اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۲:۵۶:۱۵
کد خبر: ۱۴۰۱۰۶

دلیل افزایش 20 درصدی قیمت محصولات شوینده

جمشید فروزش اظهار داشت: بر اساس مصوبه‌ای که آذرماه امسال صادر شد، قیمت محصولات شوینده حدود 20 درصد افزایش یافت که برخی کارخانه‌ها نسبت به اعمال این افزایش قیمت اقدام کرده و برخی نیز با تأخیر این کار را انجام داده‌اند. وی با بیان اینکه دلیل اصلی این اتفاق، رشد قیمت دلار و بالا رفتن نرخ مواد اولیه وارداتی بوده است، افزود: تولیدکنندگان محصولات شوینده و بهداشتی قبلا  از دلار 3750 تومانی استفاده می‌کردند که این قیمت به 4200 تومان افزایش یافت و در حال حاضر نیز از ارز نیمایی 8400 تومان استفاده می‌کنند. عضو هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی توضیح داد: رشد قیمت دلار باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات شوینده و بهداشتی شد، بطوری که قیمت مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت از 98 تا 180 درصد افزایش پیدا کرد. فروزش توضیح داد: در تولید پودر شوینده به واردات 45 درصدی مواد اولیه نیازمندیم و سهم مواد اولیه وارداتی در تولید مایع ظرفشویی 15 تا 20 درصد، خمیر دندان و شامپو 90 درصد است. به گفته وی در تولید برخی محصولات مانند شامپو، مایع‌ دستشویی و مایع ظرفشویی به یک نوع ماده اولیه نیاز است که توسط کشورهای تولیدکننده روغن‌های گیاهی تولید می‌شود و صنایع شوینده مجبور به واردات آن هستند، تا پس از انجام دو مرحله فرآوری در داخل، به عنوان یک محصول واسطه‌ای در صنعت شوینده قابل استفاده باشد. عضو هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده با بیان اینکه هیچ شرکتی خارج از مصوبه افزایش قیمت محصولات شوینده نسبت به رشد قیمت تولیدات خود اقدام نکرده است، ‌گفت: قیمت‌ مواد شوینده تا پایان امسال افزایشی نخواهد داشت.

رکود ادامه‌دار در بازار کفش

رسول شجری در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت تامین مواد اولیه صنف تولید‌کنندگان کفش گفت: طی 4 ماه گذشته با اقدامات انجام شده از سوی وزارت صنعت و سایر نهادها و سازمان‌های مربوطه مواد اولیه موجود در گمرک ترخیص و به دست تولید‌کنندگان رسیده است.  وی با بیان اینکه اگرچه هنوز مشکل تامین مواد اولیه به‌طور کامل حل نشده است و تولید‌کنندگان این بخش صنعتی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، افزود: اما به دلیل رکود حاکم بر بازار و تولیدات قبلی مشکلی برای تامین بازار شب عید وجود ندارد.  رییس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران بیان داشت: از آنجا که واحدهای صنفی و تولیدکنندگان این بخش به علت رکود حاکم بر بازار فعالیت 100 درصدی ندارند، بنابراین مشکل مواد اولیه چندان مشهود نیست، اما قطعا باید برای تامین مواد اولیه در سال جدید از هم‌اکنون اقدامات لازم صورت گیرد. وی با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره گفت: براساس تصمیمات اخیر در وزارت صنعت مقرر شد که نمایشگاه‌های بهاره امسال برگزار شود، این در حالی است که واحدهای صنفی پس از ماه‌ها رکود برای جبران بخشی از بیکاری خود منتظر بازار شب عید بودند که با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره این فرصت هم از واحدهای صنفی برای فروش بیشتر اجناس گرفته می‌شود. شجری با بیان اینکه مردم قدرت خرید ندارند، گفت: واحدهای تولیدی حتی 50 درصد سال گذشته هم تولید نداشته‌اند، اما با توجه به رکود بازار، از تولیدات قبلی می‌توان بازار شب عید را تامین کرد و هیچ کمبودی وجود نخواهد داشت. وی در مورد وضعیت صادرات کفش دست‌دوز بیان داشت: آن دسته از تولید‌کنندگانی که از قبل در ارتباط با مشتریان خود در بازارهای هدف بودند توانستند با وجود تمام مشکلات صادرات خود را حفظ کنند. رییس اتحادیه کفش دست دوز تهران در پاسخ به این سوال که این تولید ‌کنندگان چگونه مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌کردند، گفت: با توجه به تصمیمات دولت و در راستای حل مشکلات تولید‌کنندگان امسال توانستند به صورت مستقیم خود برای واردات مواد اولیه اقدام کنند. وی از مردم خواست در هنگام خرید فاکتور رسمی دریافت کنند تا در صورت بروز هر مشکلی با مراجعه به اتحادیه شکایت آنها قابل پیگیری باشد.

شرط تفکیک وزارت صمت

عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صنعت ایران تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را به شرط کنترل مرکزی اقتصاد، موثر دانست. وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در تیر ماه سال ۱۳۹۰ از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی تشکیل شد، اما سال گذشته بعد از پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بحث تفکیک این دو وزارتخانه مطرح و دولت تاکنون سه بار این طرح را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که هر سه بار نیز با رأی منفی نمایندگان مواجه شد. با این حال رییس‌جمهوری همچنان تفکیک وزارتخانه‌ها را یک ضرورت دانست و در ماه گذشته نیز محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری مجددا اعلام کرد که دولت خواهان تشکیل وزارت بازرگانی است و گفته باید تلاش کنیم و از مجلس بخواهیم که هرچه سریع‌تر، حتی اگر لازم باشد با قید دو یا سه فوریت، وزارت بازرگانی دوباره تشکیل شود. بنابراین به نظر می‌رسد بحث تفکیک وزارتخانه‌ها به پایان نرسیده و همچنان از سوی دولت دنبال می‌شود. درباره تأثیرات تفکیک وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت، نصرالله محمدحسین فلاح - عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تفکیک یا ادغام مکانیکی تأثیر عمیقی بر کسب و کارها ندارد، گفت: با توجه به ضعیف شدن کنترل اقتصاد به‌طوری که نوسان نرخ ارز تأثیر جدی بر ورود و خروج کالای قاچاق دارد، تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تأثیر چندانی بر شرایط فعلی اقتصاد کشور ندارد.

 

ارسال نظر