حضور شرکت های ایرانی نیازمند اصلاح بسترهای حقوقی طرف عراقی است

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۳۷

حضور شرکت‌های فنی‌ومهندسی ایران در عراق نیازمند اصلاح بسترهای حقوقی و قانونی طرف عراقی است

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با جابرعبد خاجی الحسانی، معاون وزیر مسکن و عمران عراق خواستار ایجاد بسترهای حقوقی و قانونی لازم برای حمایت از حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری ایران در پروژه‌های زیربنایی و بازسازی عراق شد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران طی دیدار با معاون وزیر مسکن و عمران عراق ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی تأکید کرد: بخش خصوصی ایران آمادگی دارد علاوه بر صادرات انواع مصالح ساختمانی به این کشور، در اجرای انواع پروژه‌های صنعتی و ساختمانی در نقاط مختلف عراق مشارکت کند.

 محمدرضا کرباسی در دیدار با جابرعبد خاجی الحسانی با اشاره به افزایش حجم تجارت بین دو کشور طی 8 ماه گذشته به ویژه در حوزه پیمانکاری و صدور خدمات فنی و مهندسی، تصریح کرد: بخش خصوصی ایران فقط به صادرات محصولات خود به عراق فکر نمی‌کند، بلکه توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های زیرساختی و پیمانکاری دارد. وی ادامه داد: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اینکه بخش خصوصی بتواند در این عرصه ورود کند از نیازهای اصلی ماست. تاکنون تعدادی از فعالان صنعتی ایرانی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد پروژه‌های مشترک وارد بازار عراق شده‌اند اما با برخی موانع مواجه شده و نتوانسته‌اند به اهداف تعریف شده خود برسند. معاون بین‌الملل اتاق ایران پیشنهاد داد: دولت عراق فهرستی از پروژه‌های اولویت‌دار خود را شناسایی کرده و در اختیار بخش خصوصی ایران قرار دهد. وی گفت: شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند، تجربیات و تکنولوژی خود را در اختیار شرکت‌های عراقی قرار دهند. در این راستا باید حمایت‌های لازم صورت گیرد و بسترهای حقوقی و قانونی شکل گیرد.

کرباسی تأکید کرد: بخش خصوصی ایران امید دارد این مشکلات به گوش دولتمردان عراقی برسد و راهکارهای لازم لحاظ شود. از سوی دیگر باید روابط کارگزاری بین بانک‌های دو کشور برقرار شود تا مبادله با ارزهای محلی در یک چارچوب مشخص صورت گیرد.

تسهیل در اعطای روادید برای سرمایه‌گذاران و مجریان پروژه‌ها و پرداخت بدهی شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی که در عراق مشغول هستند، خواسته دیگری بود که از سوی معاون بین‌الملل اتاق ایران مورد تأکید قرار گرفت.

دعوت از شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه‌های جدید در عراق

در ادامه جابرعبد خاجی الحسانی، معاون وزیر مسکن و عمران عراق، تداوم ارتباط بین ایران و عراق را موضوعی مهم و اساسی برای هر دو کشور دانست و تشریح کرد: آنچه امروز در قالب قراردادهای تجاری بین دو کشور در حال انجام است، همگی به سال 2014 مربوط می‌شود و از آن سال به بعد قرارداد جدیدی منعقد نشده است. امیدواریم بخش خصوصی ایران وارد میدان شود و با انعقاد قراردادهای جدید، فعالیت‌های خود را در این کشور دنبال کنند.

وی تأکید کرد: در عراق پروژه‌های متعددی را تعریف کرده‌ایم که باید اجرایی شوند و از همین جا از شرکت‌های دعوت می‌کنیم که با سرمایه‌گذاری‌های جدید، اجرای این پروژه‌ها را در دست بگیرند.

معاون وزیر مسکن و عمران عراق از آمادگی دولت عراق برای برطرف کردن مشکلات مطرح شده، خبر داد و افزود: در دفتر من همیشه رو به شرکت‌های ایرانی باز است. هیات 40 نفره بخش خصوصی ایران به سرپرستی محمدرضا انصاری نایب‌رییس اتاق ایران به همراه محمدجواد ظریف وزیر خارجه به عراق سفر کرده‌ است.

 

ارسال نظر