اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۷:۵۰
کد خبر: ۱۳۸۴۰۴

تشکیل وزارت بازرگانی در کشور ضروری است

وزیر اسبق بازرگانی و رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: تشکیل وزارت بازرگانی در کشور با توجه به جنگ تجاری در دنیا و همچنین نقش آفرینی بالا در اقتصاد ضرورتی اجتناب ناپذیر است. یحیی آل‌اسحاق گفت: وزارت بازرگانی جزو ضرورت‌های اقتصاد کشور به خصوص در شرایط غیر‌معمول است. این وزارتخانه در رابطه با تولید، تامین، ذخیره، قیمت‌گذاری، توزیع، نظارت، اصناف، صادرات، مدیریت واردات همه و همه نقش آفرین است.

وی همچنین اظهارداشت: وزارت بازرگانی در یک کلام برآیند همه تلاش‌های اقتصادی است. وزیر اسبق بازرگانی و رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: بخش بازرگانی به دلیل اهمیت و دامنه مسائل مختلف نیازمند یک وزارتخانه مستقل است. وی در ادامه افزود: بخش بازرگانی کشور امروز دارای یک نهاد مستقل نیست و امر تجارت در بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف تقسیم شده است.

آل‌اسحاق تصریح کرد: برای انسجام در ساختار تجارت باید یک نهاد مستقل شکل گیرد. وی اظهارداشت: تشکیل وزارت بازرگانی در کشور با توجه به جنگ تجاری در دنیا و همچنین نقش آفرینی بالا در اقتصاد ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وزیر اسبق بازرگانی و رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق یادآورشد: وزارت بازرگانی امروز در بسیاری از کشورهای دنیا همچون امریکا، روسیه، چین و غیره وجود داشته و ایفای نقش می‌کند.

شیرینی تا عید گران نمی‌شود

علی بهره‌مند رییس اتحادیه فروشندگان شیرینی‌فروشی درباره وضع قیمت شیرینی تا پایان سال گفت: با توجه به آنکه تقاضا برای خرید شیرینی در ایام پایانی سال بالاست، اما افزایش قیمتی برای شب عید نداریم. بهره‌مند در ادامه از رکود حاکم بر این صنف خبر داد و گفت: بازار شیرینی در ایران در سال‌های گذشته از رونق خاصی برخوردار بود، ولی نوسانات اخیر بازار سبب رکود در این صنف شده است.

بهره‌مند با بیان اینکه تمام قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها تحت نظارت و بازرسی مستمر سازمان تعزیرات، اصناف و غیره هستند، اظهار کرد: اگر این صنف افزایش قیمتی برای انواع شیرینی‌های خود داشته باشد با آنها برخورد می‌شود. رییس اتحادیه فروشندگان شیرینی‌فروشی گفت: باتوجه به تقاضای بالایی که در این صنف وجود دارد تمام مسوولان درصددند که بتوانند قیمت و کیفیت آن را به بهترین وجه ممکن بالا ببرند.

بازار چوب راکد است

اسماعیل الهیان رییس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته درباره وضع چوب و تخته در بازار اظهار کرد: باتوجه به رکود حاکم در صنعت چوب، افزایش قیمتی برای آن درنظر گرفته نشده است. وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها، تأثیری در بازار صنعت چوب نداشته است، تصریح کرد: هم‌اکنون تقاضایی برای بازار چوب وجود ندارد و بازار راکد است. الهیان با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد‌ام دی اف مورد نیاز در داخل تولید می‌شود، افزود: بیش از ۶۰ درصد پارکت‌های موجود در بازار وارداتی است. به گفته رییس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته، هم‌اکنون در این صنف تعدادی از بنگاه‌ها به صورت غیرمجاز و بدون پروانه کسب فعالیت می‌کنند که باید به‌زودی تعیین تکلیف شوند. الهیان با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز تأثیر مستقیم بر قیمت کالا‌های موجود در بازار دارد، گفت: افزایش تعرفه گمرکی موجب اوج‌گیری نرخ چوب، تخته و فیبر‌های سه لایی شده است. وی با اشاره به اینکه بازار چوب از سنتی به صنعتی تغییر رویکرد داده است، اظهار کرد: خوشبختانه هم‌اکنون به همت تولیدکنندگان ایرانی محصولات مرغوب و با کیفیت در کشور تولید می‌شود که قابلیت صادراتی دارد.

الهیان با بیان اینکه در تولید نئوپان خودکفا شده‌ایم، گفت: این محصول در بخش‌های مختلف تولیدی مانند کمد، کابینت و غیره کاربرد دارد.

شیوع بیماری نیوکاسل عرضه مرغ را کاهش داد

عظیم حجت عضو اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان متغیر است. وی عدم ارسال دان از بنادر در هفته‌های اخیر را دلیل اصلی نوسان قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به تاخیر در اختصاص ارز به واردات نهاده‌های دامی در دی ماه مساله ترخیص و بارگیری نهاده دامی به مدت دو هفته بطور کامل متوقف شد که این امر موجب شد تا مرغداران قبل از رسیدن به وزن مطلوب اقدام به عرضه مرغ زنده با وزن پایین‌تر به بازار کنند. حجت ادامه داد: شیوع بیماری نیوکاسل در واحد‌های مرغداری در فصل سرما یکی دیگر از عوامل کاهش عرضه و نوسان قیمت مرغ در بازار به شمار می‌رود. این مقام مسوول با اشاره به اینکه مشکلی در جوجه‌ریزی شب عید نداریم، بیان کرد: با توجه به آنکه مرغداران جوجه‌ریزی مناسبی در واحد‌های خود داشتند، از این رو برای یک ماه آینده کمبودی در عرضه مرغ نخواهیم داشت. وی از کاهش عرضه مرغ به بازار خبر داد و گفت: کمبود دان و عرضه اجباری مرغ در هفته‌های اخیر موجب شد تا در شرایط کنونی عرضه نسبت به تقاضا کمتر باشد که از این رو نوسان قیمت مرغ تا دو هفته آینده در بازار دور از انتظار نیست. حجت ادامه داد: با توجه به جوجه‌ریزی مناسب، تسریع در اختصاص ارز به واردات و بارگیری نهاده از بنادر و توزیع در استان‌ها منجر به تعدیل قیمت مرغ در ایام پایانی سال خواهد شد.

 

 

ارسال نظر