیون دستگاه و تلویزیون 2 میلیون دستگاه است. او درخصوص شایعه‌هایی مبنی بر خروج برندهای مطرح کره‌ای ال. جی و سامسونگ از کشورمان، گفت: هرچند این موضوع تکذیب شده، اما آمارهای تولید این دو شرکت در پایان سال 97 نسبت به سال پیش از آن به یک پنجم رسیده است. او تاکید کرد: در حالی که سایر برندهای لوازم خانگی در ایران با 65 تا 100 درصد داخلی سازی تولید می‌شوند، اما این رقم برای ال. جی و سامسونگ به مراتب پایین‌تر است.

قاچاق پیاز با کامیون‌های حامل گوجه

پایگاه خبری اتاق اصناف تهران| رییس اتحادیه بارفروشان، با بیان اینکه در پی ممنوعیت صادرات، پیاز به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، گفت: وقوع سیل، باعث تاخیر در برداشت پیاز شده است. حسن صابری درباره اینکه چرا ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی نتوانسته بر قیمت این محصولات در بازار اثر بگذارد، گفت: اگر صادرات پیاز ممنوع نمی‌شد، خروج بی‌رویه آن از کشور موجب می‌شد قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار، به کیلویی ١۵ تا ٢٠ هزار تومان برسد. او با اشاره به اینکه هم اکنون عرضه این محصول کاهش یافته است، افزود: معمولا هر سال در اردیبهشت ماه، پیاز مناطقی مانند دزفول و چین دوم جیرفت و بندرعباس وارد بازار شده و عرضه زیاد می‌شد؛ همچنین عرضه سیب‌زمینی نیز از مناطقی مانند گرگان به بازار صورت می‌گرفت؛ اما سیل‌های اخیر باعث شده کشاورزان نتوانند پیاز‌ها را در دزفول برداشت کنند.

رییس اتحادیه بارفروشان افزود: اگر شرایط جوی به همین صورت بماند، اتفاق جدیدی رخ ندهد و آب گرفتگی‌ها نشست کند، حدود ١٠ تا ١۵ روز آینده این پیاز‌ها قابل برداشت و عرضه زیاد می‌شود. همچنین محصول جیرفت و بندرعباس نیز، در اردیبهشت ماه به تدریج وارد بازار خواهد شد. صابری افزود: البته ناگفته نماند صادرات پیاز از کشور به صورت غیرقانونی و قاچاق ادامه دارد و برخی این محصول را در ماشین‌های حامل گوجه، زیر پوشش این محصول پنهان و صادر می‌کنند. او ادامه داد: برداشت سیب‌زمینی نیز در مناطقی مانند گرگان از اواسط برج دو آغاز می‌شود. صابری، قیمت هر کیلوگرم پیاز را در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۶ تا ٨ هزار تومان، سیب زمینی را بین ٢۵٠٠ تا 4 هزار تومان و گوجه فرنگی را بین ١۵٠٠ تا 3 هزار تومان اعلام کرد. او تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید محصولات، نمی‌توان انتظار داشت نرخ این محصولات مانند سال گذشته باشد و به همان اندازه پایین بیاید؛ چون نرخ پایین برای کشاورز سود ندارد و او از کشت منصرف می‌شود.

 

ارسال نظر