ساختار اتاق ایران؛ نیازمند تحول اساسی

۱۳۹۸/۰۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۲۴
ساختار اتاق ایران؛ نیازمند تحول اساسی

با پایان یافتن انتخابات اتاق‌های بازرگانی اکثر استان‌ها در اسفند ماه سال گذشته، بحث انتخابات اتاق ایران و تعیین هیات رییسه آرام آرام آغاز می‌شود. تغییرات در استان‌ها در سطح روسا کمتر بوده است اما هیات نمایندگان استان‌ها دستخوش تغییرات قابل توجهی گشته است. پیش از آنکه بحث انتخاب افراد اهمیت داشته باشد با توجه به حضور چهره‌های جدید در اتاق ایران مساله نگاه به وظایف اتاق بازرگانی در دوره نهم مطرح می‌شود. در همین راستا پای صحبت برخی از نمایندگان منتخب در استان‌های مختلف نشستیم.

   اتاق ایران نیازمند تقویت نگاه تقویت استان ها

سیدکمال حسینی در دوره هشتم رییس اتاق کردستان بود که در این دوره نیز مجددا برای این سمت انتخاب شد. وی می‌گوید هیات رییسه اتاق ایران باید دارای روحیه ترجیح منافع جمعی به منافع خودش بوده و نگاه و نظر بلند به همه استان‌ها داشته باشد به‌ویژه در کمکهای مالی و جذب سرمایه‌گذار و تاثیرگذاری شهرستانی توجه ویژه‌ای به استان‌های محروم و کم برخوردار داشته باشد . حسینی درگفت‌وگو با تعادل در خصوص مواردی که به عنوان اولویت اتاق نهم در سنندج باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: اولویت اتاق بایستی اولا حفظ و ارتقا جایگاه شایسته و بایسته بخش خصوصی، دوم پیگیری مقتدرانه مشکلات فعالین اقتصادی سوم تعامل با سه قوه در راستای بهبود فضای کسب وکار باشد . عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج در خصوص دیگر برنامه‌های اتاق این شهرستان یادآور شد: تقویت کمی وکیفی اتاق، استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها وهمچنین تشکل‌سازی و اینکه هر فعال اقتصادی تشکلی مرجع برای خود سراغ داشته باشد از دیگر مواردی است که برای ما حائز اهمیت است، تقویت بدنه کارشناسی اتاق و جانشین پروری و همچنین تکیه بر آموزش برای جامعه هدف از اهم برنامه‌های اتاق پیش رو خواهد بود .

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج درخصوص اتاق ایران، تصریح کرد: هیات رییسه اتاق ایران بایستی وزنه توانمند بخش خصوصی باشد و روحیه ترجیح منافع جمعی به منافع خودش را داشته باشد همچنین نگاه و نظر بلند به همه استان‌ها داشته باشد علی الخصوص در کمک‌های مالی و جذب سرمایه‌گذار و تاثیرگذاری شهرستانی توجه ویژه‌ای به استان‌های محروم و کم برخوردار داشته باشد، شاخص دیگر وقت پاسخگویی و توجه به نظر روسای شهرستانی که باید در انتخاب هیات رییسه اتاق ایران مورد توجه قرار گیرد ‌.

  نیاز به تغییر روش اتاق

مسعود بنابیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه در انتخابات امسال رای مردم در مجموع بر تغییر در ساختار اتاق‌ها متمرکز بود بیان اسامی کاندیداهای انتخاب در هیات رییسه اتاق بازرگانی را زود دانست و افزود: انتخابات به خوبی نشان داد مردم خواهان تغییر هستند و از روند مدیریت اتاق قبلی راضی به نظر نمی‌رسند مردم تبریز هم خواهان تغییر در مدیریت اعضا بوده و انتظار می‌رود اتاق ایران با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بتواند در جهت رفع مشکلات برنامه ارایه دهد . وی اذعان داشت: در دوره قبلی شافعی چندین مکاتبه با دولت داشته که دراین خصوص پاسخی نگرفتیم بنابراین لزوم اتخاذ روشی که دولت را مجاب کند که به نظر بخش خصوصی احترام بگذارد حس می‌شود، اتاق باید در تسهیل فضای کسب و کار و بیان دغدغه‌های بخش خصوصی بیش از پیش فعال باشد آنچنان که در رای مردم و بخش خصوصی نارضایتی از وضع موجود مشخص بود. به گفته وی از اولویت‌های ما در اتاق نهم تبریز ایجاد تغییر در ساختار اتاق، به روز کردن آن و خروج از حالت سنتی است، درصدد هستیم سهم جوانان را در اتاق استان بیشتر کرده و همچنین به کارآفرینان جوان و زن بهای بیشتری برای فعالیت دهیم، اتاق تبریز متعلق به همه فعالین اقتصادی در صنایع و در مناطق مختلف از جمله بناب، اهر و جلفا است .

  ساختار اتاق ایران نیازمند تحول اساسی است

سونیا اندیش از دیگر منتخبان هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز هم در این خصوص اظهار داشت: اتاق بازرگانی باید از حالت مشورتی خارج شود که نقش اتاق ایران دراین زمینه بسیار مهم‌تر است و باید تلاش کند تا به سمت قانونگذاری پیش رود و افرادی باید در اتاق ایران باشند که تحول‌گرا بوده و بتوانند در سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه تاثیرگذار عمل کنند . وی تأکید داشت برنامه‌های اتاق بازرگانی تبریز بر محور تشکل‌ها و افزایش حضور آنها به عنوان بازوی اجرایی و فکری اتاق بازرگانی قرار دارد، همچنین همکاری و پر رنگ‌تر شدن نقش جوانان و توجه بیشتر به استارت آپ‌ها و به روز کردن اتاق بازرگانی استان در زمره اهداف ما در این دوره قرار دارد . این عضوهیات نمایندگان اتاق تبریز در خصوص هیات رییسه اتاق تبریز گفت: هیات رییسه باید تحول گرایی داشته و برای اعضای دیگر اتاق فرصت‌سازی کند و با حضور در کمیسیون‌ها آنها را فعال کند .

 اتاق بازرگانی تمام استان‌ها باید هم سطح باشند

نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان در خصوص انتخاب هیات رییسه برای اتاق ایران معتقد به حضور افرادی هستند که توجه ویژه‌ای به اتاق بازرگانی استان‌ها داشته و به آنها جهت پویایی هر چه بیشتر یاری رساند، آنچنان که امان‌الله شهنوازی می‌گوید: هیات رییسه‌ای در اتاق ایران باید در راس امور قرار گیرند که بتواند اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها را تقویت کنند زیرا اگر اتاق ایران نتواند بازوهای اجرایی خود را که همانا اتاق‌های شهرستان‌ها هستند، تقویت کند، نمی‌تواند کارایی داشته باشد اقتصاد ما بر محور شهرستان‌ها می‌چرخد و اتاق ایران باید گونه‌ای رفتار کند که اتاق‌های بازرگانی تمام استان‌ها هم سطح هم باشند . وی معتقد است اتاق ایران باید مسائل اقتصادی و تحریم‌ها را در نظر داشته باشد و در این راستا هیات رییسه‌ای باید انتخاب کنیم که بتواند تحریم‌های ظالمانه را مدیریت کند و در خصوص انتخاب افراد باید دید چه کسانی تمایل دارند که در هیات رییسه فعالیت کنند زیرا شرط اول تمایل این افراد است و آنچه برای ما اهمیت دارد انتخاب افرادی با اهداف صرفا اقتصادی بدون هیچگونه جانب‌گیری سیاسی است زیرا اکنون در مرحله جنگ اقتصادی علیه کشورمان هستیم و هیات رییسه سیاسی دردی از اتاق بازرگانی درمان نمی‌کند .

  بخش خصوصی مقروض بهتر از مدیر دولتی است

علی صفر نژاد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه افرادی که بدهی بانک دارند را شایسته‌تر از مدیران دولتی برای ریاست اتاق می‌دانم، گفت: افرادی که می‌خواهند با کارت عضویت خالی وارد اتاق ایران شوند را شایسته انتخاب نمی‌دانم هیات رییسه اتاق بازرگان باید از نزدیک مشکلات اعضا با اداره مالیات، بیمه و بانک را درک کرده باشد . صفر‌نژاد ضمن بیان مطلب فوق افزود: اولویت برنامه‌های اتاق بازرگانی با توجه به سال سختی که از نظر اقتصادی پیش رو داریم باید بر ایجاد تشکل‌ها، خوشه‌ها و هلدینگ‌های تخصصی صادرات متمرکز باشد و در امر صادرات باید بازارهای هدف شناسایی و امکان سرمایه‌گذاری برای اعضای اتاق‌های بازرگانی مهیا شود که این امر مهم‌ترین عامل برای ایجاد تحرک در بخش صادرات است . وی افزود: اتاق بازرگانی باید بتواند با رعایت معذورات دولت از تصویب بخش نامه‌های خلع‌الساعه جلوگیری کند و به روالی بازگردیم که برای هر بخشنامه فرصت سه ماه تا شش ماه در نظر گرفته می‌شد، زیرا این بخش نامه‌های لحظه‌ای موجب می‌شود که بازرگانان ما در مراودات تجاری خود دچار مشکلات عدیده‌ای شوند و به جهت آنکه سرمایه‌های آنان از بین میرفت مجبور بودند به یک‌باره برگشت به عقب داشته باشند، این موارد موجب می‌شد طرف خارجی هم از زیر بار انجام تعهدات مالی خود شانه خالی کند . این عضو اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: اتاق باید با همراهی دولت ساز و کاری را بی‌اندیشد که از طریق آن بتوان هم مشکل تحریم‌ها را دور زند و هم در زمینه مراودات خود با کشورهای دیگر به ویژه عراق، افغانستان و ترکمنستان که بیشترین مراودات ما با این کشورهاست مشکلات بانکی مرتفع گردد زیرا امکان ایجاد تبادلات مالی برای ما بسیار سخت است در حالی که اولین پارامتر در ایجاد روابط تجاری تبادل پول بوده و نمی‌توان به شیوه 100 سال پیش انتظار گسترش روابط مالی را داشت . صفر نژاد در خصوص اعضایی که برای هیات رییسه اتاق‌های بازرگانی باید برگزیده شوند، یادآور شد: هر فردی که اکنون در هیات نمایندگان عضویت دارد از مقبولیت بالایی دربین اعضای اتاق بازرگانی برخوردار بوده که توانسته به هیات نمایندگان راه یابد و بنابراین انتخاب هیات رییسه از میان هر یک از این افراد باز هم نشانگر مقبولیت آن فرد و البته خاص‌تر شدن گروه هیات رییسه از جهت تصمیم‌گیری است در نهایت آنچه اهمیت دارد این است که در انتخاب هیات رییسه دموکراسی رعایت شده ولی متاسفانه در اغلب اتاق‌ها شاهد ریاست محوری هستیم البته در مواردی هم اعضای اتاق همکاری لازم را ندارند، در حالی که هیات رییسه باید آنچه در هیات نمایندگان مصوب شده را به اجرا درآورد و براساس قانون، ریاست اتاق مجری تصمیمات اتخاذ شده در هیات نمایندگان است . این فعال اقتصادی در خصوص انتخاب اعضای هیات رییسه اتاق ایران گفت: مطمئنا انتخاب هیات رییسه اتاق بازرگانی باید از میان افراد شاخص‌تری از هیات نمایندگان و هیات رییسه شهرستان‌های انجام شود و این انتخاب با تکیه بر خرد جمعی بوده و باید از میان فعالین اقتصادی شناسنامه‌دار انجام شود، کسانی که مشکلات واردات و صادرات را دیده‌اند و از نزدیک لمس کرده‌اند، نه افرادی که دارای سابقه خدمت دولتی هستند و با کارت عضویت خالی وارد اتاق بازرگانی شده‌اند، من آنها را شایسته انتخاب نمی‌دانم بلکه کسانی که خود دارای مشکلات با اداره مالیاتی، بیمه و بانک هستند وبعضا افرادی که به بانک بدهی دارند را از مدیران دولتی شایسته‌تر می‌دانم زیرا درد ما فعالین اقتصادی را درک می‌کند .

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: فکر می‌کنم اتاق‌های بازرگانی راهشان را اشتباه می‌روند و طی این سال‌ها ادغام بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی با اتاق بازرگانی موجب شده به لحاظ تضاد منافع این بخش‌ها با بخش‌های دیگرهیچگاه نتوانیم به اجماع نظر با هم برسیم و به عنوان مثال واردکننده با صادرکننده ازنظر بحث ارز تناقض منافع دارند همچنین بخش کشاورزی با صنعت یا صنعت با تولید در حالی که صنایع دارای جایگاه مشخصی هستند که همان خانه صنعت و معدن است و کشاورزی هم خانه کشاورزی ایران را دارد و ادغام این بخش‌ها در اتاق بازرگانی اصولا کار درستی به نظر نمی‌رسد .

صفر نژاد اذعان داشت: نتیجه این تداخل منافع با هم تشتت آرا شده که دولت می‌گوید شما خودتان هم نمی‌دانید چه می‌خواهید و با هم مشکل دارید زیرا به قدری افکار مخاتلف در این میان با هم مخلوط شده‌اند که جایی برای به تفاهم رسیدن نمی‌ماند و یک خانواده 50 نفره را اصولا نمی‌توان یک کاسه کرد و در هر صورت اتاق آنچه بضاعت دارد می‌گوید ولی اینکه حرف اتاق توسط دولت شنیده شود و به آن عمل شود مقوله دیگری است آنگونه که ریاست اتاق ایران اعلام کرده بود که دولت حضور ما را در هیچ جلسه‌ای نمی‌خواهد و در اغلب موارد قبل از آمدن ما برنامه‌هایشان نوشته شده و تصمیماتشان را اتخاذ کرده‌اند .

 

 

ارسال نظر