نیاز ۵۰۰ هزارتن برنج وارداتی بازار شب عید در انتظار تخصیص ارز

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۶۲

مسیح کشاورز دبیرانجمن واردکنندگان برنج ایران با تاکید براینکه برای شب عید حدود 500 هزار تن کمبود برنج در بازار داریم، اظهار داشت: با توجه به پایان فصل برداشت برنج در هند بخش عمده این محصول دربازارهای بین‌المللی فروخته می‌شود و باقی مانده این کالا قطع به یقین با افزایش قیمت جهانی روبرو خواهد شد. براین اصل چنانچه تخصیص ارز به موقع انجام نشود، واردات برنج مورد نیاز شب عید با قیمت بالاتری انجام خواهد شد که همه این عوامل بستگی دارد به نحوه مبادلات پولی بانک مرکزی ایران و دولت هند، بنابراین هر قدر به پایان سال نزدیک‌تر شویم باید افزایش قیمت‌های جهانی را نیز تقبل کنیم.

وی با اشاره به اینکه بطور متوسط در طول سال ایام خاصی مانند نوروز، مراسم محرم و ماه مبارک رمضان میزان مصرف کشور به 105 هزار تن هم می‌رسد، یادآور شد: تا پایان سال کمتر از 3 ماه باقی مانده که اگر برای این مدت 3 تا 105 هزار تن نیاز بازار داخلی باشد ضمن اینکه دوره ممنوعیت واردات برنج هم پایان یافته و بار برنجی در داخل وجود ندارد، حداقل به واردات 500 هزارتن برای شب عید نیاز داریم تا بازار با تعادل قیمت همراه باشد و کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج ایران در پاسخ به این سوال که آیا تخصیص ارز لازم برای واردات برنج انجام شده است؟ گفت: دراین مورد جهاد همکاری‌های لازم را انجام داده اما تخصیص ارز به صورت قطره چکانی انجام می‌شود آن هم به دلیل محدودیت‌هایی که هند ایجاد کرده اما با پیگیری‌های بانک مرکزی قرار است در این هفته این موانع برطرف شود. زیرا در معاملات فی مابین ایران و هند بعد از تحریم‌های دور دوم امریکا، مقرر شده است که پول نفت ما به روپیه پرداخت شود که امیدواریم بانک مرکزی تخصیص ارز مربوط به خرید برنج را در اولویت قرار دهد.

به گفته کشاورز با توجه به نزدیکی پایان سال در بحث حمل و نقل کالاهای وارداتی نیز مشکلاتی به وجود خواهد آمد که امید است با برنامه‌ریزی صحیح آثار خوب آن در بازار شب عید مشاهده شود تا دچار کمبود و گرانی نشویم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز کار رسمی هند درهفته گذشته در بندرچابهار و شروع به کار یک خط مالی ویژه بین ایران – هند و افغانستان، آیا هدایت واردات از سوی این بندر می‌تواند تسهیل‌کننده باشد و موانع وارداتی کالاهایی مثل برنج را کمتر کند؟ عنوان کرد: بندر چابهار به عنوان جایی که کشتی‌های حامل کالاهای ما پهلو می‌گیرند خدمات لازم را ارایه می‌کند و برای ما به واسطه نزدیکی هزینه کمتری نیز دارد اما مشکلاتی نیز وجود دارد که باید برطرف شود. در تحریم‌های دور جدید هندی‌ها مقرر کرده بودند که برای پول نفت ما مالیات ببندند که با عدم توافق ایران روبرو شد و در مذاکرات جدید قرار شد مالیات تعلق نگیرد و این امر باعث تاخیر بسیار شد اما اکنون باید عملیات اجرایی حواله از سوی بانک مرکزی آغاز شود.

کشاورز با بیان اینکه ما در صف انتظار تخصیص ارز هستیم، اذعان داشت: اکنون کالاها در انتظار تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی قرار دارند. متاسفانه آمار ارایه شده در خصوص تولید و مصرف برنج در جامعه با واقعیت‌های جاری در بازار تطبیق ندارد و به واسطه آن با کاهش عرضه برنج وارداتی در بازار، اکنون قیمت برنج اعم از تولید داخلی و وارداتی افزایش یافته است.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج ایران در نظر گرفتن عدد سه میلیون تن مصرف سالانه برنج با استناد به جمعیت ۸۰ میلیون نفری و سرانه ۳۸ کیلوگرم را تحلیل آماری نادرستی دانست و تصریح‌ کرد: میزان تولید داخل، ۲.۲ میلیون تن اعلام شده که با استناد به عدد ۳ میلیون تن، نیاز کشور به واردات را ۸۰۰ هزارتن اعلام می‌کنند، در حالی که در نیمه اول امسال، بخش‌خصوصی نزدیک به ۸۵۰ هزارتن برنج وارد و در بازار عرضه کرده است. براین اصل هر آنچه برنج در نیمه اول سال وارد شده، در بازار عرضه شده، ولی به دلیل وجود تقاضا، قیمت‌ها افزایش یافته‌ و این نشان‌دهنده آن است که میزان تولید یا سرانه مصرف، بر اساس واقعیت‌ها تخمین زده نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون ذخیره انبارها به چه نحو است و آیا پاسخگوی نیاز شب عید خواهد بود؟ ابراز داشت: دولت در انبارهایش از ذخیره لازم برخوردار است اما بخش خصوصی کالایی در انبارها ندارد زیرا هر چه که وارد می‌کند در بازار به فروش می‌رساند. اکنون حدود 100 هزارتن بار توسط بخش خصوصی در گمرک منتظر تخصیص ارز است که به کشور وارد شود.

 

ارسال نظر