اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۴۸۸

نانوایان و میوه‌فروشان؛ بیشترین متخلفان صنفی

ایسنا| مدیرکل رسیدگی به تخلفات و امور تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به جدیدترین آمار شکایات و عملکرد سازمان حمایت در آذرماه سال جاری نسبت به ماه گذشته، گفت: طی آذر ماه سال جاری، جمعا ۲۳ هزار و ۱۱۷ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر‌صنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استان‌ها در بخش کالا و خدمات دریافت و مورد رسیدگی قرار گرفته که از مجموع شکایات واصل شده در مدت مذکور، ۸۷ درصد در بخش کالا و ۱۳ درصد در بخش خدمات بوده است. غلامرضا صارمیان تصریح کرد: نان و میوه و سبزیجات و همچنین رستوران‌های غذاخوری و تعمیرگاه‌های خودروهای سبک به ترتیب بیشترین سهم شکایات را براساس نوع خدمات به‌خود اختصاص داده‌اند و نیز گرانفروشی و تقلب در صدر عناوین تخلف گزارش‌های دریافتی قرار گرفته است.

این مقام مسوول همچنین درباره مصالحه قبل از شکایات نیز عنوان کرد: از مجموع شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شده‌اند، 7 درصد از شکایات با برآورد ارزش بیش از ۷۳ میلیارد ریال در کارگروه‌های رسیدگی استانی منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع از تشکیل و ارجاع پرونده اجتناب شده است. او با تاکید بر اینکه نتایج بررسی شکایات به شاکیان در اولین فرصت اعلام می‌شود یادآور شد: ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها آماده دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی تا پایان وقت اداری و در تهران نیز تا ساعت ۲۱ شب و بعد از آن سیستم پیامگیر آماده ثبت و ضبط شکایات و گزارشات احتمالی شهروندان است. صارمیان یکی از رسالت‌های مهم سازمان حمایت را ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه از طریق بازرسی و نظارت بر تمامی واحدهای عمده و خرده‌فروش و تسریع در رسیدگی به تخلفات و فرهنگ‌سازی و گسترش نظارتهای مردمی عنوان و اظهار کرد: براین اساس شهروندان محترم می‌توانند با مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی از قبیل گران فروشی، کم‌فروشی، تقلب، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و سایر تخلفات اقتصادی از طریق سامانه ۱۲۴ مسوولان ذی‌ربط را در جریان قرار داده تا رسیدگی لازم صورت گیرد.

نمایشگاه بهاره قطعا برگزار می‌شود

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| نایب‌رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه نمایشگاه عرضه مستقیم کالا (بهاره) در آستانه ایام عید قطعا برگزار می‌شود، گفت: با هماهنگی استانداران و فرمانداران، برگزاری نمایشگاه در دستور کار قرار دارد. جلال الدین محمد شکریه اظهار کرد: تامین کالای اساسی که برعهده اصناف است مشکلی وجود ندارد به میزان کافی کالا در انبار‌ها وجود دارد و از این لحاظ با کمبودی مواجه نیستیم. نایب‌رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به قیمت مرغ و گوشت قرمز افزود: طبق قانون اصناف می‌توانند کالا‌های خود را با سود ۱۰ درصد به فروش برسانند اما، در حال حاضر فروش مرغ با سود‌های ۳ تا ۴ درصد صورت می‌گیرد. او از برگزاری فروش فوق‌العاده پوشاک برای ایام عید خبر داد و گفت: واحد‌های صنفی فاکتور‌های خرید و درصد سودی که خواهان کاهش آن هستند را ارایه می‌کنند و در صورت تایید کارگروه فروش فوق‌العاده اتحادیه مربوطه می‌توانند این فروش را انجام دهند. نایب‌رییس اتاق اصناف ایران گفت: نمایشگاهی که اصناف برگزار می‌کنند به دلیل اینکه مجری برگزار‌کننده سودی برای خود در نظر نمی‌گیرد نمایشگاه پر باری است و از دارندگان پروانه کسب و افراد با صلاحیت برای حضور دعوت می‌شود. او افزود: طبق نظرسنجی که صورت گرفته ستاد‌های تنظیم بازار استان‌ها به دلیل شرایط ویژه‌ای که وجود دارد برای رفاه حال بیشتر مردم به برگزاری این نمایشگاه‌ها تمایل دارند. شکریه درباره عدم توزیع کالا‌های تنظیم بازاری در واحد‌های صنفی اظهار کرد: اصناف به این موضوع انتقاد دارند و در حال رایزنی هستیم تا توزیع این کالا‌ها به اصناف نیز واگذار شود.

تدوین آیین نامه بازرسی از اصناف

پایگاه خبری اتاق اصناف تهران| رییس کمیسیون بازرسی ماده ۳۹ با اشاره به شرح وظایف کمیسیون بازرسی و رسیدگی به شکایات اظهار کرد: این کمیسیون جهت بازرسی و نظارت بر عملکرد اتحادیه‌ها در اجرای قانون خصوصا نحوه صدور پروانه کسب و انجام وظایف محوله در ماده (۳۹) قانون تشکیل می‌شود. ابوالقاسم شیرازی افزود: کمیسیون موظف است به منظور حصول اطمینان از رعایت ضوابط و مقررات صنفی به صورت دوره‌ای، موردی یا بر اساس شکایات و اعتراضاتی که به اتاق می‌رسد، عملکرد اتحادیه‌ها را مورد بررسی و بازرسی قرار داده و نتیجه بررسی خود ر از طریق هیات رییسه به کمیسیون نظارت گزارش کند. شیرازی در ادامه بیان کرد: این کمیسیون از ۱۳ عضو تشکیل شده که در دو گروه 6 نفره با حضور اینجانب در جلسات هر دو گروه به صورت مشترک در دو روز هفته از اتحادیه‌های مورد نظر که تشخیص هیات رییسه یا سازمان‌های مرتبط است بازرسی به عمل می‌آورد، در دوره جدید انتخابات و تشکیل کمیسیون‌ها بیش از ۲۰ اتحادیه مورد بازرسی واقع شد که البته مقرر گردیده تا در هر سال حتما از کلیه اتحادیه‌ها بازرسی به عمل‌آید.

رییس کمیسیون بازرسی ماده ۳۹، افزود: به جهت تصمیم واحد و رویه یکسان هر دو گروه در برخی موارد که قانون اجازه داده تلاش داریم که نظرات یکسانی داشته باشیم بنابراین آیین‌نامه‌ای تدوین شده تا بر اساس آن وحدت رویه داشته باشیم که این آیین نامه به زودی به سمع و نظر هیات رییسه خواهد رسید و از ارشادات هیات رییسه بهره‌مند خواهیم شد.

 

ارسال نظر