اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۵۷۲

ممنوعیت دام زنده راهکار کنترل خروج دام از کشور نیست

منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور از واردات ۶۰۰ هزار راس دام زنده از رومانی برای تنظیم بازار داخل خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت گوشت در بازار، پشتیبانی امور دام ماهانه ۲۰۰ هزار راس و در مجموع ۶۰۰ هزار راس دام از رومانی برای توزیع در تهران وارد خواهد کرد. وی افزود: تجار و شرکت‌های خصوصی پس از دریافت مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی، اقدام به واردات و توزیع در استان‌های مختلف خواهند کرد. پوریان ادامه داد: با توجه به آنکه واردات دام‌زنده در کاهش قیمت گوشت در بازار تاثیر بسزایی دارد، از این رو انتظار می‌رود که موضوع واردات سرعت عمل بیشتری داشته باشد. رییس شورای تأمین دام کشور با اشاره به دلایل گرانی گوشت قرمز در بازار بیان کرد: خرید دام با نرخ‌های بالا از سوی افرادی که قصد خروج دام از کشور را دارند، می‌توان مهم‌ترین عامل گرانی گوشت در بازار برشمرد.

وی با اشاره به اینکه خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور مشکلاتی را برای تأمین گوشت در داخل ایجاد کرده است، افزود: برای جلوگیری از خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور باید با رفع ممنوعیت صادرات و صادرات مشروط در ازای واردات ۲ کیلوگرم گوشت بازار را کنترل کرد چرا که با ممنوعیت و با زور نمی‌توان کاری از پیش برد. پوریان با اشاره به اینکه تولید دام پاییز و زمستان باید به مرور به بازار عرضه شود، گفت: این امر در کنار واردات دام می‌تواند بازار داخل را به تعادل برساند. این مقام مسوول از واردات روزانه ۱۶۰ تن گوشت گرم خبر داد و گفت: همچنین روزانه مقادیری گوشت منجمد وارد و به بازار توزیع می‌شود. رییس شورای تامین دام کشور در پایان نرخ منطقی هر کیلو دام زنده را ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و‌گفت: این در حالی است که هم‌اکنون از سوی افرادی که قصد خروج غیرقانونی را دارند با نرخ ۳۰ تا ۳۸ هزار تومان خریداری می‌شود که این امر بیانگر دو نرخی بودن قیمت دام زنده است.

افزایش واردات چای از هند صحت ندارد

حبیب جهان ساز رییس سازمان چای با اشاره به اینکه میزان واردات چای نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است، اظهار کرد: براساس آمار ۹ ماهه گمرک، ۴۲ هزار تن چای از کشور‌های مختلف وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۳ درصد رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه امسال ۲۴ هزارتن چای از هند و مابقی از دیگر کشور‌ها وارد شده است، افزود: اخیرا مباحثی در رسانه‌ها مطرح شده که میزان صادرات چای از هند به ایران افزایش یافته است، در حالی که این موضوع صحت ندارد چرا که واردات ضوابط و شرایط خاص خود را دارد. جهان ساز ادامه داد: اگرچه اخیرا مباحثی مبنی بر صادرات نفت به هند و واردات چای در مقابل مطرح شده است، اما این امر بدان معنا نیست که بیش از حد نیاز چای وارد کنیم تا تولید داخل تحت تأثیر قرار گیرد. رییس سازمان چای درباره آخرین وضع مطالبات چایکاران بیان کرد: امسال ۱۱۲ هزارتن برگ سبز چای با ارزش بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد که تاکنون تنها ۸۰۰ میلیون تومان از مطالبات مربوط به ۲ کارخانه چای‌سازی پرداخت نشده است.

به گفته وی، سازمان چای ظرف چند روز آینده مانده مطالبات مربوط به کارخانه‌های چای‌سازی را به چایکاران پرداخت خواهد کرد.

جهان ساز از رشد ۴ درصدی تولید برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: امسال از مجموع بهای برگ سبز چای خریداری شده، ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک تولید شد که با وجود مصرف سالانه ۱۰۵ هزارتن چای خشک، مابقی نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

رییس سازمان چای در پایان تصریح کرد: با توجه به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات و نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر، دیگر واردات چای صرفه اقتصادی ندارد.

نگرانی برای سیب درختی در شب عید نداریم

اسداله کارگر رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران شرایط بازار میوه را مطلوب دانست و افزود: بازار میوه تا شب عید به سبب کاهش تقاضا همین روال را طی خواهد کرد. وی افزود: با توجه به فراوانی تولید مرکبات، قیمت این محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل مطلوب است. کارگر کمبود و گرانی سیب درختی در شب عید را رد کرد و گفت: با توجه به آنکه نسبت مصرف سیب به مرکبات در شب عید ۷۰ به ۳۰ است، از این رو با مدیریت به راحتی می‌توان این مساله را کنترل کرد و جای هیچ گونه نگرانی برای ایام شب عید نیست. رییس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: با توجه به آنکه در تابستان کمبود سیب درختی در ایام پایانی سال را به مسوولان هشدار داده بودیم، از این رو امیدواریم در بحث تنظیم بازار شب عید این مساله پیش بینی شده باشد.

به گفته وی، با افزایش تقاضا در ایام پایانی سال بدیهی است که قیمت میوه تا حدی در بازار دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر