برای رونق تولید باید ساختار این بخش تغییر کند

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۸۶۲

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: زمانی که در کشور تمام برنامه‌ریزی‌ها به سمتی باشد که سیستم انگیزشی و پاداش‌دهی به کارهای واسطه‌گری مالی و دلالی مربوط شود، چگونه تولید رونق صورت می‌گیرد؟ اگر به تغییر ساختار در بخش تولید توجه نکنیم، با تزریق منابع، تولید رونق نخواهد یافت.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی اظهار کرد: شکرانه بارش‌های اخیر کشور باید در جهت کمک به افرادی که لطمه دیدند، جبران شود و این شکرانه کمک به آسیب‌دیدگان است. استان خراسان رضوی نیز بسیار کمک کرده و اقلام به موقع ارسال شده اما ایرانیان در تمام حوادث طبیعی برای کمک آماده هستند.

وی افزود: بعد از مدتی که شعله آتش کم شد، تنهایی آسیب‌دیدگان شروع می‌شود. اکنون از نظر مواد غذایی، پوشاک و وسایل کمک می‌کنند اما بعد از اینکه زمان می‌گذرد، آسیب‌دیدگان تازه به دردهای عمیق خود می‌رسند. از فعالان اقتصادی تقاضا داریم که کمک‌های نقدی در خراسان را قطع کرده و به کمک غیر نقدی تبدیل کنند. ساخت مکان‌های عمومی نیز در برنامه کار ما قرار دارد. در اتاق ایران جلسه‌ای داشتیم که رقم ۵۰ میلیارد تومان را جمع‌آوری کردیم، امیدواریم خراسان نیز به سمتی برود که از نظر عدد در کل کشور دیده شود. باید به سمت کارهای اساسی و زیربنایی نیز رفت.

شافعی با بیان اینکه امسال با نام رونق تولید نامگذاری شده عنوان کرد: ما نگران هستیم که در نهایت شعار رونق تولید با شیوه‌های معمول و مرسوم، نتیجه‌ای جز اتلاف منابع نداشته باشد. اکنون بدون مطالعه و بررسی کارشناسی شروع به جمع‌آوری منابع کردیم تا به واحدهای تولیدی تزریق کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: زمانی که در کشور تمام برنامه‌ریزی‌ها به سمتی باشد که سیستم انگیزشی و پاداش‌دهی به کارهای واسطه‌گری مالی و دلالی مربوط شود، چگونه تولید رونق صورت می‌گیرد؟ اگر به تغییر ساختار در بخش تولید توجه نکنیم، با تزریق منابع، تولید رونق نخواهد یافت. آیا این امکان وجود دارد که سودآوری کارهای غیر مولد در کشور بدون ریسک و چندین برابر تولید باشد و بعد از رونق تولید صحبت کنیم؟ باید در مجلس و دولت فکر اساسی کرد. با این ساختار معیوب، تولید، رونق نخواهد یافت و این کارها منابعی از بانک‌ها خواهند گرفت، رونق پنج روزه ایجاد خواهد شد و همه‌چیز به حالت ثابت بازخواهد گشت.

وی بیان کرد: ابتکار تازه‌ای که در سایر استان‌ها نبوده و در شورای گفت‌وگوی استان رخ خواهد داد، این است که در شهرستان‌های استان نیز شوراهای گفت‌وگو دایر شود.

شافعی با اشاره به اینکه مهم‌ترین فاکتور برای رونق تولید، توجه به فضای کسب و کار فعالان اقتصادی است، تصریح کرد: مجلس قانون خوبی تصویب کرده اما از یک طرف وزارت اقتصاد مقررات‌زدایی می‌کند و از طرف دیگر در مجلس مقررات تازه تصویب می‌شود که به کسب و کار ما آسیب می‌زند. مجلس به ویژه رییس مجلس کمک زیادی می‌کند اما ما با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم که با نمایندگان نیز مطرح کردیم و آن قوانین متناقض در کشور است که برای انجام یک فعل واحد، دو قانون متفاوت داریم.

 

ارسال نظر