اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۸۷

پیش‌بینی ثبات نرخ ارز تا پایان سال

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران پیش‌بینی کرد که ثبات نسبی نرخ ارز همچنان ادامه خواهد داشت. محمدرضا انصاری اظهار کرد: آنچه از ارزیابی بازار ارز در طول هفته‌های گذشته می‌توان به دست آورد آن است که دولت توانسته لااقل برای کوتاه‌مدت نرخ ارز را کنترل کند و صرف این مساله برای اقتصاد کشور می‌تواند به عنوان عاملی تاثیرگذار مطرح شود. به گفته وی با توجه به مدیریت صورت گرفته می‌توان انتظار داشت که روال کار به همین ترتیب ادامه پیدا کند و در دل این ثبات نسبی، فعالان اقتصادی بتوانند برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی کنند. نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران این را نیز گفت که با توجه به ثبات نسبی شکل گرفته، این تصور که بازار ارز در ماه‌های منتهی به پایان سال با شوک قیمتی خاصی رو به رو می‌شود، سخت است و پیش‌بینی می‌شود ثبات نسبی اخیر فعلا حفظ شود. انصاری با بیان اینکه در بازار ارز ایران امروز دو جریان خلاف یکدیگر حرکت می‌کنند، توضیح داد: جریان اول مربوط به تحریم‌ها و دشواری وارد کردن ارز خارجی به ایران است که این مساله قطعا چه برای دولت و چه برای بخش خصوصی مشکل آفرین می‌شود. با این وجود اما افزایش قابل توجه نرخ ارز در طول ماه‌های گذشته باعث شده ظرفیت صادراتی قابل توجهی برای صادرکنندگان ایرانی به وجودآید. یعنی ما از سویی در وارد کردن ارز مشکل داریم و از سوی دیگر امکان بالقوه صادرات مان افزایش یافته است. وی خاطرنشان کرد: دولت فعلا و در طول ماه‌های گذشته به خوبی توانسته تقاضا برای ارز را کنترل کند و این امر خود را در ایجاد ثبات نسبی در بازار نشان داده است. اگر همین روال حفظ شود و ظرفیت صادراتی نیز بطور کامل مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت که لااقل برای بخشی از فشارهای اقتصادی ایجاد شده در ماه‌های اخیر راه‌حل‌هایی پیدا شود.

۶.۵ میلیون تن صادرات فولاد در شرایط تحریم

سید رسول خلیفه سلطان ،دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به هدف‌گذاری 10 میلیون تنی صادرات فولاد برای سال 97 و امکان تحقق آن، اظهارداشت: هدف‌گذاری برای صادرات فولاد در سال جاری تا 10 میلیون تن در نظر گرفته شده بود که در6 ماه اول براساس برنامه محقق شد که به واسطه آن پیش بینی می‌شد که ۵.۸ میلیون تن آن عملیاتی شود اما با اعمال برخی سیاست‌های ارزی و شروع تحریم‌ها این روند در ماه‌های اخیر کند شد که در این شرایط امیدواریم تا پایان سال رقم ۶.۵ میلیون تن صادرات محقق شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا راهکار مناسبی برای مشکل تعیین ارزش پایه صادراتی که منجر به تعهد 15 میلیون دلاری مازاد بر قیمت پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان فولادی شد، ارایه شده است؟ گفت: در این زمینه براساس مصوبات قانونی یک کمیته ارزیاب در گمرک به صورت آنلاین ارزش کالاهای صادراتی را می‌باید به روز رسانی کند که برای تعداد زیادی از کالاها نیاز است که ارزش‌گذاری آنها درفاصله زمانی کوتاه انجام شود. این امر بیش از 14 هزار رقم کالا را در بر می‌گیرد اما در مدت زمان در نظر گرفته شده 2 ماهه تنها اطلاعات 8 هزار کالا به روزرسانی شده است و باقی کالاها هنوز با رقم‌های قبلی هستند. براین اصل امکان عملیاتی شدن آنلاین این مصوبه با توجه به سیستم بوروکراسی حاکم بر کشور وجود ندارد. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه با اشاره به پیشنهاد این انجمن برای تسریع و تسهیل عملیات گمرکی صادرات کالا  یادآور شد: برای تسهیل در این امر پیشنهاد داده شد که آخرین فاکتور بورسی یک شرکت سهامی عام مبنای عمل و ارزیابی قرار گیرد که این امر نه تنها برای حوزه فولاد بلکه در مورد صادرات کلیه کالاها می‌تواند مبنای عمل قرار گیرد. زیرا شرکت‌های سهامی عام به دلیل نظارت بسیار قوی ارگان‌ها بسیار شفاف هستند و هرگز قیمت‌ها را تغییر نمی‌دهند بنابراین می‌توانند مبنای معیار ارزیابی تمامی کالاهایی که با آن کد سنجیده می‌شوند، قرار گیرند که در واقع با عملیاتی شدن این راهکار بوروکراسی موجود در گمرک محدود و ساماندهی می‌شود. خلیفه سلطان پیشنهاد مطرح را شده را مورد تایید ریاست گمرک اعلام کرد و افزود: این طرح باید در گردش کار از جانب وزارت صمت نیز نهایی شود که امیدواریم تا پایان سال عملیاتی شود.

به گفته دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد افق‌های صادراتی بسیار وسیعی در این حوزه در دستور برنامه قرار داشت که با وجود تحریم‌ها صادرات این کالا با محدودیت‌هایی مواجه شده که این بخش نیز مانند سایر بخش‌های اقتصادی باید ضمن دستیابی به راهکارهای ابتکاری جدید، فرصت‌های عبور از تنگناهای تحریمی را پیدا کند. در حال حاضر بازارهای سابق کماکان وجود دارند اما در شرایط پیش از تحریم حدود 65 درصد صادرات ایران در این حوزه به کشورهای اروپایی بود اما اکنون با محدود شدن بازارها، بیشتر صادرات به کشورهای همسایه انجام می‌شود. خلیفه سلطان با تاکید براینکه مزیت ایران در صادرات آهن اسفنجی در مقایسه با فولاد و حتی ورق خیلی بیشتراست، اذعان داشت: البته این مزیت نسبی به شرطی وجود دارد که تولید آهن اسفنجی در یک بالانسی از زنجیره تولید رشد کند. اما تولید آهن اسفنجی در حال حاضر به آن حد نرسیده است که ما بتوانیم صادر کنیم یعنی تقاضا برای آن زیاد است اما با توجه به‌شدت بالای نیاز بازارهای داخلی و ترجیح در اولویت قراردادن این نیاز برای تقاضاهای داخلی، در برنامه بلندمدت در نظر داریم که در سال‌های آینده با رشد تولید در این حوزه صادرکننده آهن اسفنجی نیز باشیم.

 

ارسال نظر