اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۰:۴۷:۰۵
کد خبر: ۱۴۰۹۹۹

واردات چای با ارز رسمی فروش با نرخ ارز آزاد

تسنیم| دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: چای خارجی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود اما عملا با دلار ۱۲۰۰۰ تومانی در بازار توزیع می‌شود. امروز چای وارداتی که هر کیلوی آن بین ۴ تا ۵ دلار است با قیمت ۶۰ هزار تومان در بازار بفروش می‌رسد. قاسمعلی حسنی با اشاره به سوءاستفاده دلالان از چای وارداتی با ارز 4200 تومانی اظهار کرد: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد سوءاستفاده برخی افراد از ارز 4200 تومانی هستیم؛ به عنوان مثال در بخش چای، شاهد تخصیص ارز دولتی به واردات چای هستیم ولی در عمل بجای چای وارداتی با قیمت دلار 4200 تومانی، چای وارداتی با قیمت دلار 12000 تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی گفت: امروز چای وارداتی که قیمت هر کیلوی آن بین 4 تا 5 دلار است درحالی با قیمت‌های 60 هزار تومانی در بازار در حال توزیع و فروش است که این چای با احتساب دلار 4200 تومانی باید بین 16 تا 20 هزار تومان در اختیار مردم قرار گیرد.

او با تاکید بر اینکه ارز 4200 تومانی، آفت اقتصاد کشور شده است و فضای رقابت را از بین برده است، ادامه داد: متاسفانه تخصیص ارز دولتی باعث شده تا بجای توزیع کالای ارزان بین مردم، سودهای آنچنانی نصیب 3 درصدی شود که می‌توانند این ارز دولتی را دریافت کنند. حسنی خاطرنشان کرد: متاسفانه چای خارجی با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود و عملاً یا با قیمت آزاد به دست مردم می‌رسد یا از ایران به کشورهای دیگر می‌رود. او در ادامه در تشریح دلایل گرانی‌های اخیر در بازار برنج با تاکید بر نقش انتشار یک شایعه دروغ در این گرانی‌ها اظهار کرد: در روزهای گذشته، انتشار شایعه‌ای دروغ درخصوص حذف ارز تخصیصی به برنج باعث شد برخی دارندگان برنج، تا اندازه‌ای محتاطانه دست به فروش برنج‌های خود بزنند و همین امر باعث بالارفتن نسبی قیمت برنج در بازار شد. حسنی تاکید کرد: این در حالی بود که این شایعه، دروغ بود و خوشبختانه هیچ نگرانی درخصوص کمبود برنج در بازار وجود ندارد.

خواسته اصناف از وزارت اقتصاد

پایگاه خبری اتاق اصناف|عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران با اشاره به رکود در بازار از وزارت اقتصاد خواست تا برای واحدهای صنفی، تنفس مالیاتی ۲ ساله در نظر بگیرد و مالیات آنها بر اساس مالیات قطعی سال گذشته، تعیین نشود. ابراهیم درستی با اشاره به تغییرات بازار و حاکم شدن رکود در بازار کشور اظهار کرد: امروز ما در جنگ اقتصادی هستیم و صنوف ما به عنوان بازوان ستبر انقلاب اسلامی در خط مقدم این جنگ قرار دارند و اجازه نخواهند داد تا دشمنی‌های ترامپ و عربستان صعودی با این کشور، منجر به نتیجه دلخواه این دشمنان شود. عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران با تاکید بر حاکم شدن رکود در بازار طی ماه‌های گذشته گفت: متاسفانه ما امروز شاهد رکود در بازار هستیم و با بالا رفتن قیمت‌ها و طبعاً کاهش توان خرید مردم، فروش اصناف کاهش یافته است؛ لذا من از سازمان مالیاتی و آقای دژپسند می‌خواهم که در این شرایط به فکر اصناف باشند و برای مالیات اصناف و واحدهای صنفی با توجه به رکود موجود در بازار، تصمیم‌گیری کنند.

او ادامه داد: ما درخواست داریم تا میزان مالیات اصناف در شرایط فعلی، بر اساس میزان مالیات قطعی سال قبل‌ آنها محاسبه نشود چراکه سال جاری شاهد رکود بازار بودیم و تعیین مالیات سال جاری برای اصناف و کسبه واحدهای صنفی، نیازمند تجدید نظر است. درستی خاطرنشان کرد: در شرایط امروز لازم است تا با توجه به اینکه اصناف نیز با مشکلات فروش و کسادی بازار مواجه بودند، برای پرداخت مالیاتشان، زمان تنفسی یک یا دو ساله را در نظر گرفت. او گفت: همچنین به نظر می‌رسد تا بجای فشار مضاعف بر اصناف دارای شناسنامه که همواره مالیات خود را داده‌اند و امروز در شرایط رکود قرار دارند، تمرکز سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد، روی فرار مالیاتی قرار گیرد.

شیرینی شب عید به کام خریداران تلخ نمی‌شود

ایرنا|رییس اتحادیه قنادان تهران اعلام کرد: با وجود افزایش نرخ هزینه‌های تولید، قیمت انواع شیرینی شب عید به دلیل کاهش توان خرید مردم، هیچ افزایشی نخواهد داشت. علی بهره مند با اشاره به کاهش 40 درصدی سرانه مصرف شیرینی گفت: در این شرایط، برنامه‌ای برای افزایش قیمت شیرینی نداریم. او اظهار کرد: با اینکه قنادی‌ها اکنون با افزایش قیمت شکر، روغن، پودر کاکائو و سایر اقلام تولید مواجه هستند، اما اتحادیه قنادان به دلیل شرایط اقتصادی اعضای خود را ملزم به ثبات قیمت‌ها برای شب عید کرده است تا مردم بتوانند با آرامش شیرینی شب عید خود را تهیه کنند.

رییس اتحادیه قنادان تصریح کرد: اکنون شکر به نرخ دولتی سه هزارتومان تامین شده که در اختیار اعضای اتحادیه قنادان قرار می‌گیرد. او افزود: قیمت‌های انواع شیرینی در واحدهای درجه یک برای هر کیلوگرم شیرینی‌تر 26 هزار تومان، گل محمدی (دانمارکی) 21 هزار تومان، زبان و پاپیونی 21 هزار و 500 تومان، برنجی 21 هزار و 500 تومان و کیک یزدی 15 هزار تومان است. به گفته بهره مند، نرخ شیرینی طبق نرخ مصوب اردیبهشت ماه به شرط خالص فروشی است؛ یعنی نباید وزن جعبه به بهای شیرینی اضافه شود. او اضافه کرد: اکنون یک هزار و 200 واحد قنادی در سراسر کشور دارای پروانه تولید هستند و دریافت پروانه برای 300 واحد دیگر در حال انجام است.

 

ارسال نظر