تخصیص ارز برای واردات ۱۰۰ هزارتن برنج به مرحله اجرا درآمد

۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۶۷

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه قیمت برنج وارداتی کاهش پیدا کرده، یادآورشده است که واردات برنج همچنان ادامه دارد و امسال نسبت به سال‌های گذشته یک ماه زودتر شروع شده که با باز شدن درهای گمرک به روی واردات این محصول، قیمت برنج وارداتی به خصوص برنج هندی هزار تومان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برنج پاکستانی از نظر ظاهر، نحوه پخت و طعم به برنج ایرانی شبیه است اما از برنح هندی به دلیل پخت آسانتر استقبال بیشتری می‌شود و در کشور خواهان بیشتری دارد، خاطرنشان ساخت: برنج توسط بازرگانان در حال خرید از مبادی وارداتی است و به مرور به کشور وارد می‌شود. قیمت برنج‌های وارداتی با هم متفاوت است، به جز برنج هندی که به تنهایی چندین نوع دارد، برنج پاکستان، اروگوئه و تایلندی را هم داریم که هر کدام قیمت خود را دارد اما رنج قیمتی این برنج بین ۶ تا ۷ هزار تومان است و نسبت به قیمت برنج داخلی بسیار ارزانتر است. در همین زمینه مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با اگزیم نیوز از مرتفع شدن نیمی از موانع اختصاص ارز به واردات برنج خبر داد و اظهارداشت: ارز مورد نیاز برای 100 هزارتن کالای برنج که در مبادی گمرکی دپو شده بود تخصیص پیدا کرد اما برای 100 هزارتن بعدی که به گمرک وارد شده همچنان با موانع ارزی روبرو هستیم. براین اصل برای تنظیم بازار 450 هزار تنی برنج به 500 میلیون دلار برای جبران کسری نیاز داریم. براساس آخرین آمار از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و 113 هزارتن برنج وارد کشور شده که مطابق برنامه برای واردات 100 هزارتن از برنامه عقب هستیم. وی با اشاره به اینکه صد هزار تن بعدی که در صورت تخصیص ارز وارد بازارها شود از آنجا که با قیمت‌های قبلی خریداری شده با قیمت مناسب عرضه می‌شود، ابراز داشت: البته این امر مستلزم حمایت جهاد و بانک مرکزی است. زیرا به غیر از بحث تحریم‌ها به زودی قانون ممنوعیت واردات در زمان کشت و برداشت نیز اعمال می‌شود که ضرورت دارد هرچه زودتر تخصیص ارز انجام شود تا شاید بتوانیم بخشی از نیاز سال آینده بازار را نیز با قیمت مناسب در سال جاری تهیه کنیم. کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا برنج وارداتی با کاهش هزارتومانی در بازار مواجه شده است؟ گفت: وقتی واردات برنج شروع شد قیمت 7 هزا رتومان بود که به قیمت 6هزار و 600 تومان به صورت عمده به بازار عرضه شد در این شرایط تنها 400 تومان از قیمت اصلی ارزان‌تر ارایه شد، اما وقتی با این عدد کالا به بازار تزریق می‌شود در مراحل بعدی این رقم‌ها در فروش تاثیر دارد اما اکنون که به همین روال جلو می‌رویم قیمت‌ها براساس بازارهای جهانی تنظیم می‌شود که اگر گران نشود به صورت عمده 7 هزارتومان قیمت عمده برنج هندی است و 8 هزارتومان نیز قیمت خرید در بازار که این رقم طبق آنچه که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان پیش از این اعلام کرده بود تنظیم شده است. به گفته کشاورز میزان تولید برنج در سال جاری مطابق با سال گذشته و 2 میلیون 200 هزارتن بوده عنوان کرد: افزایش قیمت‌های جهانی، کاهش عرضه توسط کشور مبدا، نزدیک شدن به ایام ممنوعیت واردات در داخل کشور و ضرورت تنظیم بازار ایام نوروز از جمله دلایلی است که سخت‌تر شدن تنظیم بازار با نزدیک شدن ایام نوروز از دلایلی است که لزوم اولویت تخصیص ارز به این کالا را صد چندان می‌کند.

وی با تاکید براینکه در صورت عدم تامین به موقع ارز به واردات برنج آشفتگی قیمت دربازار شب محتمل خواهد بود، عنوان داشت: استمرار روند کنونی در اختصاص ارز مورد نیاز برای واردات برنج شرایط تعادلی بازار را با نوسان مواجه خواهد کرد. ضمن اینکه برنج قاچاقی هم وجود ندارد زیرا به سبب نوسان نرخ ارز دیگر قاچاق در مورد این کالا با صرفه اقتصادی همراه نخواهد بود. اما در صورت تخصیص ارز به موقع به واردات برنج برای تنظیم بازار شب عید پیش بینی می‌شود که قیمت برنج خارجی در بازار همچنان در محدوده 8 هزار تومان باقی بماند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با تاکید براینکه کاهش واردات برنج به نوعی حمایت از تولیدکننده داخلی است را باورغلطی دانست و در ادامه افزود: بازار برنج ایرانی و سهم برنج وارداتی هر یک مشتریان خاص خود را در بازار ایران دارد. این باور که واردات برنج تولیدکننده داخلی را با مشکل مواجه می‌کند غلط است زیرا با بحث روانی که در بازار ایجاد می‌کند سبب افزایش قیمت برنج داخلی با این گمان می‌شود که بازار از ذخیره لازم برخوردار نیست بنابراین افزایش خرید تضمینی برنج از شالیکاران و حذف واسطه‌ها در ورود برنج به بازار می‌تواند از عوامل اصلی کاهش قیمت برنج ایرانی و حمایت از تولیدکننده در بازار داخل باشد.

 

 

ارسال نظر