قیمت شکنی در بازار پروتئین

۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۰۰
قیمت شکنی در بازار پروتئین

تعادل|

دولت میگوید به زودی صف‌های گوشت و مرغ را جمع خواهد کرد و این در حالی است که میان قیمت گوشت و مرغ تنظیم بازاری، با قیمت‌های واقعی این کالاها در بازار، هنوز هم فاصله زیادی وجود دارد. با این حال اما  به گفته معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاست دولت برای تنظیم بازار گوشت قرمز تغییر کرده و گوشت قرمز تنظیم بازاری دیگر توزیع سراسری نخواهد داشت. بر این اساس، از این پس، این تعاونی‌ها وفروشگاه‌های زنجیره‌ای وابسته به سازمان‌ها خواهند بود که مسئولیت توزیع گوشت قرمز تنظیم بازاری را بر عهده می‌گیرند. از آن‌سو، قرار است با توزیع حدود ۱۰هزار تن مرغ با قیمت مصوب ۱۱هزار و ۵۰۰ تومانی در میادین میوه و تره‌بار تهران، قیمت‌های سربه‌فلک کشیده گوشت مرغ هم دستخوش کاهش شود. این در حالی است که به‌گفته معاون سازمان حمایت  از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، کاهش نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها موجب افزایش بیش از پیش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر شده و البته تصمیمات برخی استانداران استان‌های مرزی کشور نیز در این قضیه دخیل بوده است. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر کاهش قیمت گوشت و مرغ در هفته‌های آینده اما می‌‌توان به سخنان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اشاره کرد که پیش از این از واردات حدود 90 هزار راس دام زنده و تداوم واردات گوشت تا زمان به تعادل رسیدن قیمت‌ها خبر داده بود.

   جزئیات شیوه جدید توزیع گوشت

در حالی که سه روز پیش تعدادی از قصاب ها در اعتراض به حذف شدن سهمیه گوشت دولتی و تنظیم بازاری خود روبه‌روی وزارت صنعت معدن و تجارت تجمع کرده بودند، معاون این وزارتخانه هدف از این کار را حذف شدن و برچیده شدن صف های طولانی برای دریافت گوشت قرمز اعلام کرد که به گفته او در شان مردم ایران نبوده است. در پی افزایش قیمت گوشت قرمز، دولت اقدام به افزایش واردات این محصول و توزیع آن به صورت تنظیم بازاری با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کرد که البته به دلیل تفاوت بالای قیمت با گوشت آزاد، صف های طولانی در مقابل قصابی‌ها تشکیل می‌شد و مردم باید ساعت ها منتظر می‌ماندند تا بتوانند سهمیه گوشت دولتی خود را دریافت کنند. اما در تازه‌ترین اقدام، دولت و ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفتند که شیوه توزیع گوشت قرمز به نرخ تنظیم بازاری را تغییر دهند و آن را از طریق توزیع و عرضه بین جوامع هدف به دست مردم برسانند تا دیگر نیازی به تشکیل صف‌های طولانی نباشد. بر این اساس، از این پس تعاونی های اداری و فروشگاه های زنجیره ای وابسته به ارگان ها مسئول توزیع گوشت قرمز تنظیم بازاری خواهند بود.

در پی این تصمیم، سهمیه گوشت دولتی قصابی‌هایی که تا چند روز پیش اقدام به دریافت سهمیه و توزیع آن بین مردم می‌کردند، قطع شد و همین موضوع موجب اعتراض و تجمع قصاب‌ها در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت شد. عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مورد به ایسنا گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار بر این شد که گوشت قرمز تنظیم بازاری به جامعه هدف برسد و در بین اقشار تعریف شده توزیع شود و به همین دلیل سهمیه قصابی‌های دریافت کننده گوشت تنظیم بازاری را قطع کردیم. او، با بیان اینکه شاید عده‌ای سهمیه گوشت قرمز تنظیم بازاری را زودتر و عده‌ای دیرتر دریافت کنند، اعلام کرد: این همان سیاست توزیع گوشت قرمز تنظیم بازاری در بین جوامع هدف است و همه تلاش ما این است که همه اقشار را در نظر بگیریم تا تبعیضی به وجود نیاید. البته باید به این موضوع هم توجه داشت که واردات گوشت با هدف تنظیم 10 تا 15 درصد بازار انجام می‌شود و بنابراین نباید توقع داشت که این گوشت به دست همه برسد و هدف ما نیز رساندن این گوشت به دست مصرف‌کننده واقعی است.

   تلاش برای شکستن قیمت مرغ

از آنسو، اما تلاش‌های ستاد تنظیم بازار برای کاستن از قیمت مرغ (به عنوان کالای جایگزین گوشت قرمز) هم وارد فاز تازه ای شده است و به این ترتیب، به نظر می رسد دولت قصد دارد تا پیش از آغاز سال جدید، این دو بازار را سر و سامان دهد. در همین خصوص، دبیر ستاد تنظیم بازار با تشریح چرایی اختلاف قیمت مرغ در بازار با قیمت مصوب، با اشاره به افزایش قیمت مرغ تا مرز ۱۷هزار تومان در برخی سوپرگوشت‌های تهران، از توزیع ۱۰هزار تن مرغ با قیمت مصوب ۱۱هزار و ۵۰۰ تومانی در میادین میوه و تره‌بار خبر داد. عباس قبادی در تشریح چرایی تفاوت قیمتی مرغ موجود در بازار با قیمت مصوب 11 هزار و 500 تومانی آن اظهار کرد: در جریان نرخ‌گذاری مرغ، تشکل مربوطه و جهاد کشاورزی پیشنهادات خود را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده می‌برند و پس از بحث و بررسی نرخ تمام‌شده تولید و فرایند تولید تا توزیع، قیمت آن مصوب می‌شود. دبیر ستاد تنظیم بازار اضافه کرد: بعد از تصویب نرخ 11 هزار و 500 تومان برای هرکیلوگرم مرغ گرم، متأسفانه به مشکلاتی برخوردیم و گرچه قیمت مصوب، نرخی کارشناسی‌شده بود، به‌دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقالات مالی و بانکی برای واردات چند کشتی حامل نهاده‌ها وجود داشت، نوساناتی در میزان نهاده‌های موجود در کشور به‌وجود آمد. قبادی با اشاره به برخی مشکلات در نقل و انتقالات بانکی برای تأمین نهاده‌های دامی گفت: ستاد تنظیم بازار امسال در 2 نوبت ذخایر نهاده‌های خود را وارد بازار کرد ولی همین نوسانات در جوجه‌ریزی باعت شد تا در مقاطعی به مشکلات برخورد کنیم. او همچنین نقل و انتقالات مالی و بانکی را یکی از مهمترین دلایل مشکلات در توزیع اقلام اساسی از جمله گوشت دانست و گفت: در حال حاضر حدود 20 هزار تن گوشت منجمد در گمرک متوقف است و با وجود همراهی گمرک، ما نمی‌توانیم این گوشت‌ها را ترخیص کنیم چراکه پول طرف خارجی به حسابش واریز نشده است؛ این در حالی است که برخی‌ها انتقاد می‌کنند چرا این گوشت ترخیص نمی‌شود. به‌گفته وی، در توزیع مرغ با قیمت جدید هیچ‌گونه محدودیتی برای خریداران وجود ندارد و اصلا بحث ارائه کارت ملی به‌ازای خرید مرغ مطرح نیست. قبادی خاطرنشان کرد: در طرح درنظر گرفته‌شده، مرغ منجمد با قیمت 10 هزار و 500 تومان و مرغ گرم با قیمت 11 هزار و 500 تومان عرضه خواهد شد.

   گره کار در استانداری‌ها است

از دیگر سو، اما معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان با گلایه از برخی تصمیمات استانداران استان‌های تولیدکننده گوشت و مرغ، این تصمیمات سلیقه‌ای را باعث مشکلات در تامین گوشت و مرغ برخی استان‌های دیگر دانست. داود موسوی البته در تأیید سخنان رییس ستاد تنظیم بازار، با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری نرخ مصوب مرغ در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: ما در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، در تعیین نرخ مصوب 11 هزار و 500 تومان مرغ، هر آنچه دوستان جهاد کشاورزی مد نظر داشتند، پذیرفتیم، اما مشکلات تامین نهاده‌ها باعث مشکلاتی در این بخش شد. او ادامه داد: متاسفانه برخی مرغداری‌ها بدلیل مشکلات نقدینگی امکان خرید نقدی نهاده‌های موردنیازشان را از مجموعه‌های اصلی واردکننده، نداشتند و مجبور به خرید مدت‌دار بودند که در این نوع خرید، قیمت نهاده‌ها با قیمت نقدی و مصوب متفاوت است.

معاون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به برخی مشکلات ساختاری گفت: با دستور وزیر جهاد، مقرر شد تا میزان نهاده‌های مورد نیاز واحدهای تولیدی مرغ و گوشت براساس آمار جوجه‌ریزی، آمار شیر تولیدی و آمار گوشت، به صورت ماهانه مشخص شود و با قیمت مصوب، نهاده‌های مورد نیازشان به دست آن‌ها برسد. وی ادامه داد: همچنین در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌های احتمالی، بازرسان ما و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، در کشتارگاه‌ها حاضر شوند و در نحوه توزیع نیز نظارت لازم را داشته باشند تا مرغ با قیمت مصوب به دست مصرف‌کنندگان برسد و مقرر شد هم در عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها و هم بعد از کشتارگاه، صدور فاکتور الزامی باشد. موسوی در ادامه، تصمیم سلیقه‌ای برخی استان‌ها و استانداران را باعث نوسانات قیمت و مشکلاتی در این بخش دانست و افزود: متاسفانه بعضی از استان‌ها بخشی‌نگری داشتند و به طور سلیقه‌ای تصمیم‌گیری کردند و برخی از استان‌های تولیدکننده گوشت و مرغ، در خروج گوشت و مرغ از استان‌های خود، تصمیماتی را گرفتند که مشکلاتی را ایجاد کرد. این در حالی است که انتظار می‌رود استان‌های تولیدکننده، ملاحظات استان‌های همجوار خود را مدنظر قرار دهند. به گفته موسوی در اسفند ماه امسال 125 میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور انجام شده و این حجم از جوجه‌ریزی می‌تواند به تعادل قیمتی در بازار طی روزهای آینده منجر شود.

بنابراین گزارش مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود که عرضه مرغ تنظیم بازاری(گرم) از یک شنبه هفته جاری در واحد ‌های صنفی متوقف و منحصر به میادین میوه و تره بار شده که این امر در افزایش قیمت نرخ این محصول در بازار تاثیر گذاشته است.

این در حالی است که رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز، از آغاز توزیع مرغ منجمد تنظیم بازاری با قیمت مصوب خبر داد وگفت: روزانه 100 تن مرغ منجمد با قیمت دولتی در تهران عرضه می‌شود. به گزارش اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای، امیرخسرو فخریان از توزیع روزانه ۱۰۰ تن مرغ منجمد تنظیم بازاری به نرخ مصوب دولتی، به منظور کاهش قیمت گوشت مرغ در استان تهران خبر داد و افزود: این طرح مختص قشرخاصی نبوده و مصرف کنندگان می‌توانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای عضو اتحادیه، این کالا را دریافت کنند.

   دام زنده هم در راه است

این در حالی است که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، دو روز پیش از واردات حدود 90 هزار راس دام زنده و تداوم واردات تا به تعادل رسیدن قیمت‌ها خبر داده بود. حمید ورناصری گفت: عرضه گوشت مرغ به صورت تازه و منجمد در شهر تهران ادامه دارد و گوشت مرغ منجمد به هر میزان که لازم باشد در سطح میادین با برنامه ریزی درست توزیع می‌شود و این روند را ادامه خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: این روند تا پایان تعطیلات ادامه خواهد داشت، استمرار این عرضه متناسب با شرایط قیمت در بازار است و تا هر زمانی که بازار کشش داشته باشد و شرایط قیمتی متعادل شود، این توزیع گوشت با نرخ 11 هزار و 500تومانی ادامه دار خواهد بود. ورناصری گفت: طبیعی است وقتی قیمت مرغ کاهش پیدا کند دیگر نیازی به توزیع مرغ منجمد نخواهد بود. وی افزود: حتما توزیع‌ها در این سطح اثرگذار بوده و ما در دو ماه گذشته چیزی حدود 30 هزار تن گوشت گرم عرضه کرده ایم که در مقطع قبل قیمت به 9800 تومان رسیده بود و در یک ماه اخیر هم تا امروز به 11500 تومان رسیده است. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: یک سری نوساناتی در پایان سال اتفاق می‌افتد که به خاطر افزایش تقاضا است. وی در خصوص گوشت قرمزهم گفت: واردات گوشت قرمز از کشور‌های مختلف در حال انجام است علاوه بر آن دام زنده هم در حال واردات است که تا پایان همین هفته واردات گوسفند زنده را با کشتی خواهیم داشت. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: اولین محموله گوسفند زنده که 50 هزار راس است تا پایان این هفته وارد می‌شود و در مراحل بعدی حدود 90 هزار راس وارد خواهد شد.

 

ارسال نظر