اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۷۴

صادرات سخت شد

خبرگزاری تسنیم| رییس اتاق مشترک ایران و چین مدعی است، ۳ ماه است صادراتی نداشته و با ندانم کاری بانک مرکزی، صادرات کشور قفل شده است؛ او معتقد است در صورت عدم اصلاح این شرایط، بهار سختی را پیش رو خواهیم داشت. اسدالله عسگراولادی در واکنش به تصمیم اخیر بانک مرکزی تحت عنوان مشوق‌های بازگشت ارز صادرات برای صادرکنندگان، با انتقاد از سیاست‌های ارزی کشور اظهار کرد: این چه مشوقی است؟ شما نگاه کنید و بگویید چه ارزشی دارد؟ متاسفانه اقدامات بانک مرکزی در این حوزه ندانم کاری است و راه‌اندازی سامانه نیما از سوی بانک مرکزی باعث شده صادرات در کشور قفل شود. او با تاکید بر اینکه 6 ماه بعد صادراتی در کشور وجود نخواهد داشت گفت: کاهش صادرات که در چند ماه گذشته کلید خورده، آغاز این روند است و شما خواهید دید در صورت اصلاح نشدن این وضعیت، دیگر صادراتی نداریم. مثلاً همین الان 3 ماه است که من هیچ صادراتی نداشته‌ام.

رییس اتاق مشترک ایران و چین با انتقاد از ناکارآمدی سامانه نیما برای صادرکنندگان گفت: بانک مرکزی تاکید دارد که صادرکننده باید ارز خود را به سامانه «نیما» بیاورد؛ کسی که در آن‌سوی مرزهای کشورمان خریدار کالای صادراتی است، «نیما» را نمی‌شناسد.. طرف خارجی و خریدار کالای صادراتی از ما می‌خواهد که بانک معتبر معرفی کنیم تا پول صادرات را به آن بانک واریز کند. در چنین شرایطی من پول صادراتم را چطور وارد کشور کنم؟ عسگراولادی در پاسخ به این سوال که چه راهی برای تغییر این شرایط وجود دارد تاکید کرد: راهش این است که «نیما» را از مسیر صادرات حذف کنند؛ یعنی صادرکننده جواز صادراتی‌اش را بدهد به واردکننده و با هم توافق کنند. او با انتقاد از تخصیص ارز دولتی و فسادآور بودن ارز 4200 تومانی گفت: ارز 4200 تومانی در شرایط امروز یک حماقت است و نهایتا دولت ناچار است تا ارز 4200 تومانی را حذف کند و ارز دولتی محکوم به حذف است.

برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در نیمه دوم اسفند

خبرگزاری مهر| رییس اتاق اصناف ایران با تشریح جزییات توافق وزارت صنعت با اصناف برای تنظیم بازار شب عید گفت: نمایشگاه‌های بهاره از نیمه دوم اسفندماه در تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود. سعید ممبینی در حاشیه جلسه مقامات وزارت صنعت با روسای اتاق‌های اصناف، اظهار کرد: امروز نمایندگان اتاق اصناف مراکز استان‌ها، جلسه‌ای را با مسوولان وزارت صنعت برای انجام هماهنگی در حوزه تنظیم بازار ایام پایانی سال برگزار کرده‌اند که بر این اساس توافق شد تا امسال نیز همانند سال‌های گذشته، اصناف در تنظیم بازار شب عید مشارکت کنند. او افزود: بر این اساس، اصناف در دو بخش برگزاری فروش‌های فوق‌العاده در واحدهای صنفی و برپایی نمایشگاه‌های بهاره، با دولت همکاری خواهند کرد. رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: مقرر شده تا دستورالعمل نحوه مشارکت اصناف در تنظیم بازار شب عید، تدوین و عملیاتی شود. ممبینی ادامه داد: قرار بر این است که اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها با هماهنگی استانداران نسبت به برپایی یا عدم برپایی نمایشگاه‌های بهاره تصمیم‌گیری کنند، اما در تهران مقرر شده تا نمایشگاه‌های بهاره در نیمه دوم سال برپا شود. به گفته او، دولت موظف شده تا کالاهای اساسی را به اندازه کافی برای توزیع در این نمایشگاه‌ها با نرخ مصوب، تأمین کند و در سطح بازار نیز سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و بازرسی اصناف به صورت مشترک، قیمت‌ها را کنترل و بر بازار نظارت خواهند کرد تا گرانفروشی صورت نگیرد. رییس اتاق اصناف ایران افزود: با تمهیداتی که دولت برای تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته، امیدواریم در ایام پایانی سال افزایش قیمت نداشته باشیم البته برخی کالاهای اساسی، نرخ مصوب دارند که بر اساس آن، توزیع این کالاها نیز انجام خواهد شد. ممبینی خاطرنشان کرد: بازرسان اصناف به دقت بازار را تحت کنترل خواهند داشت تا قیمت‌های مصوب، ملاک عمل توزیع کالاهای اساسی قرار گیرد.

بهبود روابط با دنیا؛‌ بهترین راهبرد

ایسنا| عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است با توجه به تجربه فشارهای سال‌های قبل در اقتصاد ایران که موجب تضعیف بدنه اقتصادی کشور شده، باید برای عبور از این تحریم‌ها آماده می‌شدیم. فریال مستوفی اظهار کرد: در دور ابتدایی تحریم‌ها در دهه ۹۰ اقتصاد ایران هنوز با مشکلات جدی تحریم روبرو نشده بود و آمادگی بیشتری برای مواجه با محدودیت‌ها داشت. او ادامه داد: پس از گذر از آن دوران و رسیدن به سال‌های برجام، اقتصاد ما یک تنفس کوتاه‌مدت داشت، اما بار دیگر با تحریم‌های دیگر مواجه شد که به دلیل تضعیف این اقتصاد در سال‌های قبل، به نظر می‌رسد فشار بیشتری در قیاس با گذشته احساس می‌شود.  مستوفی اضافه کرد: با این وجود قدرت نفوذ امریکا در بخش‌های مختلف اقتصاد جهانی باعث شده که این کشور با مشکلاتی ما را مواجه کند که باید برای عبور از آنها یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم. به گفته او، با توجه به اینکه امروزه بخش قابل توجهی از اقتصاد دنیا را شرکت‌های خصوصی می‌سازند، ایران باید راهکاری برای افزایش تعامل با این شرکت‌ها پیدا کند، زیرا با وجود باقی‌ماندن کشورهای اروپایی در برجام ما همچنان به راهی نیاز داریم تا چاره‌ای برای فشار امریکا بر شرکت‌های خصوصی جهان پیدا کنیم. او با بیان اینکه ایران باید خود را برای تحریم آماده می‌کرد، تاکید کرد: در حال حاضر نیز بهبود رابطه‌مان با کشورهای دیگر دنیا و تلاش برای توسعه روابط بهترین راهبرد خواهد بود .

 

 

ارسال نظر