اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۰۰:۴۴:۴۷
کد خبر: ۱۳۸۰۷۰

رتبه اول ایران در تولید سیمان خاورمیانه

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان؛ اشاره به افزایش ظرفیت تولید سیمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: پیش از انقلاب ظرفیت تولید سیمان در کشور ۸ میلیون تن بود اما اکنون ظرفیت تولید ۱۱ برابر شده و به ۸۷ میلیون تن رسیده است. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: در دهه ۸۰ بر اساس نیاز کشور و رسیدن به افق ۱۴۰۴ شاهد بیشترین افزایش حجم تولید سیمان در کشور بودیم. به گفته وی؛ ایران در صادرات سیمان رتبه اول در منطقه و رتبه ششم در جهان را دارد. شیخان افزود: صادرات هر تن سیمان نزدیک به ۳۰ دلار ارز آوری برای کشور دارد و در حال حاضر نزدیک به ۱۲ میلیون تن سیمان به کشور‌های همسایه و عضو CIS صادر می‌شود. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: از سال ۹۰ میزان تولید سیمان سالانه ۲ میلیون تن افزایش داشته است و به جرات می‌توان گفت: صنعت سیمان، جزو صنایع بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور است.

محصولات سلولزی به وفور در بازار وجود دارد

رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران، علت اصلی افزایش چشمگیر محصولات سلولزی را افزایش نرخ ارز تخصیص‌یافته به مواد اولیه این محصولات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برروی قیمت‌ها نظارت دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به گزارش ایسنا، اواخر تابستان سال جاری، شاهد کمبود و گرانی برخی محصولات سلولوزی مانند پوشک معمولی بچه، پوشک کامل بچه، پوشک بزرگسالان، وسایل بهداشتی بانوان، دستمال کاغذی بودیم که مهم‌ترین دلیل آن کاهش میزان تولید داخلی به دلیل عدم تعیین تکلیف درباره ارز تخصیص‌یافته جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی بود و تولیدکنندگان نمی‌دانستند که باید با چه ارزی مواد مورد نیاز خود را از گمرک ترخیص کنند. از طرف دیگر، افزایش تقاضای مردم به‌دلیل نگرانی از کمبود برخی محصولات و همچنین احتکار محصولات بود که بازار را با التهاب روبرو کردند.

حالا با گذشت بیش از چهار ماه از آن، روزهای ملتهب، کمبود محصولات سلولزی و مواد اولیه آن در بازار برطرف شده، اما قیمت‌ها در مقایسه با میانه سال تغییری نداشته است. این درحالی است که به‌دنبال کاهش نرخ ارز مردم هم‌چنان در انتظار کاهش قیمت کالاها و محصولات مورد نیاز خود هستند.

 در این باره، عباس فصیح خوشگرد - رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه علت اصلی افزایش قیمت محصولات سلولزی افزایش نرخ ارز تخصیص یافته برای واردات مواد اولیه این محصولات بود، گفت: زمانی که ارز از حدود ۴۰۰۰ تومان به بیش از ۹۰۰۰ تومان رسید، قیمت مواد اولیه محصولات سلولزی نیز که بیشتر وارداتی است،2 تا 5‚2 برابر شد.

وی افزود: افزایش قیمت مواد اولیه تاثیر مستقیم برروی قیمت محصولات سلولزی داشت. فصیح خوشگرد با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط تعادلی در کشور برقرار است، اظهار کرد: هجوم مردم به بازارها علت اصلی افزایش قیمت‌ها نبود و تنها به التهابات اقتصادی کشور دامن زد؛ چراکه افزایش تقاضا باعث شده بود فروشنده‌ها و واسطه‌ها بتوانند سودی بالاتر از مقدار متعارف از خریداران دریافت کنند.

 رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران همچنین خاطرنشان کرد که در حال حاضر مواد اولیه تولید محصولات سلولزی به وفور در ایران وجود دارد و مشکلی برای تولید این محصولات وجود ندارد.

 

واردات روزانه ۶ هزار رأس دام از رومانی

علی اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره آخرین تحولات بازار گوشت اظهار کرد: هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۷۵ تا ۷۶ هزار تومان به مغازه‌دار و ۸۱ تا ۸۲ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود. وی کمبود دام زنده و ادامه روند قاچاق دام به کشور‌های همسایه را دلیل اصلی افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز در بازار اعلام کرد.

ملکی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر بار‌ها نسبت به خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور هشدار داده بودیم، افزود: اگرچه مسوولان ذی‌ربط نسبت به این هشدار‌ها توجهی نکردند، اما با توجه به تأکید مسوولان تراز اول امیدواریم که نیرو‌های متمرکز پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

 رییس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده در میادین را ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور، دام چندانی برای عرضه در بازار وجود ندارد که این امر بر افزایش قیمت تأثیر بسزایی دارد. وی ادامه داد: با رایزنی‌های صورت گرفته، مسوولان پشتیبانی امور دام قول دادند که هفته آینده روزانه ۴ تا ۶ هزار رأس دام از رومانی به تهران وارد می‌شود که اتحادیه در توزیع این دام همکاری خواهد داشت. ملکی درباره تأثیر توزیع گوشت منجمد بر بازار گفت: با توجه به آنکه روزانه مقدار زیادی گوشت منجمد وارد کشور و در بازار توزیع می‌شود، از این رو تا حدودی بر کنترل بازار موثر بوده است

ارسال نظر