3 عامل اثرگذار در رونق صادرات خدمات فنی و مهندسی

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۵۴۱

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: خدمات فنی و مهندسی، معادن، انرژی و پتروشیمی در سایه اتکا به توان داخلی، آرامش سیاسی و بهبود روابط بین‌المللی به کمک اقتصاد ایران خواهد آمد.

محمد امیرزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران، بیان کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال 97 به دلیل موانع مربوط به صدور ضمانتنامه‌ها سال خوبی را پشت سر نگذاشته است. اینکه در سال آینده به روند بهتری در صدور خدمات فنی و مهندسی ایران برسیم بطور مستقیم بستگی به وضعیت روابط بین‌المللی وسیاسی ما با کشورهای همسایه دارد. او ادامه داد: از سوی دیگر حل مشکل ضمانتنامه امکان فعالیت‌های محدود در کشورهای همسایه و شرکای منطقه‌ای مثل افغانستان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و عمان را فراهم می‌کند.

این کشورها به کار شرکت‌های ایرانی علاقه‌مندند و شرکت‌های ایرانی هم در بعضی از این کشورها کارهای ماندگاری را به سرانجام رسانده‌اند. به گفته امیر زاده، برای انجام کارهای ماندگار‌تر اما مسائل سیاسی، روابط بین‌المللی، ضمانتنامه‌ها و تامین سرمایه را باید اصلاح کرد و بهبود بخشید. این اصلاحات به دلیل تشدید تحریم‌ها باید در اولویت مسوولان و فعالان بخش خصوصی قرار بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها گفت: شرکت‌های ایرانی فعال در خدمات فنی و مهندسی هیچ وابستگی در مرحله اجرا به طرف‌های دیگر ندارند و می‌توانند بطور مستقل با کارفرمایان کار کنند اما تحریم باعث شده شرکت‌های همکار و کارفرمایان از طرف ایرانی دوری کنند. او افزود: در بعضی کشورها تاکید شده که کار به شرکت‌های محلی واگذار شود تا ایرانی، بنابراین لازم است برای شکستن این فضا از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

به گفته امیرزاده، فعالان اقتصادی امیدوارند که در سال آینده مشکلات اقتصادی بهبود پیدا کند هرچند شواهد شرایط سخت‌تری را حکایت می‌کند. با وجود تمام موانع خارجی توسعه ایران اما نگاهی کوتاه به تاریخ کشور نشان می‌دهد که هر زمان کشورها به ظرفیت‌های داخلی توجه کرده و از موقعیت سوق‌الجیشی ایران بهره‌برداری کردند، اقتصاد به رونق رسیده است. او تاکید کرد: زمانی با اتکا به همین موقعیت سوق‌الجیشی فرش ایرانی تجاری شد. به گفته او، امروز هزاران ظرفیت دیگر به اقتصاد کشور اضافه شده اما بهره آن عاید مردم ایران نشده است. خدمات فنی و مهندسی، معادن، انرژی و پتروشیمی در سایه اتکا به توان داخلی، آرامش سیاسی و بهبود روابط بین‌المللی به کمک اقتصاد ایران خواهد آمد.

 

 

ارسال نظر