سوءاستفاده از محدودیت‌های صادراتی ایران

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۶۴

نایب‌رییس شورای ملی زعفران گفت: برای هرکیلو زعفران خشک یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه جداسازی پرداخت می‌شود که برای تولیدکنندگان به‌صرفه نیست. غلامرضا میری در خصوص میزان تولید زعفران در کشور اظهار کرد: طبق آماری ک ه ما از کشاورزان داریم امسال حدود 380 تا 400 تن تولید زعفران در کشور داشتیم که نسبت به سال گذشته حداقل 10 درصد افزایش تولید داشتیم. او در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: تا پایان آبان ماه حدود 170 تن صادرات زعفران داشتیم که از این میزان 152 تن متعلق به خراسان رضوی است و در مجموع 240 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته که نسبت به سال گذشته 40 درصد از لحاظ وزنی و 46 درصد از نظر ارز دلاری افزایش داشته است. نایب رییس شورای ملی زعفران با اشاره به قاچاق پیاز زعفران از کشور اذعان داشت: ما نمی‌توانیم جلوی کشورهایی را که کشت زعفران انجام می‌دهند، بگیریم. بسیاری از کشورها می‌دانند که زعفران بازار صادراتی دارد و با توجه به محدودیت‌هایی که ما برای صادرات داریم از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند و اقدام به کشت، تولید و حضور در بازارهایی می‌کنند که ما به سختی آنها را به دست آورده‌ایم و ما به خاطر تحریم نمی‌توانیم بازارهایمان را حفظ کنیم.

او افزود: قاچاق پیاز زعفران از خرداد ماه شروع می‌شود و تا آبان ادامه می‌یابد. البته کشور هلند هم این پیاز را تولید می‌کند و در اختیار کشاورزان دیگر کشورها قرار می‌دهد اما پیاز هلندی بسیار قیمت بالایی دارد و مقرون به صرفه نیست. تاجایی که پیاز زعفران موجود در افغانستان را دیده‌ام پیاز ایرانی‌ است و به هلند مربوط نیست بلکه توسط قاچاقچیان داخلی به افغانستان ارسال شده است. میری در رابطه با قیمت زعفران خاطرنشان کرد: قیمت زعفران ایران در بازارهای هدف از 700 دلار تا 1400 دلار است و در داخل از 6میلیون و 500 هزار تومان تا 11میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. برای تولیدکننده و صادرکننده ثبات در بازار از اهمیت بیشتری نسبت به میزان قیمت برخوردار است اما ما ثباتی در بازار نداریم و نگران گرانی‌ها و ارزانی‌های ناگهانی هستیم. تولیدکننده یک سال تلاش می‌کند اما زمانی که محصول به بار می‌نشیند نمی‌داند با چه قیمتی آن را باید بفروشد و به چه کسی باید بفروشد.او افزود: ما نیاز به یک زیرساخت و سازوکار داریم که بگوید زعفران تولیدی کشاورز به این قیمت خریداری می‌شود و به کشاورز هم بگویند قیمت زعفران این است و اگر در بازار صادر‌کننده یا دلال از این قیمت کمتر خواست نفروشد. میری تصریح کرد: در مقابل هم یک صادرکننده زمانی می‌تواند با آرامش در بازارهای جهانی حضور پیدا کند که از قیمت محصول خود اطمینان داشته باشد و ثبات در قیمت داشته باشیم اما متاسفانه چنین ثباتی وجود ندارد. نایب رییس شورای ملی زعفران با اشاره به مشکل افزایش سطح زیر کشت زعفران عنوان کرد: با توجه به انبوه تولید زعفران که به 20 تا 30 هکتار رسیده است در فصل برداشت زعفران نیروی انسانی لازم را برای برداشت نداریم و تخصص لازم را ندارند. در ضمن نرخ‌هایی که کارگران می‌گیرند هم مقرون به‌صرفه نیست. برای هرکیلو زعفران خشک یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه جداسازی پرداخت می‌شود که برای تولیدکنندگان به‌صرفه نیست.

 او با اشاره به دستگاه جداسازی کلاله تشریح کرد: ما اگر بتوانیم برای کشاورزان دستگاه جداسازی کلاله را تامین کنیم کشاورز دغدغه خراب شدن گل زعفران را ندارد. گل زعفران بیش از 48 ساعت ماندگار نیست و از بین می‌رود بنابراین در صورت استفاده از این دستگاه هم مشکل خراب شدن گل مرتفع می‌شود و هم هزینه تولید کاهش پیدا خواهد کرد. میری با اشاره به این نکته که توزیع زعفران در بورس کالا تاکنون برای تولیدکنندگان منفعت نداشته است، تصریح کرد: تاکنون این توزیع به ضرر کشاورزان بوده است. سال گذشته زعفران کشاورزان را 4 میلیون و 200 هزار تومان و 5 میلیون و 400 هزار تومان خریداری کردند و حدود 8 میلیون تومان فروختند و از سود آن به کشاورزان هیچ چیزی ندادند ضمن اینکه زعفران را با دیرکرد سه ماهه خریداری کردند اما حدود 6 ماه طول کشید تا طلب کشاورزان را پرداخت کنند. زعفرانی را که 5 میلیون و 4200 هزار تومان از کشاورز خریداری کردند با قیمت 15 میلیون تومان در بورس به فروش رساندند اما کشاورز در آن سهمی نداشت.

 

 

ارسال نظر