اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۲۶۳

کمیته‌های مشترک چارچوب روابط اقتصادی را تعیین کنند

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در نشستی با روسای 12  کمیته مشترکی که در سال 97 و بر اساس دستورالعمل جدید، ایجاد شده‌اند، گفت: کمیته‌های مشترک پیوند عمیق‌تری نسبت به اتاق‌های مشترک با اتاق ایران دارند. از سوی دیگر نماینده دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه در کمیته‌ها به عضویت درآمده و بدین‌ترتیب می‌توانند در شرایط بهتری از امکانات سازمان توسعه تجارت و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، استفاده کنند.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران با توجه به اینکه ایران از طریق مسیرهای زمینی و ریلی می‌تواند با کشورهای اروپای شرقی ارتباط داشته باشد، تأکید کرد: در این یک سال، عمده تمرکز خود را روی کشورهای این منطقه گذاشتیم و بیشتر کمیته‌هایی که ایجاد شدند مربوط به همین منطقه بوده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود هدف اصلی اتاق ایران را در مورد ایجاد این کمیته‌ها، شناسایی ظرفیت کشورهای هدف و تهیه چارچوبی برای ایجاد و توسعه روابط اقتصادی با این کشورها دانست و تصریح کرد: آخرین وضعیت عملکرد کمیته‌های مشترک، شهریور 98 توسط هیات رییسه اتاق ایران بررسی می‌شود. بر اساس این گزارش در مورد ادامه، توقف یا تبدیل این کمیته‌ها به اتاق‌های مشترک، تصمیم‌گیری خواهد شد. در ادامه روسای هر کدام از کمیته‌های مشترک به تشریح عملکرد و فعالیت‌های خود پرداختند. برنامه‌ریزی برای اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، ایجاد سایت‌ها اطلاع‌رسانی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، حضور فعال در نمایشگاه کشورهای هدف و برقراری روابط علمی از طریق ایجاد ارتباط بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های کشور هدف از جمله اقداماتی است که توسط این کمیته‌ها دنبال شده است.

بازار قطعات تقلبی رونق گرفته است

رییس اتحادیه مکانیست‌های تهران گفت: با توجه به افزایش تقاضا در بازار لوازم یدکی با کمبود قطعه مواجه هستیم که این موضوع عاملی شده تا بازار قطعات تقلبی رونق بگیرد. علی نیک‌آیین در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت تعمیر و قطعات یدکی خودرو اظهار کرد: از ماه‌های گذشته با توجه به شرایط حاکم بر بازار قطعه و لوازم یدکی بارها اعلام شد که در ماه‌های پایانی سال بازار با کمبود قطعه مواجه خواهد شد، اما تا این لحظه پاسخ مناسبی از سوی دستگاه‌ها به اتحادیه داده نشده است. رییس اتحادیه مکانیست‌های تهران خاطرنشان کرد: در ماه‌های پایانی سال نیاز به قطعات جانبی به واسطه به‌روزرسانی خودرو و آمادگی برای سفرهای نوروزی، افزایش می‌یابد که متأسفانه در رابطه با نیاز بازار تمهیدات مناسبی اندیشیده نشده است و این در حالی است که قطعات و لوازم یدکی از سوی واردکنندگان به گمرکات رسیده و واردکنندگان مدعی آن هستند که قطعات و کالاهای مورد نیاز در گمرکات دپو شده است. وی تاکید کرد: بررسی این شرایط نشان از آن دارد که بازار قطعات تقلبی به خصوص در لنت ترمز بیش از گذشته رونق یافته است. نیک‌آیین یادآور شد: برای ایام تعطیلات، کشیک‌های نوروزی در نظر گرفته شده که در اسرع وقت لیست واحدهای کشیک نوروزی در سایت اتحادیه اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ارتقا دانش فنی اعضای اتحادیه چه تمهیداتی اندیشیده شده است، اظهار کرد: در اتحادیه کمیسیون عالی آموزش با مشارکت متخصصان و خودروسازان، دانشگاه‌ها و فعالان صنفی بازار در راستای ارتقا دانش فنی اعضا تشکیل شده است.

ادغام وزارتخانه‌ها هم کمکی به کوچک شدن دولت نکرد

عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است: آنچه در رابطه با لزوم ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌های اقتصادی مطرح می‌شود، تا زمانی که مطالعاتی دقیق و همه‌جانبه درباره چرایی و چگونگی کار صورت نگیرد، نفعی برای اقتصاد ایران نخواهد داشت.  فریال مستوفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بحث ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها در ایران بحث تازه‌ای نیست و ما از سال‌ها قبل با این موضوع آشنا شده‌ایم. در دوره‌های مختلف نظراتی متفاوت مطرح می‌شود که گاهی به سمت ادغام یک وزارت می‌رود و گاهی می‌خواهد آن مجموعه را تفکیک کند. آنچه در این بین بیشترین اهمیت را دارد دستیابی به اهداف مدنظر در این طرح‌هاست که متأسفانه تاکنون نتیجه مشخصی به همراه نداشته است. وی با بیان اینکه استفاده از تجارب کشورهایی که در این حوزه تصمیم‌گیری کرده‌اند برای اقتصاد ایران مفید خواهد بود، گفت: یکی از اصلی‌ترین اهدافی که در زمان ادغام وزارت‌های اقتصادی و رسیدن به گزینه صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شد، کوچک شدن دولت بود. کشوری مانند ژاپن این هدف را دنبال کرد و توانست دولت خود را کوچک کند، اما در ایران ما چنین چیزی را نمی‌بینیم.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: در ایران نه تنها طرح‌هایی که درباره ساختار وزارتخانه‌ها مطرح شده به کوچک شدن دولت منجر نشده‌اند که حتی می‌بینیم هنوز دستگاه عریض و طویل دولت در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران بسیار پررنگ است.

مستوفی با بیان اینکه یک بار برای همیشه باید تصمیمی قطعی درباره ساختار وزارتخانه‌ها اتخاذ شود، تاکید کرد: من نه موافق و نه مخالف طرح‌های تفکیک و ادغام هستم، زیرا بسیاری از آنها با یک مطالعه دقیق و همه‌جانبه پشتیبانی نمی‌شوند. اگر ما مطالعه دقیق داشته باشیم و هدف‌های خود را به شکلی دقیق مشخص کنیم، می‌توان در نهایت به تصمیمی رسید و نتیجه آن را دنبال کرد.

 

ارسال نظر