اخلال در «ترانسفر» پول‌های گردشگری به ایران

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۳۰
اخلال در «ترانسفر» پول‌های گردشگری به ایران

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران از اخلال در نقل و انتقال‌های مالی تورهای گردشگری خبر داد. امیرپویان رفیعی‌شاد گفت: قطع روابط بین‌المللی بانک‌های ایران، به دنبال تحریم‌های آمریکا باعث شده مراودات بانکی آژانس‌های مسافرتی مختل و به کانال‌های غیر رسمی وارد شود. آژانس‌های مسافرتی به‌ویژه آن‌هایی که در بخش جذب گردشگر خارجی فعالیت می‌کنند با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند، آن‌ها مجبورند پول‌ها را نقد به همراه مسافر به کشور وارد کنند که تا به حال تبعات گسترده‌ای داشته است. در برخی مواقع این اقدام به بی‌اعتمادی مسافر منجر شده است، چون این روش متداول در پرداخت هزینه‌ی سفر در سایر کشورها نیست. از طرفی چون امکان پرداخت هزینه و یا بیعانه پیش از سفر  وجود ندارد در صورت کنسلی، این آژانس ایرانی است که متضرر می‌شود، ‌ مواردی که بارها اتفاق افتاده است. به گزارش ایسنا، او ادامه داد: روش دیگر ترانسفر هزینه‌ها از طریق واسطه و یا صرافی است که به خاطر کارمزد بالا، بیشتر آژانس‌های مسافرتی ترجیح می‌دهند این کار را انجام ندهند، چون در نرخ تمام شده سفر تاثیر دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران افزود: مراوده بانکی از برخی کشورهای ثالث همچون ترکیه روش دیگری است که به خاطر ریسک پایین‌تر، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد هرچند که تحریم‌ها باعث شده همکاری در برخی کشورها به‌ویژه در حوزه آسیای شرقی و حاشیه خلیج فارس در پایین‌ترین حد باشد. مواردی هم بوده که آژانس مجبور شده از طریق شخص واسطه در کشور سوم، هزینه تورهای فروخته شده به گردشگران خارجی را دریافت کند اما در نهایت پولی به آژانس ایرانی عودت داده نشده است. برخی آژانس‌ها هم برای حل این مشکل در کشور دیگری حساب بانکی باز کرده‌اند که به خاطر تحریم‌ها حساب‌های آن‌ها بلوکه شده و پولی بازگردانده نشده است.

او توضیح داد که این شرایط تازه نیست و پیش از برجام و دور قبل تحریم‌ها نیز وجود داشته است، اما آن زمان مشکلات و حساسیت‌ها به اندازه حالا نبود. پس از برجام هم توافق‌ها برای برقراری سوئیفت درحال انجام بود که با بازگشت تحریم‌های آمریکا، این طرح به حالت تعلیق درآمد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران درباره مشکلات آژانس‌هایی که در بخش تورهای خروجی کار می‌کنند، گفت: مهم‌ترین مشکل این بخش تامین ارز مورد نیاز برای خرید خدمات در خارج از کشور است. در نخستین دور طرح سامان‌دهی نرخ ارز در کشور، بخش گردشگری از اولویت دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی کنار گذاشته شد، مشکلات و گرانی سفرهای خارجی از همان‌جا آغاز شد، رایزنی‌هایی هم با بانک مرکزی برای تامین ارز با قیمت مناسب صورت گرفته اما هنوز به نتیجه نرسیده است. رفیعی‌شاد افزود: معضل دیگر نبود ثبات در نرخ ارز است، هرچند درحال حاضر یک ثبات نسبی حاصل شده اما همیشگی نیست. ما تور را با ارز ۱۰۵۰۰ تومان تنظیم می‌کنیم وقتی می‌خواهیم بفروشیم دلار ۱۱ هزار تومان را هم رد می‌کند. این بی‌ثباتی باعث شده برخی آژانس‌های ایرانی به هتل‌ها و کارگزاران خارجی بدهکار شوند.

 

 

ارسال نظر