اتاق بازرگانی از شرایط پس از برجام استفاده نکرد

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۴۲۴

یک فعال بخش خصوصی معتقد است که امروز وضعیت اقتصادی در بدترین حالت خود در دو سال اخیر قرار گرفته و بخشی از این اتفاق به دلیل استفاده نکردن از فرصت‌های سال‌های قبل و فضای پسابرجام است و اتاق بازرگانی نیز بخشی از مجموعه‌ای است که از فرصت‌های موجود استفاده نکرده است.

هادی مورخ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اتاق بازرگانی متعلق به بخش خصوصی است و فرآیند اداره آن هم باید به شکل خصوصی باشد. این در حالی است که آنچه اکنون در اداره اتاق مشاهده می‌کنیم خصوصی نیست بلکه دولتی است. اتاق باید تشکلی بسیار پویا و هوشمند باشد و با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی روز، راه‌حل‌های عملی ارایه کند. همچنین اتاق باید به شکلی اداره شود که از رانت و رانت‌خواری اجتناب کرده و بتواند تأثیر لازم را بر قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که توسط دولت صادر می‌شود، داشته باشد.

وی با بیان اینکه تأثیرگذاری اتاق در دوره قبلی بر تصمیمات دولت بسیار کم بود، تصریح کرد: در طول این مدت، قوانین و بخشنامه‌ها به‌طور مداوم در حال تغییر بود و اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی راهنمایی لازم را به دولت ارایه نکرد. این در حالی است که فعالان بخش خصوصی افراد کارآزموده‌ای هستند و امکان آن وجود داشت که از حضور آنها استفاده‌ای بهینه برده شود.

این فعال اقتصادی درباره تأثیر اتاق بازرگانی بر شرایط تحریم نیز گفت: با توجه به ویژه بودن این شرایط و تأثیر آن بر اقتصاد کلان کشور، اتاق بازرگانی باید با پیش‌بینی‌های لازم و به موقع برای مواجهه با این موضوع برنامه‌های خود را از قبل به دولت ارایه می‌داد تا مسائلی همچون مشکلات ثبت سفارش، تخصیص و انتقال ارز و مشکلات نقدینگی بخش صنعت به این شکل بروز نکند. مشکلات نقدینگی یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان است که متأسفانه هیچ حمایت یا رایزنی موثری در این خصوص با دولت و بانک‌ها از جانب اتاق تاکنون انجام نشده است. مورخ افزود: اتاق بازرگانی همواره به عنوان بازوی اقتصادی دولت و ارکان اصلی نظام مطرح بوده و اگر بتواند نقش خود را درست انجام بدهد، در اقتصاد کلان و خرد کشور می‌تواند تأثیرگذار و مفید واقع شده و در روند تصمیمات دولت، تصمیم‌سازی موثر باشد. وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشوری که دارای منابع و ذخایر طبیعی فراوان است این روزها با مشکلات اقتصادی جدی دست و پنجه نرم می‌کند و رکود و تورم حاکم بر اقتصاد مشکلات بسیاری را برای مردم و دولتمردان ایجاد کرده است. راه‌حل عبور از این شرایط استفاده از پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل اقتصادی کشور و سازمان‌ها و نهادهای مختلفی است که می‌توانند برای بهبود این شرایط تأثیر مثبت داشته باشند و یقیناً یکی از این نهادها، اتاق بازرگانی پویا و هوشمند خواهد بود.

به دلیل شرایط اقتصادی ایجاد شده در طول ماه‌های گذشته دولت تلاش کرده با ارایه بسته‌های حمایتی و دستورالعمل‌های اقتصادی راه را بر تداوم برنامه‌های اقتصادی کشور باز کند.

 

 

ارسال نظر