دولت زیرساخت‌های گردشگری را مهیا کند

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۵۴

رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در نشست چالش‌ها و فرصت‌های گردشگری که با حضور محسن قادری مدیرعامل ژیوار و تعدادی از فعالان صنعت گردشگری، برگزار شد، چالش‌های حوزه گردشگری را تشریح کرد و راهکارهایی را برای بهبود وضعیت این صنعت پیشنهاد داد.

به اعتقاد احمد اصغری، رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران لزوم توجه به زیرساخت‌های گردشگری یکی از اقدامات لازم و مهم سازمان‌های دولتی، است. وی تأکید کرد: دولت باید تدابیری در راستای بهبود کیفیت زیرساخت‌های عمومی و گردشگری کشور اتخاذ کند. همچنین باید افزایش و تنوع‌سازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و تسهیلات اقامتگاهی هم سطح با استانداردهای بین‌المللی، تعداد ناوگان و کیفیت حمل‌ونقل درون و برون‌شهری، ساماندهی امور بهداشتی و امکانات پذیرایی و خدمات رفاهی بین‌راهی و درون‌شهری متناسب با نیازهای گردشگران خارجی و داخلی را مورد توجه قرار دهد.

وی با تأکید بر لزوم گسترش گردشگری داخلی، تصریح کرد: یکی از وظایف مهم سازمان‌های متولی گردشگری، پیدا کردن راهکارهای تشویقی به منظور رواج و توسعه گردشگری داخلی و تغییر الگوهای آن است. به دلیل مزایای گردشگری داخلی مانند توسعه اقتصاد محلی، اشتغال‌زایی، ترویج فرهنگ محلی و کمک به حفظ آن، شناخت و تقویت هویت فرهنگی و از آن جمله، برای ارتقا گردشگری ایران به عنوان یک مقصد گردشگری باید بر روی بخش گردشگری داخلی تمرکز بیشتری کرد.

بر اساس اظهارات رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران کمبود نیروی انسانی متخصص یکی از ضعف‌های جدی صنعت گردشگری در ایران است و باید برای حل آن، برنامه‌ریزی دقیقی ارایه داد.

اصغری خاطرنشان کرد: گردشگری، صنعتی خدماتی است و چرخ صنعت خدماتی بر بازوی نیروی انسانی می‌چرخد. نیروی انسانی در صنعت گردشگری، بیشترین تأثیر را در ایجاد ارزش‌افزوده دارد. تحقیقات نشان می‌دهد اهمیت بالای نیروی انسانی به دلیل تعامل مستقیم کارکنان با گردشگران است. با این حال، بنا به گفته کارشناسان، کیفیت نیروی انسانی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما است. به جرأت می‌شود گفت هتل‌های انگشت‌شماری در ایران از نظر نیروی انسانی استاندارد بین‌الملل دارند.

وی ادامه داد: در هیچ شرایطی قادر نخواهیم بود در یک شب، نیروی انسانی خوب تربیت کنیم. بدون شک در شرایط پس از تحریم بخش آموزش نیروی انسانی مهم‌ترین معضلی خواهد بود که با آن مواجه می‌شویم.

این فعال اقتصادی از بعد فناورانه نیز به این صنعت نگاه کرد و ادامه داد: بر اساس استانداردهای دهکده جهانی، امروزه کمتر صنعتی را می‌یابیم که وابسته به تکنولوژی نباشد. وقتی پای ابزارهای جدید در ارتباطات و اطلاع‌رسانی به خدمت شهروندان به میان می‌آید، باید انتظار تغییر در شیوه‌های زندگی روزمره را داشت. گردشگری نیز به مثابه یکی از بزرگ‌ترین صنایع خدماتی، با تغییرات و دگردیسی‌هایی روبرو است.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران گردشگر امروز را گردشگری آگاه و آشنا به فناوری‌های روز دنیا معرفی کرد که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، حجم انبوهی از داده‌ها و اطلاعات را در اختیار دارد. وی تصریح کرد: بنابراین نگاه سنتی به گردشگر را باید کنار گذاشت و تحولات این حوزه را به خوبی درک کرد. متأسفانه هنوز سطح زیرساخت‌های فناوری ایران حال و روز خوبی ندارد و بعید است که با زیرساخت‌های فعلی بتوان از پس تأمین نیازها و انتظارات گردشگران خارجی برآمد.

اصغری مشکلات بانکی را یکی دیگر از عوامل عقب ماندن صنعت گردشگری ایران برشمرد و تشریح کرد: یکی از چالش‌های پیش روی گردشگر در ایران محدودیت‌های بانکی است. در همین راستا سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به ساماندهی و اجرای طرحی پرداخته که بر اساس آن، برای گردشگران خارجی کارت اعتباری متصل به شبکه شتاب صادر کند.

در ادامه پیشنهادهایی توسط رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، مبنی بر بازبینی قوانین و مقررات موجود از طریق نهادهای مردمی و نهادهای بازار، کوچک‌سازی دولت، حمایت‌های مادی و معنوی از کسب‌وکارها، حذف و کاهش مجوزهای غیرضروری و ایجاد پنجره واحد در اعطای مجوزها و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از طریق ایجاد تضمین‌های سرمایه‌گذاری، ارایه شد.

به اعتقاد اصغری تسهیل فرآیند صدور مجوزها و شفاف‌سازی نحوه نظارت‌ها و در عین حال توسعه بازاریابی و تبلیغات گردشگری در کشورهای هدف نیز می‌تواند به رشد صنعت گردشگری در کشور کمک کند.

وی پیشنهاد داد: گردشگری طبیعی و روستایی (عشایری) در کشور مورد توجه قرار گیرد و برای این منظور آموزش‌های لازم به افراد و متولیان امر داده شود. هر بخشی از این صنعت تکنیک‌های ویژه خود را می‌طلبد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری در پایگاه‌های ملی و جهانی، واگذاری بهره‌برداری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی، حمایت از ایجاد و راه‌اندازی موزه‌های غیردولتی، توجه به رونق صنایع‌دستی و توسعه زمینه‌های تولید آن را نیز مورد تأکید قرار داد.

 

ارسال نظر