برای دومین بار نماینده ایران عضو کمیته اجرایی کنوانسیون تیر سازمان‌ملل شد

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۶۴

نماینده ایران برای دومین بار در دوره 32 ساله عضویت ایران در کنوانسیون حمل‌ونقل بین‌المللی تیر (TIR)، به عضویت کمیته اجرایی این کنوانسیون انتخاب شد. پیش از این نیز در بهمن‌ماه سال 1395 نماینده ایران برای عضویت در این کمیته انتخاب شده بود.

در جریان رأی‌گیری کشورهای عضو کنوانسیون TIR سازمان ملل، مصطفی آیتی، معاون دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران، به عنوان نماینده کشورمان با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رأی قاطع به مدت دو سال برای عضویت کمیته اجرایی تیر (TIRExB) انتخاب شد.

کمیته اجرایی تیر که دارای 9 عضو است، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری و بازوی تصمیم‌سازی کمیته اداری تیر به شمار می‌رود.

کنوانسیون گمرکی TIR، بزرگ‌ترین کنوانسیون حمل‌ونقل بین‌المللی با عضویت ۷۰ کشور است که در رابطه با حمل‌ونقل بین‌المللی کالا تحت پوشش کارنه‌تیر از مهم‌ترین و جامع‌ترین مقررات گمرکی در سیستم ترانزیتی جاده‌ای به شمار می‌آید که بر روابط بین حمل‌کننده، گمرک و سازمان ضامن نظارت می‌کند.

بدین منظور یک سلسله ضمانت‌های بین‌المللی تحت پوشش این کنوانسیون ایجاد شده که مهم‌ترین و معتبرترین این ضمانت‌ها توسط سازمان ایرو (IRU) در ژنو ترتیب داده شده است. در جمهوری اسلامی ایران سازمان ضامن، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است که شرکت‌های حمل‌ونقل، با سپردن تضمین‌های لازم به سازمان ضامن از تسهیلات کارنه‌تیر برخوردار می‌شوند. در این کنوانسیون اتحادیه اروپا با ۲۸ عضو و کشورهای حوزه CIS و قفقاز، ایران، امریکا، چین، روسیه، ترکیه حضور دارند.

نماینده ایران به همراه نمایندگان کشورهای جمهوری آذربایجان، اتحادیه اروپا، بلغارستان، روسیه، اکراین، ترکیه، اتریش و ایتالیا به مدت دو سال به عضویت کمیته اجرایی تیر درآمده است.

 

ارسال نظر