اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۷۷۶

۴۷۳ هزار فقره بازرسی از صنوف تهران در سال ۹۷

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران|آمار بازرسی‌ها از صنوف تهران در ۱۲ ماه سال ۹۷ حدود ۴۷۳ هزار و ۵۹۰ فقره بود که ۷۱هزار و ۱۷۳ فقره پرونده با برآورد جریمه پیشنهادی به ارزش بیش از ۱۹۵میلیارد و ۲۴۵ میلیون ریال تشکیل شده است. در ۱۲ ماه سال ۹۷ تعداد ۴۶ هزار و۷۳۰ فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که ۶۷ درصد در بخش کالا و ۳۳ درصد در بخش خدمات بود. از مجموع شکایات دریافتی ۶ درصد به صورت حضوری، ۹۱ درصد تلفنی و ۳ درصد به صورت کتبی دریافت و رسیدگی شده است . در عین حال پس از بررسی‌های معموله و ارزیابی کارشناسان تعداد ۴۶ هزار و ۱۶۰ فقره شکایت قابل پیگیری تشخیص داده شد که برای رسیدگی و برخورد قانونی به ادارات و مراجع ذی‌ربط ارسال شده است. همچنین از کل شکایات قابل پیگیری ۴ درصد منجر به رضایت شاکی، ۴۹درصد متخلف، ۴۴ درصد غیرمتخلف و ۳ درصد در دست بررسی است. طبق گزارش واحد معاونت نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران، در سال ۹۷ بیشترین عناوین تخلف مربوط به درج نکردن قیمت، گران‌فروشی و عدم صدور صورتحساب بود.

خسارت سیل به 8 هزار واحد صنفی

شاتا|رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت از آسیب به ۸ هزار و ۸۷۸ واحد صنفی در جریان سیل در ۷ استان کشور خبر داد. پیمان زندی بالاترین آمار واحد‌های صنفی آسیب دیده را با 4 هزار و 335 واحد مربوط به لرستان اعلام کرد و گفت: همچنین 600 واحد قالیبافی نیز در این استان آسیب دیده است. او افزود: بالاترین آمار آسیب به واحدهای قالیبافی مربوط به استان گلستان با 10 هزار واحد است و در حوزه صنف نیز 2 هزار و 100 واحد در این استان آسیب دیده است.

نماینده وزارت صنعت، معدن وتجارت در ستاد بحران کشور، تعداد واحدهای صنفی آسیب دیده در ایلام را نیز یک هزار و 450 واحد اعلام کرد و گفت: بیشترین آسیب به واحد‌های قالیبافی پس از گلستان و لرستان به واحدهای ایلام وارد شده که تعداد آن به 200 واحد می‌رسد. زندی همچنین آمار واحد‌های صنفی آسیب دیده در استان‌های مازندران، فارس، کرمانشاه و چهارمحال بختیاری را نیز به ترتیب 736، 150، 100 و 7 واحد اعلام کرد. به گفته رییس مرکزامور اصناف و بازرگانان آمار واحدهای صنفی و قالیبافی آسیب دیده در جریان سیل خوزستان نیز پس از جمع‌بندی اعلام می‌شود.

واکاوی دلایل رشد منفی صنعت

ایسنا|عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است اصلی‌ترین دلیل رشد منفی ۷.۹ درصدی بخش صنعت در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۷ ضربه‌هایی بوده که به صنعت خودرو وارد شده است. محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: همانطور که بررسی آمار سال‌های قبل نشان می‌دهد، خودرو اصلی‌ترین عامل در تعیین شرایط رشد صنعت کشور است و این حوزه هر گاه توانسته به کار خود با قدرت ادامه دهد صنعت نیز رشد کرده و هر گاه صنعت خودرو زمین خورده، رشد صنعتی کشور نیز منفی شده است. به گفته او در ماه‌های گذشته میزان تولیدات خودروی کشور حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و همین مساله تأثیر خود را در رشد منفی بخش صنعت و همچنین صنایعی همچون فولاد و پتروشیمی نشان داده است. این عضو اتاق بازرگانی تهران درباره دلایل کاهش تولید و افت صنعت خودرو در سال ۹۷ توضیح داد: متأسفانه امروز بازار خودرو با مشکلاتی جدی رو به رو است. از یک سو قیمت‌ها به جایی رسیده که برای بسیاری از مردم امکان خرید در این بازار را از بین برده است و از سوی دیگر خودروسازان نیز معتقدند که با شرایط فعلی متضرر خواهند شد.

نجفی‌منش ادامه داد: اصلی‌ترین عامل این اتفاق حضور دولت در این بازار و قیمت‌گذاری‌های دستوری است که اتفاق افتاده؛ وقتی دولت به خودروسازان دستور می‌دهد که کالای خود را با قیمت خاصی عرضه کنند، هر دو طرف این بازار با مشکل عدم رضایت مواجه خواهند شد. او با بیان اینکه خارج شدن کامل دولت از بازار خودرو بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای این بخش رخ دهد، درباره چگونگی تعامل بازار با این اتفاق توضیح داد: با خروج دولت بازار خود نرخ نهایی را تعیین می‌کند.

برای مثال اگر در حال حاضر قیمت یک خودرو در بازار به 100 میلیون تومان رسیده پیشنهاد ما این است که قیمت ابتدایی ۵ درصد زیر قیمت بازار یعنی ۹۵ میلیون تومان تعیین شود. این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: پس از این اتفاق شرایط بازار رصد می‌شود. اگر دیدیم که همچنان کشش کافی برای قیمتها وجود ندارد، باز هم قیمت پایین آمده و در نهایت به نقطه تعادل می‌رسد. به همین ترتیب هم خودروسازان تکلیف خود را با بازار می‌دانند و هم مردم براساس شرایط واقعی قیمتها نسبت به خرید محصولات مورد نظرشان اقدام می‌کنند. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که صنعت خودرو به روزهای خوب خود بازگردد.

 

ارسال نظر