اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۰۵ - ۰۰:۳۹:۵۲
کد خبر: ۱۴۳۱۱۵

عبور از گردنه سخت اقتصاد با تشکل‌گرایی

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است در شرایط سخت امروز اقتصادی و فشارهای تحریم‌ها برای عبور از مشکلات تنها چاره داشتن امید و استفاده از انسجام ملی با تشکل گرایی و همدلی است.

احمد صادقیان می‌گوید: اقتصاد ایران روزهای سختی را طی می‌کند و مشکلات متعددی سر راه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایرانی قرار گرفته است. اما باید با صبر واستواری و امید این مسائل را پشت سر گذاشت. امید به آینده مهم‌ترین خصیصه‌ای است که تولیدکنندگان ایرانی لازم است در خود حفظ کنند و به سوی روزهای بهتری قدم بردارند. برای حفظ این امید هم اندیشی و هم فکری اهالی اقتصادی و کسب وکار می‌تواند بسیار موثر واقع شود و اتاق بازرگانی نیز یکی از مهم‌ترین نهادهای این نوع تشکل گرایی برای همدلی و انسجام است. او می‌گوید: سال‌ها فعالیت اقتصادی در بخش خصوصی و مخصوصا در شهرهایی غیر از پایتخت، برایم روشن کرده که با امیدواری به آینده و به خدمت گرفتن سرمایه‌ها و نیروهای انسانی کارآمد، می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و به موفقیت‌های پایدار دست پیدا کرد.  بنابه اظهارات صادقیان، اتاق بازرگانی می‌تواند به پشتوانه فعالان اقتصادی از منافع کلان آنان حمایت کند و با مشورت دادن به مقامات و نهادهای دولتی و تعیین خط مشی‌هایی که مناسب کسب وکارهاست، دولت را به مسیری سوق دهد که فعالیت‌های اقتصادی چرخه خود را از سر گیرد و از وضعیتی که در حال حاضر دارد بیرون‌ آید. او ادامه می‌دهد: اتاق بازرگانی طی سالیان گذشته توانسته به عنوان مهم‌ترین نهاد بخش خصوصی جایگاه خود را تثبیت کند و دولتمردان و مقامات به تدریج دریافته‌اند که به نفع کشور است که برنامه‌های اتاق‌ها را بشنوند و آنها را جدی بگیرند و بازی دهند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه اتاق باید در عرصه‌های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی دستاوردهای بخش خصوصی را با بیشترین تاکید به جامعه و دولت بشناساند؛ ادامه داد: « اتاق به ویژه در عرصه کشاورزی که تقریبا تمام آن توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود، می‌تواند تسهیل‌کننده ارتباط بین مدیران و شرکت‌های این حوزه با تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران آن باشد.»

ممنوعیت صادرات دام سبک کلید خورد

وزیر صنعت، معدن وتجارت در نامه‌ای به رییس کل گمرک ایران درخواست کرد صادرات دام سبک و شتر از ۱۰ اردیبهشت ممنوع شود. ستاد تنظیم بازار سال گذشته با توجه به تشدید صادرات دام که منجر به کمبود گوشت در بازار داخلی و افزایش شدید قیمت شد، صادرات دام را ممنوع کرد. بر این اساس به نظر می‌رسید، ممنوعیت صادرات همچنان برقرار باشد، اما روز گذشته رضا رحمانی، وزیر صنعت، در نامه‌ای به رییس کل گمرک درخواست کرد برای تنظیم بازار داخلی، صادرات دام سبک و شتر از ۱۰ اردیبهشت ماه ممنوع شود. مشخص نیست علت ارسال این نامه چیست. آیا ممنوعیت صادرات لغو شده بود که رحمانی در نامه‌ای جدید، خواستار برقراری دوباره ممنوعیت شده است یا نگارش این نامه دلیل دیگری دارد. در نامه رضا رحمانی خطاب به مهدی میراشرفی رییس کل محترم گمرک ایران آمده است: «احتراماً پیرو درخواست وزارت جهاد کشاورزی و ضرورت برنامه‌ریزی برای مدیریت تولید و تنظیم بازار، مقتضی است ضوابط زیر برای کالا‌های اعلام شده اعمال و به گمرکات اجرایی ابلاغ شود. در بند الف این نامه آورده شده که ممنوعیت صادرات از تاریخ دهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ موراد زیر را در بر می‌گیرد: 1. دام سبک با سر تعرفه‌های ۰۱۰۴ (مولد نژاد)، 2. شتر با سر تعرفه‌های ۰۱۰۶۱۳ (مولد نژاد) و 3. ضایعات، آخال، دم قیچی و خرده ریز از مواد پلاستیکی (۳۹۱۵۱۰۰۰، ۳۹۱۵۲۰۰۰، ۳۹۱۵ ۳۰۰۰ و ۳۹۱۵۹۰۰۰) . همچنین در بند ب این نامه آمده است که لغو ممنوعیت صادرات از تاریخ ابلاغ نامه در مورد «تخم مرغ خوراکی و غیرخوراکی با سرتعرفه‌های ۰۴۰۷» اعمال می‌گردد.

صادرات تخم مرغ آزاد شد

دبیر ستاد تنظیم بازار از آزاد شدن صادرات تخم مرغ خبر داد وگفت: با توجه به افزایش تولید و در راستای حمایت از تولیدکنندگان، صادرات این محصول آزاد شد. عباس قبادی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در راستای حمایت از تولید داخل و با توجه به افزایش تولید تخم مرغ، صادرات این محصول آزاد اعلام می‌شود. وی افزود: همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه تولیدکنندگان این محصول به ما قول داده‌اند شرایط تولید را به گونه‌ای رقم بزنند که بازار داخل از نظر تأمین با مشکلی مواجه نشود. به گزارش ایلنا، اعلام آزادسازی صادرات تخم مرغ توسط دبیر ستاد تنظیم بازار در حالی است که تا ماه رمضان زمانی باقی نمانده است و آغاز صادرات این محصول می‌تواند بر افزایش قیمت آن در بازار موثر باشد. در حال حاضر تخم مرغ یکی از ارزان‌ترین منابع پروتئینی است که در اختیار اقشار کم درآمد قرار دارد و هر تصمیمی برای آن باید با توجه به نتایج آن بر بازار گرفته شود. به نظر می‌رسد، تصمیم برای آزادسازی صادرات

تخم‌مرغ به دلیل تجمع‌های اعتراض آمیز چند روز پیش تولیدکنندگان باشد. تولیدکنندگان تخم مرغ در ماه‌های اخیر نسبت به مازاد روزانه 200 تن تخم مرغ و کاهش قیمت خرید و زیان خود معترض بودند. این گزارش حاکی است؛ در ابتدای بهمن ماه سال گذشته بر اساس مکاتبات انجام گرفته از سوی وزارت صنعت، سازمان توسعه تجارت و گمرک کشور، صادرات حبوبات و گوجه فرنگی آزاد شد و در مقابل صادرات تخم مرغ خوراکی و غیرخوراکی، جوجه یک روزه، پیله کرم ابریشم، ابریشم خام، ضایعات ابریشم، نخ ابریشم، پشم خام و نخ و الیاف پشمی تابیده شده ممنوع شد.

 

ارسال نظر