معافیت‌های نفتی تمدید می‌شود

۱۳۹۸/۰۲/۰۵ - ۰۰:۳۸:۴۶
کد خبر: ۱۴۳۱۱۲
معافیت‌های نفتی تمدید می‌شود

امریکا اعلام کرده با همکاری عربستان و امارات، معافیت‌های نفتی ایران را لغو کرده است. این دو کشور تاکنون پاسخ مشخصی به امریکا نداده و گفته‌اند عضو اوپک هستند و به تصمیمات آن متعهدند. در مجموع می‌توان گفت اقدام اخیر امریکا بیشتر جنبه روانی دارد. رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: اقدام امریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی را باید از چند منظر مورد بررسی قرار داد؛ مهم‌ترین سوال این است که آیا امریکا می‌تواند به هدف خود یعنی صفر کردن صادرات نفت ایران دست پیدا کند؟ او اظهار می‌کند که پاسخ قطعا منفی است؛ چون ایران مشتریانی دارد که دهه‌هاست با این کشور همکاری می‌کنند. قدمت برخی از این تعاملات به حدود 65 سال پیش برمی‌گردد. بنابراین به این سادگی نیست که کشوری بخواهد به دلیل تهدیدهای امریکا، معامله با ایران را متوقف کند.

پدیدار در ادامه عنوان می‌کند: پالایشگاه‌های این کشورها با نفت سبک و سنگین ایران تطبیق داده شده است. چند سال پیش که تحریم‌های گسترده سازمان ملل علیه ایران اتفاق افتاده بود و صادرات نفت ما کاهش چشمگیری داشت، باز هم کشورهای «چین، هند، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی» به واردات نفت‌شان از ایران ادامه دادند؛ چون هم قیمت مناسب‌تر و هم کیفیت بالاتری دارد. او تاکید می‌کند: اگر قرار باشد از نفت ایران صرف نظر کنند، آن‌زمان خسارات اقتصادی قابل توجهی متوجه شان می‌شود. بنابراین از نظر اقتصادی، همکاری با ایران به نفع‌شان است، اما از آنجا که موضوع نفت دو بخش سیاسی و اقتصادی دارد باید دید در نهایت این کشورها چه تصمیمی می‌گیرند.

او ادامه می‌دهد: اما آنچه اکنون می‌بینیم این است که کشورهای طرف قرارداد ایران با اقدام امریکا همراهی نکرده‌اند. مثلا چین با تصمیم امریکا مخالفت کرده است. این کشور روزانه 753 هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد. همچنین هند و ترکیه نیز مخالفت خود را با عدم تمدید معافیت‌ها اعلام کرده‌اند. همچنین به گفته او، کره جنوبی هم هیاتی به امریکا فرستاده تا درباره تصمیم جدید امریکا مذاکراتی داشته باشد. بنابر آنچه گفته شد، تنها نتیجه تصمیم جدید امریکا، افزایش قیمت نفت است؛ همان اتفاقی که اکنون هم رخ داده است و بررسی بورس لندن و نیویورک و شرق آسیا از رشد ناگهانی قیمت‌ها حکایت دارد. او با بیان اینکه کشورهای عضو اوپک حاضر نیستند، حجم تولیدشان را بالا ببرند، می‌گوید: این کشورها اکنون حدود 31 میلیون بشکه در روز تولید می‌کنند، که نشان می‌دهد به مصوبه آخرین جلسه اوپک متعهد بوده‌اند. امریکا اعلام کرده با همکاری عربستان و امارات، معافیت‌های نفتی ایران را لغو کرده است. به گفته او، این دو کشور تاکنون پاسخ مشخصی به امریکا نداده و گفته‌اند عضو اوپک هستند و به تصمیمات آن متعهد هستند. در مجموع می‌توان گفت اقدام اخیر امریکا بیشتر جنبه روانی دارد.

 

ارسال نظر