واردات بدون انتقال ارز برای قطعه‌سازان را آزاد کنید

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۳۳۸
واردات بدون انتقال ارز برای قطعه‌سازان را آزاد کنید

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خواستار رفع ممنوعیت «ثبت سفارش بدون انتقال ارز» برای قطعه‌سازان به منظور دور زدن تحریم‌ها و تامین نیاز داخلی تولیدکنندگان شد. مازیار بیگلو افزود: در شرایط کنونی این مساله به مثابه نوعی تحریم و محدودیت داخلی است، زیرا بانک مرکزی اجبار کرده که ثبت سفارش‌ها از کانال بانک‌هایی انجام شود که مشمول تحریم‌ها هستند. به گفته این مقام صنفی، قطعه‌سازان در تحریم‌های سال‌های 90 و 91 موفق شده بودند با استفاده از روش «واردات بدون انتقال ارز» تحریم‌ها را پشت سر بگذارد و این موضوع به عنوان یکی از مسائل مدنظر در سال 98 پیگیری خواهد شد. او افزود: افزایش خودکفایی و افزایش شمارگان تولید دو هدف دیگری است که در سال 98 از سوی قطعه‌سازان پیگیری می‌شود که در غیر این صورت در عمل مدیریت قیمت‌ها اتفاق نخواهد افتاد. به گزارش ایرنا، بیگلو در توصیف شرایط حاکم بر صنعت قطعه‌سازی در سال 97 اظهار کرد: سال جاری، سال بسیار سختی برای این صنعت بود؛ افزایش قیمت ارز و اعمال تحریم‌های ظالمانه امریکا شرایط نابسامانی را در تامین مواد اولیه قطعه‌سازان ایجاد کرد که در نتیجه تیراژ تولید خودرو کاهش یافت و به دنبال آن مشکل تامین نقدینگی قطعه‌سازان پیش آمد. این مسوول صنفی در صنعت قطعه‌سازی بیان داشت: تا امروز بیش از 75 جلسه با حضور اعضای این انجمن با مسوولانی از وزارت صنعت، شورای تامین استان‌ها، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت دادگستری و نهادهای امنیتی برای رفع مشکلات قطعه‌سازان برگزار شده است. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی این انجمن بر 2 موضوع تامین نقدینگی و تعدیل قیمت قطعات است تا بتوانیم تیراژ تولید را حفظ کنیم. او اظهار کرد: پیگیری این 2 موضوع از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شد، اما در دی ماه به نتیجه رسید که با مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی مقرر شد 11 هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار بگیرد. بیگلو افزود: 4 هزار میلیارد تومان از این نقدینگی به صورت ریالی است که تاکنون 85 درصد آن به دست قطعه‌سازان رسیده و بقیه آن تا یک هفته آینده واریز می‌شود. او ادامه داد: هفت هزار میلیارد تومان نیز قرار است در قالب تسهیلات ارزی و به میزان 844 میلیون یورو در اختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. این مقام صنفی درخصوص افزایش قیمت‌ها نیز گفت: مطابق مدارک و مستندات موجود، افزایش قیمت خودرو محرز بود، اما نوک تیز پیکان این هجمه از سوی برخی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما به سمت خودروسازان و قطعه‌سازان نشانه گرفته شد که خود مصرف‌کننده مواد اولیه‌اند. او با بیان اینکه همه این مباحث منجر به از دست رفتن زمان شد، ادامه داد: در نتیجه کاری که باید تا مرداد ماه به سرانجام می‌رسید، با تاخیر در دی و بهمن اتفاق افتاد و افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار و به وجود آمدن برخی رانت‌ها و فسادها را شاهد بودیم.

بیگلو خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی تعیین قیمت خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار، طبق تجربه موفقی که در دهه 70 داشتیم، پیشنهاد شد اما با تاخیر اجرایی شد و شاهد بودیم در 2 هفته گذشته با همین شیوه قیمت‌گذاری توانستیم بازار قیمت برخی خودروها را تا پنج میلیون تومان کاهش دهیم. او بیان کرد: با اعلام پرداخت 4هزار میلیارد تومان نقدینگی به خودروسازان و قطعه‌سازان، در چند هفته موفق به افزایش تیراژ تولید شدیم و این در حالی بود که قطعه‌سازان حجم زیادی از قطعاتشان در گمرک باقی مانده بود و توان مالی برای ترخیص آنها نداشتند. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان کرد: برای پرداخت این مبالغ به قطعه‌سازان، کمیته‌ای متشکل از مسوولان این انجمن، همچنین نمایندگان خودروسازان و 2 نهاد نظارتی تشکیل و پس از تهیه فهرست اولیه، اسامی به وزارت صنعت ارسال و نهایی شد؛ بر این اساس اطمینان داده می‌شود که در حق هیچ قطعه‌سازی اجحاف نشده است. او یادآور شد: در برخی موارد راکد بودن حساب قطعه‌سازان یا مشکلات مالیاتی آنها سبب شد تا دریافت مطالباتشان با مشکل مواجه شود اما تاکنون 700 قطعه ساز از محل چهار هزار میلیارد تومان یاد شده مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

     امکان بروز مشکل در بازار لوازم یدکی در ماه‌های آینده

او در ادامه در پاسخ به ایرنا تاکید کرد: اگر بانک مرکزی برای پرداخت سایر مطالبات قطعه‌سازان به ویژه مطالبات ارزی همکاری نکند، این صنعت پس از چند ماه دوباره وارد بحران می‌شود. این مقام صنفی گفت: بانک مرکزی برای پرداخت 844 میلیون یورو مطالبات ارزی قطعه‌سازان، مبنای محاسبه نرخ ارز را نرخ‌های اعلامی در روز پرداخت در سامانه سنا قرار داده اما پس از 9 ماه در زمان تسویه به نرخ روز مطالبه می‌کند و به این ترتیب همه ریسک تولید و فعالیت را به صنعتگران منتقل می‌کند که این موضوع از سوی انجمن پذیرفته نشده است. بیگلو گفت: پیشنهاد انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو دریافت معادل ریالی این ارز است تا قطعه‌سازان، خودروسازان و مشتریان متضرر نشوند. او تاکید کرد: کل مصرف ارز این صنعت 20 درصد است، و ارز به تنهایی برای ما مشکل ساز نیست؛ بلکه مشکل آنجاست که قیمت مواد اولیه داخلی را برپایه ارز از ما طلب می‌کنند و این اشتباه است. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به پیشنهاد این انجمن برای دریافت مواد اولیه داخلی به قیمت ارز یارانه‌ای برای قطعه‌سازان اشاره کرد، اما گفت: این پیشنهاد مورد استقبال قرار نگرفت؛ این در حالی است که قیمت آلومینیوم، مس، فولاد، مواد پتروشیمی و غیره با افزایش چند برابری مواجه شده‌اند.

او در ادامه از همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان با نهادهای نظامی استقبال کرد، اما گفت که اختلافات مبنایی در تولیدات این 2 گروه وجود دارد. بیگلو افزود: خودروسازی و قطعه‌سازی مشکلات سخت افزاری ندارند، بلکه آنچه برای آنها استراتژیک و مهم است بحث نرم افزاری و به‌طور ویژه صنایع الکترونیک و پیشرفته (High Tech) است و از اینکه صنایع دفاعی در این موارد به یاری مان بشتابند استقبال می‌کنیم.

 

ارسال نظر