استارت کانال ارزی با تاسیس شعبه بانک «رافدین» در ایران

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۰:۳۶:۴۷
کد خبر: ۱۴۱۰۸۱

در روزهای گذشته رییس کل گمرک ایران از اعمال تدابیر ویژه گمرک برای مقابله با تحریم ها به ویژه راهبرد ویژه نسبت به مرزهای عراق خبر داد. افزایش اختیارات گمرکات اجرایی و توجه بیشتر به مرزهای زمینی به عنوان یک پتانسیل خیلی قوی در دستور کار گمرک قرار گرفته زیرا در صورت ساماندهی هزینه های تجارت را کاهش و همچنین منجر به افزایش اشتغال، ارایه خدمات لجستیک و تجارت می شود.

مهدی میراشرفی اعلام کرد طی 11 ماه امسال 38.5 میلیارد دلار کالا به کشور واردات شده که 1.5 میلیارد دلار تراز تجاری مثبت است و از این 38.5 میلیارد دلار تقریبا ماهی یک میلیارد دلار آن واردات کالای اساسی به کشور است که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل 700 هزار تُن افزایش داشت.

رئیس کل گمرک ایران با اعلام خبر صادرات 40 میلیارد دلاری (نفتی و غیرنفتی) در 11 ماهه اول سال جاری اظهار کرد: کشور چین با 8.3 میلیارد دلار مقام اول شریک تجاری و کشور عراق با 8.2 میلیارد دلار شریک دوم تجاری ایران است. درهمین زمینه سید حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اشاره به روند رو به رشد صادرات به عراق گفت: امسال در صادرات به عراق وضعیت مطلوبی داشتیم به‌طوری‌که متوسط صادرات روزانه کشورمان به عراق طی ۴ ماهه ابتدای سال جاری به ۴۰ میلیون دلار رسیده است. دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه افزایش قیمت ارز و رقابتی بودن محصولات ایران در بازار عراق از دلایل افزایش صادرات ما به این کشور است، عنوان کرد: اما طی دی ماه امسال روند صادرات ایران به عراق از وضعیت مناسبی برخوردار نبود، تعطیلات ژانویه و موضوع پیمان‌سپاری ارزی و مشکلات ناشی از آن دو علت کسری صادرات در این ماه برای صادرکنندگان بود که در مجموع صادرات ایران به عراق در این ماه به 510 میلیون دلار کاهش یافت و این در حالی است که در سال جاری در برخی ماه‌ها میزان صادرات کشورمان به عراق به 900 میلیون دلار هم رسید. حسینی از اعلام آمادگی کشور عراق برای راه اندازی بانک مشترک ایران و عراق خبرداد و افزود: در جریان سفر وزیرامورخارجه به عراق و مذاکراه با مسوولان عراقی مقرر شد بانک مشترک ایران و عراق راه اندازی شود که پیرو همین موضوع اکنون بانک «رافدین» عراق آمادگی خود را برای تاسیس شعبه در ایران اعلام کرده است.

وی افزود: با هماهنگی بانک مرکزی و دستورالعملی که بزودی اعلام می شود صادرکنندگان می توانند دینار خود را به بانک های ایرانی درعراق تحویل دهند، صادرکنندگان ما می توانند دینار خود را به بانک های ایرانی در عراق تحویل دهند و در ایران ، معادل ریالی آن را از بانک دریافت کنند. این فرآیند پیش از این توسط صرافی ها انجام می شد. اما اکنون بانک ملی این فرایند را آغاز کرده که با اجرای این روش هم ارز صادرات به عراق به ایران باز می گردد و هم مشکلات صادرکنندگان برطرف می شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اعلام اینکه ایران در 12‌ماهه سال 2018 با صادرات 8 میلیارد و 750 میلیون دلار کالا به عراق صادر کرد، خاطرنشان ساخت: بانک مرکزی با جایگزین کردن بانک‌های ایرانی به جای صرافی‌های عراقی مشکل پیمان‌سپاری صادرکنندگان به عراق را حل کرد که با اتخاذ این تصمیم روند روبه رشد صادرات به عراق در سال آینده تجربه خواهد شد.

 

ارسال نظر