اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۷۰

تأمین 70  درصد نیاز پوشاک در داخل

پایگاه خبری اتاق اصناف تهران| رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به افزایش سهم داخل از تولید پوشاک در سال جاری نسب به سال‌های گذشته گفت: ۷۰ درصد نیاز بازار پوشاک را تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند. ابوالقاسم شیرازی افزود: در سال‌های گذشته سهم داخل از تولید پوشاک ۳۰ درصد و واردات ۷۰ درصد بود، اما امسال با حمایت دولت، رسانه‌ها و مردم نسبت تولید داخلی، ۷۰ درصد و واردات ۳۰ درصد است. او با اشاره به اینکه تولیدکنندگان، بهره وری را افزایش داده‌اند، ادامه داد: پوشاک بسیار متنوع و با کیفیت بالا در داخل تولید می‌شود.

شیرازی گفت: با وجود اینکه سرانه مصرف به علت رکود پایین آمده است، اما در روزهای پایانی بهمن خرید مردم آغاز شده و تا پایان اسفند افزایش خواهد یافت. او ادامه داد: تولیدکنندگان پوشاک با افزایش تولید و کیفیت، بازار پوشاک شب عید را تامین خواهند کرد. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: برخورد با قاچاق پوشاک به تولید داخلی رونق داده است و برای سال آینده در زمینه صادرات، برنامه‌ریزی خوبی را خواهیم کرد. شیرازی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی و صنفی پوشاک هزینه‌ها را کاهش و بهره وری را افزایش می‌دهد، افزود: به زودی این شهرک‌ها در دو نقطه تهران راه‌اندازی خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در سه نقطه تهران

ایسنا|رییس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره شهر تهران در سه نقطه پارک ولایت، مصلای تهران و فرهنگسرای خاوران از ۱۵ تا ۲۴ اسفندماه دایر خواهد بود. قاسم نوده فراهانی ادامه داد: در حال حاضر غرفه‌داران و برگزارکنندگان نمایشگاه مشغول جانمایی و نرخ‌گذاری کالاها هستند که یک نمونه از هر کالایی از سوی بازرسان بررسی، قیمت‌گذاری و پلمب می‌شود و باید کالا با قیمت کارشناسی در این نمایشگاه‌ها عرضه شود. رییس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: در سال جاری قرار بر آن بود با توجه به شرایط رکود حاکم بر بازار نمایشگاه‌های بهاره برگزار نشود و تنها با برگزاری جشنواره فروش و فروش فوق‌العاده نیاز جامعه رفع شود اما نمایشگاه‌های بهاره به دستور استانداری در تهران برگزار خواهد شد. نوده فراهانی همچنین  از تشدید گشت و نظارت بازرسان اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت در ایام پایانی سال خبر داد.

انتقاد فولادی‌ها از بخشنامه‌های ضد و نقیض تولید

تسنیم|یک عضو انجمن فولاد با اعلام اینکه باید مشکلات صادرات برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان به نحو مناسبی مدیریت و رفع شود، گفت: در سال ۹۷ بیش از ۱۵۰ بخشنامه ضد و نقیض برای تولیدکنندگان صادر شد. رضا شهرستانی با اشاره به اینکه براساس آمار مصرف داخلی فولاد کشور در سال جاری 12میلیون تن بوده است، اظهارداشت: از مجموع 25 میلیون تن فولاد تولیدی در کشور فقط 8 میلیون تن فولاد صادر و حدود یک میلیون تن فولاد نیز به صورت غیر رسمی از کشور خارج شده است. او بر لزوم رفع مشکلات پیش روی صادرکنندگان کشور اشاره کرد و گفت: قرار است با توافقات صورت گرفته 300 هزار تن کالای ایرانی از کردستان عراق به سوریه صادر شود. علاوه بر این در بخش موصل و بازسازی سوریه نیز قرار است گشایش‌هایی برای صادرات ایران انجام شود که لازمه محقق شدن این موضوع همکاری دولت و مجلس برای افزایش حجم صادرات است. این عضو انجمن فولاد با اعلام اینکه باید مشکلات صادرات برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان به نحو مناسبی مدیریت و رفع شود، افزود: در سال 97 مشکلات تحریم و صدور بیش از 150 بخشنامه ضد و نقیض برای تولیدکنندگان به همراه تدبیر دولت برای کاهش قیمت فولاد جهت کاهش نرخ تورم و الزام صادرکنندگان به فعالیت در بورس کالا باعث شد تا ما نتوانیم به هدف 13 میلیون تن صادرات فولاد در کشور دست پیدا کنیم.

ساختار صنعتی ایران در آیینه برنامه‌های توسعه‌ای

 تدوین و اجرای 5 برنامه توسعه اقتصادی پس از انقلاب اسلامی ایران باعث تاثیرات جدی بر ساختار صنعتی کشور بوده است. اگرچه برقراری ارتباطی یک به یک بین محتوای اسناد، سیاست‌های ذکرشده در قوانین برنامه و ساختار صنعتی برآمده از آن، به دلیل کلی بودن اغلب سیاست‌های اعلامی، تغییر جهت برخی از سیاست‌ها در محیط رو به تحول داخلی و خارجی و ظرفیت‌های متفاوت دستگاه  بروکراسی کشور، برای اجرای هر یک از سیاست‌ها بسیار دشوار است، با این حال کنار هم قراردادن تدابیری که سیاست‌گذاران اقتصادی برای توسعه صنعتی کشور طی برنامه‌های توسعه بعد از انقلاب اتخاذ کرده‌اند، با ساختار صنعتی که پس از اجرای هر یک از برنامه‌ها تحقق یافته است، می‌تواند درک بهتری از تحولات صنعتی کشور و علل و عوامل ذی‌مدخل در آن ارایه نماید. کتاب «ساختار صنعتی ایران در آینه برنامه‌های توسعه‌ای» به بررسی آثار سیاست‌های صنعتی، تجاری و فناوری بر رشته فعالیت‌های صنعتی کشور می‌پردازد و تصویری از برنامه‌های پنج‌ساله توسعه پس از انقلاب و تحولات رشته فعالیت‌های صنعتی کشور در بستر آن را ارایه می‌کند. این کتاب حاصل مطالعات انجام شده توسط تعدادی از پژوهشگران موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی است و خاستگاه تکوین و تدوین آن، برخی مسائل مبتلابه بخش صنعت کشور و رشته فعالیت‌های صنعتی ذیل آن است.

 

 

ارسال نظر