عراق مقصد عمده کالاهای ایرانی

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۱۵۶
عراق مقصد عمده کالاهای ایرانی

براساس آمارها، در طول سال ۲۰۱۷ میلادی کشورهای منطقه رقمی نزدیک به یک هزار میلیارد دلار واردات داشته‌اند که در این بین تنها ۲.۳ درصد از کل این رقم واردات از سوی ایران انجام شده است. با این وجود همچنان بخش قابل توجهی از همکاری‌های تجاری ایران با کشورهای همسایه خود انجام می‌شود که با احتساب مرزهای دریایی عدد این کشورها به ۱۴ می‌رسد.

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به ارزیابی عملکرد تجاری ایران در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ با کشورهای همسایه پرداخته است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در ۱۰ ماهه نخست سال جاری، ایران حدود 7 میلیارد و515 میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده که با این آمار عراق رسما به عنوان اصلی‌ترین مقصد کالاهای ایرانی معرفی شده است. در این میان با توجه به اینکه تنها ۵۱ میلیون دلار کالا از عراق وارد ایران شده، بالاترین تراز تجاری کشور نیز در معامله با این همسایه غربی به وجود آمده و در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری تراز این معاملات 7 میلیارد و 464 میلیون دلار مثبت بوه است.

پس از عراق اصلی‌ترین مقصد کالاهای ایرانی امارات متحده عربی بوده است و در طول این مدت ایرانی‌ها 5 میلیارد و313 میلیون دلار به این همسایه جنوبی فروختند، اما آنچه شرایط در امارات متحده عربی را متفاوت با عراق کرده بالا بودن واردات از این کشور است.

بر این اساس در طول این مدت ایرانی‌ها حدود 5 میلیارد و456 میلیون دلار کالا از «امارات متحده عربی» وارد کرده‌اند و به این ترتیب تراز تجاری کشور در این بخش منفی ۱۴۳ میلیون دلار شده است.

پس از این کشورها به ترتیب «افغانستان، ترکیه و پاکستان» اصلی‌ترین کشورهایی بودند که به عنوان مقصد کالاهای ایرانی هر یک در طول این ۱۰ ماه بیش از یک هزار میلیون دلار کالا از ایران دریافت کرده‌اند.

در حوزه کشورهایی که بیشترین صادرات را به ایران داشته‌اند نیز ترکیه با بیش از 2 هزار میلیون دلار، روسیه با بیش از یکهزار میلیون دلار و پس از آن کشورهای عمان و پاکستان با رقمی کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار قرار گرفته‌اند.

اتاق بازرگانی تهران همچنین میزان صادرات و واردات ایران بر اساس تن را نیز در طول این مدت محاسبه و اعلام کرده است که در این چارچوب نیز کشور عراق با بیش از ۱۶ میلیون تن واردات، اصلی‌ترین مقصد کالاهای ایرانی به‌شمار می‌رود و پس از آن نیز امارات متحده عربی با ۱۲ میلیون تن، ترکیه با 6 میلیون تن و افغانستان با 4 میلیون تن در رده‌های بعدی قرار دارند. در حوزه بیشترین صادرات به ایران نیز امارات متحده عربی با بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن اصلی‌ترین کشور صادرکننده به ایران بوده و پس از آن روسیه، ترکیه و عمان قرار گرفته‌اند. رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد.

 

 

ارسال نظر