تسهیل مبادلات مالی و حمل‌ونقل لازمه توسعه روابط تجاری ایران و نیکاراگوئه

۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۰۴:۴۵:۳۹
کد خبر: ۱۴۱۷۴۴

سفیر نیکاراگوئه در تهران با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار کرد. بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد، یافتن راهی برای مبادلات مالی و تسهیل حمل‌ونقل بین دو کشور و مهیا کردن مسیری برای توسعه سطح مناسبات تجاری از جمله برنامه‌هایی است که باید مورد توجه اتاق‌های بازرگانی دو کشور باشد.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این دیدار از وجود برخی شباهت‌ها میان اقتصاد دو کشور سخن گفت و تأکید کرد: با وجود این شباهت‌ها، حجم تجارت بین دو کشور رضایت‌بخش نیست. ایران نیازمند برخی کالاهایی است که در نیکاراگوئه تولید می‌شود و نیکاراگوئه هم به محصولات ایرانی نیاز دارد اما متأسفانه درهای تجارت بین این دو کشور همچنان باز نشده است.

وی با توجه به فرصت‌های تجاری میان دو کشور از تلاش اتاق ایران برای یافتن راهکارهای توسعه همکاری‌ها و افزایش میزان صادرات به نیکاراگوئه خبر داد و گفت: ایران در حوزه خدمات فنی-مهندسی شناخته شده است و در این بخش به کشورهای امریکای لاتین و حوزه مشترک‌المنافع صادرات داشته‌ایم. بخش خصوصی ایران آماده است با همکاری همتایان نیکاراگوئه‌ ای در زمینه‌های مختلف همکاری کند.

کرباسی گفت: نیکاراگوئه در بخش کشاورزی فعال است ولی نیازمند خدمات فنی مهندسی برای فراوری محصولات کشاورزی است که این موضوع زمینه را برای همکاری دو کشور فراهم می‌کند. ایران نیازمند قهوه و پنبه و گوشت است که نیکاراگوئه در صادرات این محصولات فعال است.

کرباسی تصریح کرد: اتاق ایران آماده است مقدمات تبادل هیات میان دو کشور را فراهم کند. در سال 2016 یک هیات تجاری به همراه وزیر خارجه به نیکاراگوئه اعزام کردیم که مذاکرات خوبی انجام شد ولی پیگیری‌های مناسبی برای ادامه تبادل هیات انجام نشد. برای همین از اتاق بازرگانی نیکاراگوئه می‌خواهیم هیاتی را به ایران اعزام کند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران مساله مهم برای تجارت دو کشور را موضوع حمل نقل کالا عنوان کرد و افزود: ایران گوشت گاو را از کشورهای مختلفی وارد می‌کرد ولی اکنون به دلیل مشکلات حمل دریایی، بیشتر از کشورهای همسایه واردات انجام می‌شود. برای واردات گوشت حلال نیز یک موسسه تحت نظارت اتاق ایران وجود دارد که برای صدور مجوز حلال آماده است و می‌تواند برای بررسی کشتارگاه‌های نیکاراگوئه و ارایه مجوزهای لازم با شما همکاری کند.

کرباسی همچنین از فعالان بخش خصوصی نیکاراگوئه دعوت کرد در سفر وزیر خارجه این کشور به تهران او را همراهی کنند تا زمینه توسعه مبادلات میان دو کشور به صورت عملیاتی مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه ماریو بارکرو بالتودانو، سفیر نیکاراگوئه در تهران تأکید کرد: روابط اقتصادی دو کشور غیر از مبادلات تجاری باید شامل پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیز باشد.

بارکرو بالتودانو بازار نیکاراگوئه را بسیار گسترده خواند و تصریح کرد: نیکاراگوئه می‌تواند تمام کشورهای منطقه امریکای لاتین و امریکای شمالی را زیر پوشش قرار دهد. از سوی دیگر اولین شریک تجاری نیکاراگوئه امریکاست، هرچند روابط سیاسی خوبی میان دو کشور وجود ندارد.

وی همچنین از سفر وزیر خارجه نیکاراگوئه به ایران در 16 آوریل (27 فروردین) خبر داد و تصریح کرد: در طول این سفر تمایل داریم بازدیدی هم از اتاق ایران داشته باشیم زیرا این سفر می‌تواند فرصت خوبی برای افزایش تجارت فراهم کند.

بالتودانو افزود: گوشت تولیدی در نیکاراگوئه از کیفیت خوبی برخوردار است و بررسی‌های لازم برای تولید حلال و اعمال نظارت اسلامی انجام شده است.

سفیر نیکاراگوئه در تهران با تأکید بر لزوم یافتن راهکارهای نقل‌وانتقال مالی میان دو کشور عنوان کرد: سویا و کنجاله سویا در زمره یکی از مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران است که می‌تواند از نیکاراگوئه تأمین شود. مکزیک در زمینه گوشت و تأسیس کشتارگاه‌ها با نیکاراگوئه همکاری داشته است. ایران هم می‌تواند از این الگو نمونه‌برداری کند.

وی ادامه داد: از توانمندی‌های ایران در زمینه نانوتکنولوژی نیز نباید غافل بود. ایران از امتیازات خوبی در این زمینه برخوردار است که می‌تواند به نیکاراگوئه کمک کند.

بارکرو بالتودانو خاطرنشان کرد: نیکاراگوئه با اغلب کشورهای دنیا موافقت‌نامه تجاری دارد و از طرفی در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر نیز امکان همکاری میان دو کشور وجود دارد.

 

 

ارسال نظر