سرمایه در گردش چالش جدی تولید

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۳۲۳

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در دنیا بر این باورند که حمایت از تولید داخلی، اساس تشکیل یک اقتصاد قدرتمند است؛ رونق تولید نه تنها در شرایط خاص امروز بلکه برای کلیت اقتصاد ایران یک ضرورت بوده و هست؛ مسعود دانشمند رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات در رابطه با عمده‌ترین موانع رونق تولید در کشور گفت: عمده‌ترین مشکل تولید، کمبود سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی است

وی تشریح کرد: با افزایش قیمت دلار، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کفاف حجم فعالیت واحد تولیدی را نمی‌دهد در واقع با چهار برابر شدن قیمت دلار، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تنها پاسخگوی 25 درصد تولید آنهاست و این یکی از چالش‌هایی است که برای دستیابی به رونق تولید باید آن را به سرعت رفع کرد.

 دانشمند لازمه تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی را مشورت با اهل آن دانست و گفت: بدون کارشناسی و بررسی نتایج تصویب یک سیاست اقتصادی، عواقب جبران‌ناپذیری بر بدنه اقتصاد کشور وارد می‌آید که رفع و رجوع آن هزینه‌های کلانی در پی خواهد داشت.

 عضو خانه اقتصاد ایران در خصوص افزایش حقوق کارکنان و مصوبه اخیر مجلس در مورد آن، گفت: این افزایش تأثیر مستقیم بر تولید خواهد داشت چراکه واحد تولیدی با این افزایش حقوق هزینه تمام‌شده کالا و خدماتشان افزایش خواهد داد و این به هیچ عنوان با اهدافی که برای رونق تولید در نظر گرفته شده مطابقت ندارد؛ معتقدم اگر بناست که کمکی به اقشار آسیب پذیر شود باید از طریق تخصیص یارانه به مصرف‌کننده باشد؛ حال آنکه در حال حاضر با اعطای یارانه و تغذیه واردات با ارز 4200 تومانی زمینه وسیعی برای سوءاستفاده فراهم شده است؛ مثلا جهش قیمت مرغ با وجود تخصیص ارز دولتی برای واردات خوراک دام و طیور یکی از نمونه‌های بارز این جریان است؛ به وضوح مشخص است که وارد‌کننده نهاده‌های دامی به جای فروش خوراک با قیمت یارانه‌ای آن را به چند برابر قیمت به مرغ داری‌ها می‌فروشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: ارز تک نرخی به معنای واقعی چاره ساز مشکلات به وجود آمده در عرصه تولید است؛ اگر قرار است کمکی هم به مردم بشود بهترین نقطه اجرایی شدن آن در نظام توزیع نهفته است؛ اعطای یارانه مستقیم به بخش مصرف کاهش فساد و نا به سامانی در تولید و عرضه را در پی خواهد داشت. دانشمند از دیگر محاسن ارز تک نرخی، قطع دست دلالانی دانست که در کشورهای همسایه از تفاوت قیمت دلار در کشور سوءاستفاده‌های گسترده می‌کنند؛ وی گفت: دام، بنزین و هرآنچه با ارز دولتی به نام تامین نیاز داخلی وارد می‌شود و بلافاصله از مرزها با چند برابر قیمت خارج می‌شود که حاصل آن به هم ریختگی بازار داخلی است.

وی افزود: ما خیلی روشن پیشنهاد دادیم که به جای افزایش حقوق‌ها، 20 قلم کالای اساسی را بر مبنای دلار دولتی به عنوان یارانه به مردم بدهید؛ این سیاست علاوه بر اینکه جلو موج تعدیل نیرو در شرکت های دولتی و خصوصی را خواهد گرفت می‌تواند در بهبود معاش مردم و نیز رونق تولید موثر واقع شود.

مسعود دانشمند تخصیص کوپن را یک تصمیم درست ارزیابی کرد و بیان داشت: کوپنی کردن کالای اساسی فکربدی نیست؛ می‌توان به مرور در یک پروسه 3 تا 5 ساله با افزایش تولید و اشتغال سطح درآمد خانوار را بالا برد و به آهستگی از حاشیه کوپن‌ها کم می‌کرد.

عضو خانه اقتصاد ایران، با اظهار تاسف از سیل اخیر گفت: امروز با مشکلات فعلی راه‌حل دولت این است که به جای پرداخت پول به هر خانواده سیل‌زده کالای اساسی مورد نیاز زندگی مانند لوازم خانگی و فرش را به‌صورت یخچال مجانی بدهد و در مقابل پول آن را مستقیما به واحدهای تولیدی پرداخت کند. این تصمیم می‌تواند علاوه بر کمک به مردم سیل‌زده، به کارخانجات لوازم خانگی جان تازه‌ای بدمد و به اشتغالزایی نیز کمک کند.

 

 

ارسال نظر