نشست 100 فعال اقتصادی ایران و عراق

۱۳۹۸/۰۲/۰۵ - ۰۰:۳۹:۱۸
کد خبر: ۱۴۳۱۱۴

بیش از یکصد فعال اقتصادی ایرانی و عراقی در نشستی مشترک در بغداد پایتخت عراق و با حضور مسوولان دو کشور بر تقویت همکاری‌ها میان دو طرف تاکید کردند. به گزارش ایرنا، نشست مشترک یکصد شرکت ایرانی و عراقی مشارکت‌کننده در نمایشگاه ایران پروژه عراق با محوریت فعالان اقتصادی شورای فعالیت‌های اقتصادی عراق سه شنبه شب در هتل شرایتون بغداد پایتخت عراق برگزار شد.

معاون سفیر ایران در بغداد، ضمن تقدیر از نقش فعالان اقتصادی دو کشور در تقویت روابط و همکاری‌های طی سال‌های اخیر، گفت: ایران و عراق دو کشور دوست، برادر و همسایه هستند و تنها تعامل و منافع اقتصادی آنها را به یکدیگر پیوند نمی‌دهد بلکه مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی دارند. سید موسی علیزاده طباطبایی گفت: ارتباط میان دو ملت و دو کشور ایران و عراق به اندازه وسیع و عمیق است که هیچ طرفی نمی‌تواند آن را مخدوش کند. طباطبایی با اشاره به اینکه تمرکز فعالیت‌های نمایندگی‌های ایران در عراق طی دو سال گذشته روی روابط اقتصادی بوده است، بر تداوم حمایت از فعالان این حوزه و تلاش برای رفع موانع فعالیت آنان در دو کشور تاکید کرد. او سفرهای متقابل حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق را بسیار مهم و ثمربخش دانست و گفت: با انجام این سفرها و توافقات مهمی که طی آن صورت گرفت، زمینه گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف، بیش از پیش فراهم شده است.

«استبرق ابراهیم الشوک» معاون وزیر مسکن عراق نیز طی سخنانی در این نشست، روابط دو کشور را مستحکم و پیشرفته خواند و خواستار تبلور هر چه بیشتر نتایج سفر مقامات عالی دو کشور، در تقویت همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان ایران و عراق شد. او بازار عراق را برای ورود فعالان، شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و صنعت گران ایرانی بسیار آماده توصیف کرد و گفت: همه در بخش‌های دولتی و خصوصی باید تلاش کنیم این روابط هر چه بیشتر گسترش یابد. رایزن بازرگانی ایران در عراق نیز طی سخنانی در این نشست، مدرن‌سازی و توسعه زیرساخت‌ها در قالب پروژه ملی عراق را یادآور شد و گفت: برنامه و اهداف پیش بینی شده کشور عراق تمرکز به انجام برنامه‌های اقتصادی است و براین اساس موضوع مدرن‌سازی و توسعه طرح‌های زیرساختی با توجه به برآورد نیاز استان‌های مختلف اجرایی خواهد شد. ناصر بهزاد علیزاده افزود: براساس هدفگذاری ۲۰ میلیارددلاری تجارت ایران و عراق موضوع صنعت ساختمان به عنوان صنعت با مزیت کشور به دلیل برتری در مقیاس تولید و تنوع برای همکاری دوجانبه مورد توجه است.

بهزاد اظهارداشت: محورهای زیرساختی در بخش مدرن‌سازی شامل بهسازی، نوسازی و نوین‌سازی طرح‌هایی است که عمدتا شامل پل و جاده‌سازی، مجتمع‌های مسکونی، بزرگراه و طراحی الگوهای سازندگی استاندارد بین شهری و... است. وی گفت: توسعه عراق براساس مزیت‌های منطقه‌ای این کشور با اولویت احیا صنایع سبک، راه‌اندازی واحدهای تولیدی در قالب زنجیره تکمیل محصول و افزایش کیفیت و کمیت کالاهای صنعتی و زراعی مصرفی صورت می‌پذیرد. بهزاد یادآور شد: پیگیری طرح‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری مشترک ایران در عراق می‌تواند با برخی استان‌های منابع بنیان عراق نظیر استان بغداد-دیوانیه- نینوا-صلاح الدین، واسط، المثنی، نجف، کربلا و سلیمانیه در قالب تجاری شدن محلی کالاهای ایرانی در بازار هدف، تولید و سرمایه‌گذاری برای کاهش هزینه و حفظ موقعیت رقابتی آغاز شود.

 

 

ارسال نظر