داستان رای دادن با کارت عضویت

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۳۶
داستان رای دادن با کارت عضویت

امروز، آخرین روز ثبت نام برای انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است. امسال جو انتخاباتی بسیار آرام‌تر از گذشته بوده است و تعداد ثبت نام‌کنندگان نیز به دلایل متعددی کمتر از قبل بود. اما بحث کارهای عضویت به‌شدت داغ است و در استان‌های مختلف این موضوع در حال پیگیری است. در بعضی استان‌ها این کارت‌ها باعث کاهش ثبت نام انتخابات شده است و در بعضی دیگر اعتراضات به هیات‌های رسیدگی را به دنبال داشته است.

  کارت عضویت چیست

اکثر افراد اتاق را با کارت بازرگانی می‌شناسند در حالی که اتاق‌ها صرفا کارت بازرگانی را به نمایندگی از سازمان‌های صمت صادر می‌کنند و مسوول کارت‌ها در هر استان سازمان صمت است. در حقیقت هر کس که عضو اتاق بازرگانی شود دارای کارت عضویت این اتاق است و اگر بخواهد به تجارت بپردازد می‌تواند این کارت را به کارت بازرگانی تبدیل کند. صدور کارت‌های عضویت به مراتب آسان‌تر از کارت بازرگانی و با هزینه‌ای اندک است. همین موضوع باعث شده است افرادی که صرفا تمایل به عضویت در اتاق و نه تجارت را دارند کارت عضویت دریافت کنند. این کارت‌ها امکان رای دادن و شرکت در انتخابات را هم دارند و مشکل از آنجایی شروع می‌شود که افراد می‌توانند برای پیروزی در انتخابات با هزینه‌ای به نسبت کم تعداد زیادی از آشنایان خود را عضو اتاق کنند.

  جنجال در مازندران

در همین راستا رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران از وجود 300 کارت جعلی عضویت در اتاق بازرگانی این استان خبر داد و تاکید کرد: فضای انتخاباتی اتاق بازرگانی مازندران سالم نیست.

سید مجتبی رضوی در دفتر ایسنا، بخش خصوصی را دارای تشکل‌ها و جایگاه‌های خاص و تعریف شده دانست و به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در بین تشکل‌های بخش خصوصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تعریف قانون‌مندتر و مجزایی دارد که می‌تواند در تمامی ارکان حکومتی حضور داشته باشد. وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی یک نهاد، خصوصی مورد تایید حاکمیت است، تصریح کرد: اتاق بازرگانی طبق تعریف قانونی نقش تعیین‌کننده‌ای در جلسات شورای برنامه‌ریزی، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و ارتباط با نمایندگان مجلس دارد.

رضوی، اتاق بازرگانی را دارای بودجه تعریف شده دانست که موجب جذابیت آن نسبت به دیگر تشکل‌های اقتصادی شده است، بیان کرد: بخش خصوصی استان معتقد است اتاق بازرگانی مازندران به عنوان یک نهاد تاثیرگذار دوره ۴ ساله‌ خوبی را سپری نکرده و دچار یک رخوت شده است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود: نمی‌گوییم که دوره‌های قبل بازدهی بالایی داشته اما این دوره در انجام تمام وظایف، برنامه‌ها و رویکردها از دوره‌های قبل ضعیف‌تر بوده است.

  مشکل در سراسر کشور است

رضوی به کارت‌های جعلی در اتاق بازرگانی مازندران نیز اشاره کرد و گفت: کارت بازرگانی و کارت عضویت نقض بزرگ اتاق بازرگانی سراسر کشور است که موجب بروز چنین مشکلاتی شده است.

این تولیدکننده صنعتی در ادامه به صدور کارت‌های عضویت در اتاق بازرگانی مازندران اشاره کرد و گفت: کسانی که نمی‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند در عوض می‌توانند در سامانه اتاق بازرگانی ثبت نام کرده و کارت عضویت دریافت کنند که نقش آن نیز فقط در زمان انتخابات است و فایده دیگری هم ندارد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه کارت‌های عضویت اتاق بازرگانی نیازی به استعلام‌های قانونی ندارد، اظهار کرد: هر فردی می‌تواند این کارت‌ها را داشته باشد کسانی که نمی‌توانستند کارت بازرگانی داشته باشند کارت‌های خود را به کارت عضویت تغییر دادند.

رضوی، تعداد کارت‌های عضویت جعلی اتاق مازندران را بین ۲۰۰ تا ۳۷۰ کارت عضویت دانست و تاکید کرد: افرادی که در دوره قبل وارد اتاق شدند از ۳۵۰ تا ۴۰۰ رای داشتند به همین خاطر این مقدار کارت عضویت جعلی در آینده انتخابات اتاق بازرگانی تاثیرگذار است.

وی، وجود کارت‌های عضویت جعلی را موجب ترغیب ۹۰۰ نفر از اعضای واقعی دارنده کارت‌های بازرگانی برای حضور در انتخابات آتی دانست و اظهار کرد: وقتی انتخابات رویه واقعی خود را نگرفته و به انحراف کشیده می‌شود، نمایندگان واقعی بخش خصوصی که می‌توانند در اقتصاد استان تحول ایجاد کنند برای حضور در این انتخابات دچار تشکیک می‌شوند.

  انصراف رییس کمیسیون صادرات

 اتاق ایران از انتخابات

مساله ذکر شده در مازندران صرفا محدود به این استان نیست. در روزهای گذشته عدنان موسی پور رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز از شرکت در انتخابات انصراف داد. در بخش‌هایی از بیانیه وی مساله کارت‌های عضویت مورد تأکید قرار گرفته است. موسی پور در این بیانیه گفته است: نشستن بر کرسی‌های عرصه اقتصاد کشور ماموریتی خطیر و بزرگ است. اقتصادی که چرخش به سختی می‌چرخد و گاهی چنان در می‌رود که نه تنها ارابه, بلکه جاده و مسیر را هم دچار مشکل می‌کند. از طرفی از داخل با مردمی مواجه هستیم که امیدشان به آمدن روزهای بهتر اقتصادی و بهتر شدن شرایط زندگی است و از طرفی دیگر با هجمه‌ای زشت و بی‌رحمانه از بیرون به نام فشار اقتصادی و تحریم‌ها.

تا اینجای کار تکلیفمان مشخص است. باید اندیشید, تدبیر کرد و جنگید تا هرچند کوچک اما قدمی برداشت تا چرخ اقتصاد را با صادرات تولیدات تولیدکننده داخلی به حرکت درآورد, با بیکاری جنگید, تورم را مهار کرد و بنگاه‌ها را جانی دوباره بخشید.  اما کار زمانی سخت می‌شود که حریفت داخلی باشد. کار زمانی سخت می‌شود که اتحاد در میان نمایندگان بخش خصوصی نباشد, کار زمانی سخت می‌شود که بخش خصوصی که نبض اقتصاد در دستانش است حریفی به نام بخش دولتی داشته باشد. آنوقت دیگر نیازی به تحریم‌های خارجی نیست. در این مدتی که مسوولیت کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی کشور بر عهده من بوده است سعی کردم که با تقویت منش مطالبه‌گری عمده انرژی و تلاشم در راستای رساندن صدای فعالین اقتصادى کشور به گوش دولتمردان صرف شود و لاغیر. و این سیستم در هیچ مدرسه و دانشگاه و کتاب اقتصادی در دنیا تدریس نمی‌شود! اکنون در پایان دوره مسوولیتم در کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران و همچنین عضویت اتاق بازرگانی اهواز با خود بسیار اندیشیدم که با توجه به شرایط حاکم برنامه‌ام برای ادامه مسیر چیست؟

آیا در انتخابات پیش روى اتاق شرکت کنم یا خیر؟

و به نتیجه‌ای قاطعانه رسیدم که خشنودی و رستگاری در این است که از ثبت نام در انتخابات خودداری کنم و یک دوره را به اندیشیدن در خلوت خود و باز‌سازی خود بگذرانم و آینده را دوباره به نحوی دیگر بسازم.

زیرا اتاق بازرگانی که باید جای ژنرال‌ها و نخبگان اقتصادی باشد کم کم دارد تبدیل به مکانی برای حفظ جایگاه و منافع فردی ژنرال‌های صادر‌کننده کارت عضویت جهت‌دار می‌شود.

ماهیت اتاق بازرگانی رنگ باخته و این افراد نیستند که اتاق را به سمت اهداف بزرگ اقتصادی کشور و استان و شهر سوق می‌دهند, بلکه این نام و موقعیت اتاق است که افراد را به سمت منافع اجتماعی فردی سوق می‌دهد و همین باعث شده افرادی برای رسیدن به کرسی، منصب و جایگاه دست به اعمالی بزنند که در کل تاریخ اتاق بازرگانی بی‌سابقه است و نتیجه آن حتی باعث می‌شود افرادی غیر‌مطلع و ناموجه و ناپخته بواسطه صدور کارت‌های بدون پشتوانه و فقط بر اساس منافع فردی ! و فقط برای بقا بیشتر از دل همین اتاق خارج شوند. و باید فاتحه چنین اتاق بازرگانی را خواند و سخت به حالش گریست.

  بیشترین کارت عضویت مربوط به کدام استان است

درباره استان‌های دیگری نیز این بحث مطرح می‌شود اما جالب این است که بیشترین کارت عضویت در اتاق بازرگانی تهران قرار دارد. اما نکته مهم این است که درباره کارت‌های عضویت بر اساس قانون خلافی صورت نگرفته است و حتی اگر مشخص شود یک فرد از حساب خود برای صدها نفر از نزدیکانش کارت صادر کرده است عملا بر اساس قانون تخلفی نکرده است. به نظر می‌رسد در این دوره نتوان چندان تغییری در ساختار کارت‌های عضویت داد اما از هم‌اکنون می‌توان به فکر تغییر قانون اتاق برای اصلاح قوانین داخلی این نهاد بود.

 

ارسال نظر