برای شفافیت خط قرمز نگذاریم

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۷۹
برای شفافیت خط قرمز نگذاریم

گروه تشکل‌ها|

تشکل‌های مردمی همگام با اتاق بازرگانی تهران، دومین همایش ملی دومین همایش سالانه خود برای هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با فساد را برگزار کردند تا در تحقق آنچه نقش مردم در این حرکت خوانده می‌شود، عینیت ببخشند. این در حالی است که اتاق بازرگانی تهران به نمایندگی از بخش خصوصی با برگزاری هر ساله همایش مبارزه با فساد، در روز جهانی مبارزه با فساد، و ارایه مدل «بنگاه سالم» در حال ایفای نقش خود در این حوزه است. در این مراسم علاوه بر پاسداشت خدمات و بزرگداشت یاد امیرکبیر در اقدامات فسادستیزانه‌اش، تاکید شد که نهاد دولت نیز می‌تواند با الگو قرار دادن امیرکبیر نقش و سهم مغفول‌مانده خود در مبارزه با فساد را عملی کند. تشکل‌های بخش خصوصی و مردمی با همراهی برخی از نمایندگان مجلس در پی این هستند تا سالروز قتل امیرکبیر، به عنوان روز ملی مبارزه با فساد تصویب شود.

      گره‌های بزرگ به دست ملت باز می‌شود

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران پشت تریبون قرار گرفت تا به نمایندگی از بخش خصوصی، در مورد شخصیت و جایگاه امیرکبیر در تاریخ مبارزه با فساد در کشور و تلاش‌های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تهران برای ایفای نقش خو در این مسیر سخن بگوید. بهمن عشقی با نگاهی تاریخی به زندگی و فعالیت میرزا محمدتقی‌خان فراهانی، از اقدامات مبتکرانه و منحصربفرد او گفت که سال‌ها و دهه‌ها بعد در سایر نقاط جهان برای مبارزه با فساد به کار گرفته شد، مانند مصونیت افشاکننده فساد که امروزه به قانون «سوت» معروف است و در اغلب کشورهای جهان اجرا می‌شود. او افزود: امیرکبیر به ما آموخت یگانه راه بازسازی ایران اعتماد به عموم ملت و یگانه راه مبارزه با فساد، جلب و جذب اعتماد متقابل ایشان است و آنگاه که اعتماد متقابل حاکم و محکوم جلب شد، مبارزه با فساد جنبه عملی پیدا خواهد کرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ادامه سخنان خود بیان کرد: امروز الگویی حقیقی پیش روی ما است که از قضا، آن‌چنان رفتار و عمل کرده که مصداق خلقیات نیکو، ناشی از آموخته‌های دینی ماست. ما نمایندگان بخش خصوصی متعهدیم تا تلاشمان را معطوف به آن کنیم که محیط زندگی خود و فرزندان و آیندگان‌مان را آن‌چنان به برکت سلامت اجتماعی بیمه کنیم که ایران آینده، سرزمین باور و مدل امید و اعتماد و خواستگاهی برای جلب و جذب پاک‌اندیشان باشد که رفاه خود را در گرو رفاه ملت ‌می‌دانند.

      اقدامات دولت در مسیر شفاف‌سازی

در ادامه این مراسم، معاون حقوقی رییس‌جمهور طی سخنانی با ابراز خوشحالی از اینکه بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد بطور خودجوش در مساله مبارزه با فساد، به فعالیت و ایفای نقش می‌پردازند، گفت: در تاریخ یکصد و پنجاه ساله اخیر ایران، یکی از مواردی که موجب تاخیر در توسعه شده، فراهم نبودن بستر برای ورود و فعالیت مردم بوده و هرگاه این بستر فراهم شده، توسعه شتاب گرفته است. لعیا جنیدی با بیان اینکه امیرکبیر یکی از بنیانگذاران ایران مدرن است، افزود: یکی از مهم‌ترین کارهای امیرکبیر، سامان‌بخشی به خزانه و سازماندهی پرداخت‌ها بود. او تلاش کرد مجموع بدهی‌ها، هزینه‌ها و مصارف را که با ورودی و عایدی دولت اصلا هم‌خوانی نداشت، به‌سامان کند. او به عنوان یک تصمیم عمومی حتی پرداختی به شاه را محدود کرد، چه برسد به سایر شاهزاده‌ها و درباریان و لشکریان و کارکنان. این کار او دشمنی‌هایی علیه‌ش برانگیخت اما مردم قدردانش بودند چون شفافیت را حاکم کرد.

 لعیا جنیدی در ادامه این نشست به اقدامات دولت در مسیر شفاف‌سازی و مبارزه با فساد اشاره کرد و از آخرین مراحل تدوین لایحه جامع شفافیت خبر داد. او گفت: این لایحه که ابتدا قرار بود لایحه شفافیت اقتصادی باشد، در دولت تبدیل به لایحه جامع شفافیت شد و خارج از نوبت رسیدگی شد. در این لایحه حاکمیت از سه منظر تقنینی، اجرایی و قضایی مدنظر گرفته شده تا شفافیت در هر سه وجه به حداکثر ممکن برسد. او ادامه داد: حتی در مواردی مانند داوری‌ها که اصل بر محرمانگی است، این لایحه تاکید کرده است جایی که مساله حقوق و اموال عمومی مطرح باشد، لازم است شفاف‌سازی صورت گیرد.

از آنسو، شهردار تهران، در این همایش با اشاره به آنچه به عنوان قانون «سوت» این روزها در کشورها و ممالک توسعه‌یافته اجرا می‌شود گفت: فردی که افشای فساد می‌کند براساس این قانون از ابتدا تا انتها از مصونیت قضایی برخوردار است و در نهایت نیز از آنچه کشف می‌شود، درصدی به افشاکننده تعلق می‌گیرد. این قانونی است که بازدهی خود را نشان‌داده است. پیروز حناچی گفت: فضای مجازی یا به عبارت بهتر در این حوزه، فضای حقیقی، توانسته جلوی برخی مفاسد مانند تخریب باغات را بگیرد و در مواردی به برکناری مدیران متخلف منجر شده است.

در ادامه، حسن عابدی جعفری، با اشاره به تلاش سمن‌ها برای شناخته شدن روز شهادت امیرکبیر به عنوان روز ملی فساد تاکید کرد که گره‌ مساله فساد با عزم همگانی و نقش‌آفرینی همه بازیگران چون دولت، بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی باز می‌شود. او گفت: بخش خصوصی بطور خودجوش از چهارسال قبل وارد میدان شده است و علاوه بر گرامیداشت روز جهانی مبارزه با فساد، با ارایه مدل «بنگاه سالم» که در تطابق با استانداردهای جهانی و کنوانسیون‌های بین‌المللی و مولفه‌های بومی و میهنی است، بطور جدی به عرصه صیانت از سلامت و پاکدستی بنگاه‌ها و نهادهای بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی وارد شده است. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: از آنجا که در نظام جمهوری اسلامی ایران گره‌های بزرگ جز به سرانگشت پرقدرت ملت باز نمی‌شود، از سال گذشته، 10 انجمن مردم‌نهاد هم‌پیمان شده‌اند تا فعل مبارزه با فساد با محوریت بخش مردمی را از نو صرف کنند و نور امیدی به محفل مبارزان به فساد بتابانند. محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان سخنران پایانی این نشست، مهم‌ترین رسالت سازمان‌های مردم‌نهاد را ترویج آگاهی عمومی دانست و گفت: برای شفافیت هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد. شفافیت به معنای افشاگری نیست و افشاگری امری فرعی است. اصل این است که در تمام ارکان جامعه شفافیت حاکم باشد.

 

ارسال نظر