لجام‌گسیختگی ارزی به نفع هیچ‌کس نیست

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۴۲۳

سیده‌فاطمه مقیمی|

عضو هیات رییسه اتاق تهران|

تسلط خرد جمعی در مجموعه تصمیم‌گیران در دولت محترم و رسیدن به یک راهکار و اجماع نظر برای تنظیم بازار ارز از ضرورت‌های امروز است. ادامه لجام گسیختگی در بازار ارز به آشفتگی بیشتر اقتصاد کشور می‌انجامد. نوسان ارز صرفا با نوسان قیمت در دیگر بخش‌های اقتصاد همراه خواهد بود و متاسفانه در دوره گذشته با وجود کاهش نرخ ارز به دلیل چسبندگی قیمت‌ها، نرخ دیگر اجناس و نهاده‌های اصلی مورد استفاده مردم پایین نیامد. هرچند به ظاهر بازار ارز به تعادل رسید اما این تعادل به دیگر بخش‌های اقتصاد سرایت نکرد. باتوجه به وضعیت کنونی امرار معاش مردم، تصمیم‌گیری سریع و صحیح درباره وضعیت بازار ارز و البته تسهیل امور صادرات الزامی است.

عملکرد بانک مرکزی درباره بازار ارز را باید در آینه بازار بررسی و سپس قضاوت کرد. آیا بازار به آرامش رسیده است؟ آیا ثبات در بازار حاکم است؟ معاملات چگونه انجام می‌شود؟ آیا تاجری که محصول صادر کرده امکان وارد کردن ارز را به سامانه نیما دارد؟ آیا سازوکارهای اجرایی برای وارد کردن ارز حاصل از صادرات به کشور فراهم شده است؟ آیا ممکن است یک بازرگان ایرانی که کالای ایرانی را صادر کرده ارز حاصل از صادرات را به ایران وارد کرده و در حساب شخصی اشت نگه دارد؟ نگه داری ارز برای یک فعال اقتصادی که بنگاهی دارد و آن بنگاه به سرمایه در گردش نیاز دارد چه معنی دارد؟

آقای رییس‌جمهور از تاخیر در وارد کردن ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور گلایه کردند اما آیا مجموعه بانک مرکزی درباره دلیل تاخیر در بازگشت ارز حاصل از صادرات را بررسی کرده است؟ صادراتچی در شرایط کنونی به تنهایی مقصر نیست چراکه راهکار مشخص و تعریف شده‌ای برای بازگشت ارز حاصل از صادرات با توجه به فشار تحریم‌ها در کشور وجود ندارد و کار با دشواری انجام می‌شود. حل بسیاری از مشکلات تجاری به لابی‌گری سیاسی نیاز دارد که در دایره فعالیت‌های یک تاجر و صادرکننده نیست.

 

ارسال نظر