آغاز طرح نظارت بر بازار ماه رمضان از دهم اردیبهشت

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۰:۴۰:۳۶
کد خبر: ۱۴۳۲۸۴

طرح ویژه نظارت بر بازار کالاهای اساسی در ماه رمضان از دهم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. بنابر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ با تصمیم اعضای کارگروه ستاد تنظیم بازار مقرر شده تا با هدف تنظیم بازار اقلام اساسی و مصرفی خانوار در ماه مبارک رمضان، طرح ویژه نظارت بر بازار از دهم اردیبهشت آغاز شود و تا هفدهم خرداد ادامه یابد. این اقدام با هدف حفظ آرامش بازار در ماه مبارک رمضان و توجه به رفاه هموطنان به ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه صورت می‌گیرد.

همچنین پیش بینی شده است کارگروه‌های ستاد تنظیم بازار در هر استان، با توجه به شرایط استان تحت مسوولیت خود نسبت به اتخاذ تصمیم برای برگزاری فروش‌های فوق‌العاده و همچنین نمایشگاه‌های طرح ضیافت اقدام کنند. بر این اساس عرضه اقلام اساسی در دو سطح صورت خواهد گرفت. کالاهای اساسی مانند «برنج»، «شکر»، «روغن»، «گوشت مرغ» در این راستا با قیمت‌های ترجیحی برای خانوارهای هدف اختصاص می‌یابد یا در فروش‌های فوق‌العاده عرضه خواهند شد. در این راستا تصمیماتی نیز با هدف تنظیم بازار «خرما»، «زولبیا و بامیه»، «حلیم» و «آش» که کالاهای مهم و پرمصرف در این ماه هستند، اتخاذ شده است. هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان حداقل و حداکثر قیمت اقلام پرمصرف با هدف پیشگیری از رشد ناگهانی قیمت‌ها، ابلاغ و به اطلاع شهروندان می‌رسد.

  عرضه مستقیم کالا به جای نمایشگاه

از سویی دیگر، دبیرکل اتاق اصناف ایران نیز در خصوص برنامه‌های طرح ضیافت در ماه رمضان می‌گوید: تا این لحظه تصمیمی برای برگزاری نمایشگاه اتخاذ نشده اما افزایش فروش فوق‌العاده و عرضه مستقیم کالاهای پرتقاضا در این ماه در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسیده و به استان‌ها ابلاغ شده است. به گفته علی عوض‌پور، برنامه دیگری که برای جلوگیری از افزایش قیمت اجرا می‌شود تأمین مواد اولیه کالاهای اساسی و پرتقاضا در این ماه است که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است. دبیرکل اتاق اصناف افزود: شکر، آرد و روغن در اولویت تأمین قرار دارند و برای آنها «سهمیه خاص» در تمام استان‌ها در نظرگرفته شده و این سهمیه در حال عرضه است. دبیرکل اتاق اصناف تأکید کرد: کالاهای اساسی همچنان با نرخ مصوب عرضه می‌شود و کالاهایی مانند روغن، آرد، شیرینی جات، زولبیا و بامیه و… با قیمت مصوب و با نظارت بیشتر در بازار عرضه می‌شود. عوض‌پور گفت: برای عرضه کالای مرغوب با نرخ مصوب تشکل‌های مختلف در حالت آماده باش قرار دارند و با مصوبه ستاد تنظیم بازار افزایش قیمتی در هیچ کالایی نداریم و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی کالاها تأمین و در تمام استان‌ها در حال عرضه است.

اما از آنسو، نایب‌رییس اتاق اصناف ایران از برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان «ضیافت» خبر می‌دهد که هدف آن، توزیع بهتر کالاهای اساسی است. به گفته مجتبی صفایی، برای مدیریت بازار در ایام ماه مبارک رمضان و برای دسترسی بهتر مردم به کالاهای اساسی نمایشگاهی تحت عنوان «ضیافت» در سراسر کشور برگزار خواهد شد تا افراد بتوانند کالاهای اساسی و مورد نیاز خود را با قیمت دولتی تهیه و خریداری کنند. با اقدامات انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود که کمبودی را به خصوص در حوزه مواد غذایی در کشور نداشته باشیم. این مقام مسوول به وضعیت بازار در شب عید ۹۷ اشاره کرد و گفت: درباره وضعیت کالای اساسی در شب عید باید اشاره کرد که کمبودی را شاهد نبودیم و روند آرامی را پشت سر گذاشتیم. در حقیقت در این ایام ذخیر‌ه‌سازی کالا بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد، انجام گرفت و مردم با فراوانی کالا روبرو بودند. البته در برخی مناطق با نوسان قیمت کالاها مواجه می‌شدیم که با گزارش‌های مردم مجموعه نظارتی اصناف و سازمان حمایت ورود کرده و از حقوق مردم دفاع می‌کردند.

 

ارسال نظر