قیمت‌های جدید خودرو به زودی اعلام می‌شود

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۶۳

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعلام قیمت‌های جدید خودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اگرچه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش تولید داشته‌ایم، اما تولید خودرو در حال افزایش است. محسن صالحی‌نیا در حاشیه بازدید از سومین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای جلوگیری از روند افت شدید تولید خودرو دارید و قیمت‌های جدید خودرو چه زمانی اعلام می‌شود، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به برنامه‌ ۴۰ درصد کاهش تولید داشته‌ایم، اما برنامه‌های جبرانی برای افزایش تولید داریم و به زودی تولید خودرو افزایش پیدا می‌کند. به گزارش ایسنا، او در پاسخ به این سوال که براساس آخرین آمارها تولید خودرو در آذر ماه با ۷۱ درصد کاهش روبرو شده است دلیل آن چیست، گفت: در سال جاری در مجموع کاهش تولید ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و دلیل آن مشکلاتی است که قطعه‌سازان و تولیدکنندگان خودرو با آن روبرو هستند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که قیمت جدید خودروهای داخلی به زودی اعلام می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: مصوبه ستاد تنظیم بازار، ملاک عمل قیمت‌گذاری خودروهاست و به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. او در این مورد افزود: قیمت‌گذاری خودروهایی که خارج از محدوده عمل شورای رقابت بودند، هفته‌های گذشته تعیین تکلیف شدند اما برای سایر خودروها، قیمت‌ها در جلسه‌های ستاد تنظیم بازار در حال نهایی شدن است. او افزود: خریدهای قطعی مشتریان بر مبنای قیمت‌های قطعی مشخص شده، تحویل می‌شود اما خریدهایی که مطابق قرارداد برمبنای شرایط روز بوده، بر پایه نرخ عادلانه‌ای که ستاد تنظیم بازار تعیین می‌کند، عمل خواهد شد.

صالحی نیا، تحویل نشدن خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان را تکذیب کرد و گفت: از آغاز امسال تا امروز بیش از 800 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که در مقایسه با پارسال 30 درصد کاهش و در مقایسه با برنامه مدنظر وزارتخانه 40 درصد کاهش نشان می‌دهد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با بیان اینکه برنامه جبرانی برای افزایش تیراژ تولید پیش بینی شده است، افزود: کاهش تولید به مفهوم کاهش سقف قراردادها است؛ بر این اساس قطعه‌سازان به دلیل هزینه‌های ثابت و بالاسری خود از این موضوع متضرر شده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: گلایه‌هایی که این روزها از سوی قطعه‌سازان مطرح می‌شود، در بسیاری موارد صحیح است و این موضوع متاثر از عوامل متعددی بوده که دست به دست یکدیگر شرایط کنونی را رقم زدند. صالحی نیا درباره گلایه‌های مشتریان از خودروهای ثبت نام شده و تحویل نشده نیز گفت: نظارت لازم در این زمینه وجود دارد. او ادامه داد: 2 دسته نارضایتی در این زمینه وجود دارد؛ دسته نخست، خودروهایی است که خودروسازان متعهد به تحویل آنها هستند؛ این خودروها در روند تولید قرار داشته و بخش اعظم آنها تا پایان امسال تحویل و مابقی حداکثر تا اواخر خرداد ماه 98 تحویل خواهد شد. صالحی نیا افزود: خودروهایی که به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده با خروج شرکت‌های همکار خارجی با کاهش یا توقف تولید مواجه شده‌اند نیز سعی شده تا حد امکان با خودرو‌های جایگزین جبران شود. او پرداخت سود مشارکت، جریمه تاخیر یا خرید سایر خودروها با توافق مشتریان را از دیگر راهکارها برشمرد. از دیگر سو اما یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در جلسات متعددی که با مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو داشتیم حرف این بود که در خودروهای پرتیراژ و کم تیراژ زیان‌های هنگفتی می‌دهند از این رو خواستار جلوگیری از تداوم زیان‌ها بودند.

عبدالله رضیان، نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس ادامه داد: به همین دلیل دولت و مجلس پس از ارزیابی شرایط و بازار در نهایت متقاعد شدند با قبول پیشنهاد فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار جلوی زیان خودروسازان را بگیرند. این در حالی است که نظر مجلس درباره خودروهای پرتیراژ این است که قیمت این خودروها توسط شرکت‌های خودروسازی نباید خیلی افزایش داده شود و به مصرف‌کنندگان آسیب وارد شود. این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشریح روند تاریخی درخواست خودروسازان برای فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار و دلایل قبول این پیشنهاد توسط دولت و مجلس، گفت: در پی نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد، خودروسازان بار دیگر پرونده قدیمی آزادسازی قیمت خودرو را باز کردند و خواستار عرضه قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار شدند که پس از کش و قوس زیاد و بررسی‌های فراوان توسط دولت و مجلس پذیرفته شد.

رضیان ادامه داد: بحث‌مان با شرکت‌های خودروساز این بود که اگر تقاضای بازار مصرف به خودرو توسط آنان به درستی پاسخ داده شود، فروش خودرو

۵ درصد زیر قیمت بازار «خوب» است اما مساله دیگر خودروسازان این بود که بخش زیادی از تقاضای خودرو، کاذب است. آنان بر این نظر پافشاری داشتند که با عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار، تقاضای کاذب از بین می‌رود و مصرف‌کننده واقعی به بازار مراجعه می‌کند و بدین‌ترتیب التهابات بازار خودرو کاهش می‌یابد. این عضو فراکسیون مستقلین مجلس مجلس ادامه داد: استدلال مدیران خودرویی این بود که با کاهشی شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار، خودروسازان نیز قیمت را کاهش می‌دهند اما هیچ ضمانتی برای عملی شدن این وعده وجود ندارد و از آن گذشته هیچ دستگاهی نیست که تضمین دهد شرکت‌های خودروساز پای وعده خود می‌ایستند و در صورت کاهش قیمت در بازار آزاد، قیمت کارخانه را کاهش می‌دهند. او بازار آزاد خودرو و تقاضای مصرف را پارامترهای موثر در عملکرد شرکت‌های خودروساز در کاهش قیمت کارخانه‌ای خودرو دانست و افزود: هیچ ضمانت قطعی برای کاهش قیمت توسط خودروسازان وجود ندارد مگر از طریق منطق اقتصادی و مکانیزم عرضه و تقاضا به بیان روشن‌تر تنها راه کاهش قیمت خودرو توسط خودروسازان کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش قیمت در بازار آزاد است.

 

 

ارسال نظر