اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۳۴۰

مالیات مشاغل خرد افزایش نمی‌یابد

تسنیم|رییس اتاق اصناف ایران گفت: در سال جاری مقرر شد تا گروه سوم اصناف که شامل مشاغل خرد و کوچک هستند، مشمول افزایش مالیات نشوند. سعید ممبینی با اشاره به مشکلات برخی اصناف در رکود یکساله اخیر و در واکنش به پیشنهاد برخی اصناف برای در نظر گرفتن تنفس مالیاتی در سال جاری اظهار کرد: با توجه به اینکه طی یکی، دو سال گذشته شاهد رکود در بازار و مشکلات اقتصادی بودیم، پیشنهادهایی به سازمان مالیاتی داده شده اما اتاق اصناف ایران پیشنهادی از جنس تنفس مالیاتی ندارد. رییس اتاق اصناف ایران افزود: ما در این شرایط پیشنهاد  داده‌ایم که در تعیین مالیات اصناف، سازمان امور مالیاتی با در نظر گرفتن رکود 2 ساله اخیر و مشکلات اصناف در این مدت، مالیات بر درآمد آنها را تعیین کند.  به گفته او، البته خوشبختانه مقرر شده تا گروه سوم اصناف که شامل مشاغل خرد و کوچک هستند، با توجه به معافیت‌های مالیاتی، مشمول افزایش مالیات نشوند. به گفته ممبینی، گروه و دسته سوم شامل مشاغلی است که حجم فروش کالا و خدمات آنها طی یکسال کمتر از یک میلیارد تومان است. براین اساس، مودیان صاحبان مشاغل در آیین‌نامه قانون مالیات‌های مستقیم بر اساس حجم فعالیت به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول کسانی هستند که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل آنها بیش از سه میلیارد تومان بوده و برای گروه دوم باید بین یک تا سه میلیارد تومان باشد؛ مودیانی که در گروه اول و دوم قرار نمی‌گیرند، جزو گروه سوم محسوب می‌شوند.

ساماندهی خروج کالاهای اساسی از کشور

تسنیم|مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز گفت: هم‌اکنون خروج کالاهای اساسی از کشور شرایط 6 ماه قبل را ندارد، بلکه وضعیت عادی شده است. امیرمحمد پرهام فر افزود: متاسفانه با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی طی سال جاری و همین‌طور ایجاد تفاوت قیمت در داخل و بیرون مرزها خروج انواع کالا از کشور نیز تشدید شد. او همچنین اظهار کرد: برای تامین بعضی از این کالاها یا تهیه مواد اولیه جهت تولید محصول در داخل ارز 4 هزار و 200 تومانی تعلق می‌گیرد. مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این یارانه برای رفاه حال مصرف‌کنندگان داخلی به کالاها پرداخت می‌شود. او در ادامه افزود: به واسطه ایجاد تفاوت قیمت در بازار داخلی و بازار بیرون مرزها کالاهای اساسی به دو صورت یعنی قاچاق یا خرید به‌وسیله شهروندان کشورهای همسایه در مرزهای غربی و شرقی از کشور خارج می‌شد.  پرهام فر تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همان روزهای ابتدایی افزایش نرخ ارز نسبت به خروج کالاهای اساسی به شکل مسافری و تجاری از کشور هشدار داد. او گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات کالاهای اساسی را ممنوع اعلام کرد و در حوزه مسافری نیز ستاد از گمرک خواست مانع خروج این نوع کالاها بخصوص در مناطق آزاد شود مناطقی که شهروندان کشورهای همسایه می‌توانند بدون ویزا در این مناطق تردد کنند. مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: به‌طورکلی با توجه به تمهیدات صورت گرفته از عرضه کالاهای اساسی در محدوده مناطق آزاد جلوگیری و همین‌طور در موقع خروج نیز کنترل‌های لازم انجام می‌شود تا این موضوع اتفاق نیفتد. او ادامه داد: وضعیت خروج کالاهای اساسی از کشور طی شش ماهه قبل به هیچ‌وجه مناسب نبود بنابراین با توجه به اقدامات صورت گرفته و همین‌طور توجه ویژه مرزبانی، گمرک و سازمان مناطق آزاد به این موضوع هم‌اکنون شرایط خروج کالا از مرزها به خصوص حالت مسافری روند عادی دارد.

قیمت زعفران افزایش یافت

باشگاه خبرنگاران جوان|عضو شورای ملی زعفران از افزایش یک میلیون تومانی نرخ زعفران طی یک هفته اخیر در بازار خبر داد وگفت: هم‌اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۶ میلیون و حداکثر ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است. علی حسینی افزود: مطرح شدن مباحثی مبنی بر عرضه زعفران در بورس کالا و ارایه سیگنال‌هایی از بورس به بازار چنین نوساناتی ایجاد شده است. حسینی با اشاره به اینکه بخش خصوصی مخالف عرضه زعفران در بورس کالا نیست، بیان کرد: ما معتقدیم برای عرضه زعفران در بورس کالا باید استراتژی مناسبی به کار گرفته شود تا زعفران به صورت خام و فله عرضه نشود. عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: باتوجه به آنکه بازار زعفران از ثبات نسبی برخوردار بود و خریدار و فروشنده با خیال راحت به امر خرید مشغول بودند، اما جای این سوال مطرح است که دلیل عرضه زعفران از سوی نهاد دولتی که منجر به بی‌نظمی بازار می‌شود، چیست؟  او با اشاره به اینکه عرضه زعفران در بورس کالا توسط دلالان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به آنکه اکثر زعفران در دست دلالان است، از این رو شیوه کنونی کار اشتباه است چرا که ادامه عرضه زعفران در بورس کالا بر تلاطم بازار دامن می‌زند. به گفته این مقام مسوول، استمرار روند افزایش قیمت در بورس کالا به نفع کشور نیست چرا که نوسان قیمت زعفران بر گرانی سایر کالا‌ها دامن می‌زند. حسینی قیمت منطقی هر مثقال زعفران را ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون عرضه هر مثقال زعفران از مرز ۵۰ هزار تومان تجاوز می‌کند. عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه ایران تنها تولیدکننده زعفران در دنیا نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه ۷۰ تا ۸۰ درصد زعفران تولیدی به بازار‌های هدف صادر می‌شود، از این رو استمرار روند افزایش قیمت به نفع رقباست چرا که تا زمانی می‌توانیم در بازار‌های هدف حرف برای گفتن داشته باشیم که سایر رقبا نتوانند از لحاظ کیفیت و قیمت با ما رقابت کند.

 

ارسال نظر