تشکیل بانک اطلاعاتی برای جلوگیری از صادرات کالای بی‌کیفیت

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۴۲۶

روز دوشنبه هیات 30 نفره متشکل از فعالان بخش خصوصی به سرپرستی غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همراه حسن روحانی به بغداد سفر کرد. حضور در همایش تجاری ایران و عراق و مذاکرات رودررو با تجار و فعالان اقتصادی عراقی محور برنامه هیات تجاری اتاق ایران بود.

شب گذشته همایش تجاری عراق و ایران با حضور فعالان بخش خصوصی دو کشور برگزار شد؛ غلامحسین شافعی در حاشیه این همایش با عبدالرزاق الظهیری، رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق دیدار کرد و از موانع و مشکلات همکاری‌های تجاری بین ایران و عراق سخن گفت.

رییس اتاق ایران پیشنهاد داد که بانک اطلاعاتی منسجم از کالاهای باکیفیت تشکیل شود تا جلوی تجارت کالای بی‌کیفیت گرفته شود. او این مساله را به نفع ایران دانست و گفت صادرات و واردات کالاها نباید یک‌طرفه باشد. باید هر دو کشور به هم دیگر صادرات و واردات داشته باشند.

در ادامه شافعی پیشنهاد کرد: میز تخصصی عراق در اتاق ایران و میز تخصصی ایران در اتاق عراق تشکیل شود؛ همچنین کمیته پیگیری مشترک در اتاق ایران و عراق تشکیل شود تا از بروز مشکلات در حوزه ارتباط تجاری- اقتصادی میان دو کشور جلوگیری شود و موانع موجود از میان برود. او مهم‌ترین مشکلات را کمبود اطلاعات دانست و تاکید کرد که در صورت تشکیل بانک اطلاعاتی و مبادله اطلاعات، مشکلات موجود شناسایی و حل‌وفصل می‌شود.

شافعی، صادرات کالای بی‌کیفیت به عراق و ایران را ناشی از فعالیت و حضور تجار غیرحرفه‌ای در مبادلات تجاری میان دو کشور دانست و تاکید کرد باید تجار حرفه‌ای به حوزه مبادله کالا وارد شوند. او مسوولیت ورود کالای غیراستاندارد را متوجه عملکرد نادرست برخی از موسسات و شرکت‌های عراقی دانست که مسوول تأیید استاندارد و کیفیت کالای ایرانی هستند. رییس اتاق ایران عنوان کرد که بسیاری از فعالان اقتصادی از عملکرد این شرکت‌ها ناراضی هستند چرا که با گرفتن هزینه‌های کلان باعث صدور کالای بی‌کیفیت شده‌اند.

رییس اتاق ایران پیشنهاد کرد که طرف عراقی استاندارد ایران را بپذیرد و برای شناسایی کالای باکیفیت با ایرانی‌ها همکاری کنند. در این دیدار عبدالرزاق الظهیری، رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق، ابراز امیدواری کرد در دوره جدید، هیات بزرگ تجاری از عراق به ایران سفر کند و مبادله تجاری میان دو کشور در حوزه‌های بیشتری برقرار شود. الظهیری به مشکلات حوزه حمل‌ونقل میان دو کشور اشاره کرد و گفت: حمل‌ونقل کالا از ایران به عراق و برعکس به‌صورت یکسره برقرار شود. به گفته رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق باید دولت‌ها مشکلات حوزه حمل‌ونقل را برطرف کنند. او همچنین از صدور بی‌کیفیت و غیراستاندارد کالا از ایران به عراق ابراز گله‌مندی کرد و خواستار همکاری با اتاق ایران برای جلوگیری از صدور کالاهای بی‌کیفیت شد.

هیات اتاق ایران در سفر به عراق متشکل از فعالان اقتصادی در حوزه‌های خدمات فنی-مهندسی، محصولات غذایی، پوشاک، فولاد، سیمان، پتروشیمی و معدن است. روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان‌های هم‌مرز با عراق نیز در این هیات حضور دارند.

عراق، همسایه استراتژیک و بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه است که بخش قابل‌توجهی از صادرات کالایی کشورمان را به خود اختصاص داده است. آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد عراق به اولین مقصد منطقه‌ای و بعد از چین دومین مقصد جهانی صادرات کالا و خدمات ایران تبدیل‌شده است. آمار گمرک از تجارت 10 ماهه کشور نشان می‌دهد در این دوره زمانی ارزش صادرات غیرنفتی ایران به عراق به 7 میلیارد و 515 میلیون دلار رسیده که فقط 9 میلیون دلار کمتر از صادرات به چین است. دو کشور هدف‌گذاری مبادلات تجاری 20 میلیارد دلاری را در برنامه خود دارند.

 

ارسال نظر