محور توسعه صنعت گردشگری مشخص نیست

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۴۷

در دوازدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران مشکلات فراروی توسعه گردشگری و راه‌حل‌های رفع آن و نیز طرح ایجاد رسانه دیجیتال واحد برای این صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. فعالان عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران از ضرورت به‌روزرسانی طرح جامع گردشگری و اجرای آن برای توسعه این صنعت در کشور سخن گفتند.

در ابتدای این جلسه محسن مهرعلیزاده، رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران از توافق با رییس سازمان امور مالیاتی برای برگزاری نشستی مشترک خبر داد و گفت که این نشست برای طرح مشکلات مالیاتی فعالان صنعت گردشگری و حل آنها برگزار خواهد شد. او همچنین از برگزاری جلسه‌ای با معاونت ارزی بانک مرکزی به همین منظور خبر داد.

 

  چالش‌های صنعت گردشگری

 پس از ارایه این توضیحات، فرخ میرشاهزاده، کارشناس این کمیسیون گزارشی از موانع توسعه صنعت گردشگری ارایه کرد. او عوامل و عناصر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژیک، قانونی و محیطی تأثیرگذار بر کسب وکار در صنعت گردشگری را برشمرد و از فعالان گردشگری حاضر در این جلسه درخواست کرد که در شناسایی عوامل و عناصر تاثیرگذار بر سطوح کمی و کیفی کسب وکارهای حوزه گردشگری و دستیابی به یک برنامه استراتژیک و کارآمد در این زمینه مشارکت کنند.

 در ادامه این جلسه، اکبر غمخوار عضو انجمن آژانس‌های مسافرتی، مساله عمده در صنعت گردشگری را فقدان طرح جامع گردشگری دانست و عنوان کرد که مشخص نیست که محور توسعه گردشگری در ایران چیست. او در ادامه با اشاره به جایگاه شورای عالی میراث فرهنگی، نسبت به بهره‌گیری از ظرفیت‌های این شورا تاکید کرد و گفت: چند تن از وزرا در عضویت این شورا هستند و مصوبات آن در حد مصوبات هیات دولت است. بنابراین باید به ظرفیت‌های این شورا توجه ویژه‌ای معطوف شود.

 او همچنین با اشاره به اینکه منابع داخلی تکافوی توسعه صنعت گردشگری را نخواهد داد، از ضرورت تنظیم ضوابطی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی سخن گفت. غمخوار در ادامه با اشاره به وجود سه جاذبه مهم برای گردشگران مذهبی در خراسان، قم و شیراز گفت: حدود 300 میلیون شیعه در سراسر جهان وجود دارد که اگر پنج درصد این تعداد گردشگر نیز به کشور جذب شوند، درآمد قابل توجهی را عاید ایران خواهند کرد. بنابراین متولیان امر زیارت باید به این پتانسیل بیش از پیش توجه نشان دهند.

علیرضا خائف، نایب‌رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، نیز بر این عقیده بود که مساله اصلی توسعه صنعت گردشگری در وهله نخست، این است که دولت و حاکمیت بپذیرد، گردشگری صنعت حائز اهمیتی است و ‌می‌تواند برای کشور درآمدزا باشد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر 25 هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام وجود دارد گفت: دولت اکنون لایحه بودجه را ارایه کرده و در آن توزیع نامناسب درآمدها، عدم تطابق در منابع و مصارف و بی‌نظمی در سیاست‌های مالی مشاهده ‌می‌شود. بنابراین نمی‌توان به هزینه‌کرد دولت در بخش عمرانی امید بست. در عین حال، فضای سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز مبهم است و آنان نمی‌دانند چگونه باید سود خود را از کشور خارج کنند.

 او گفت: پیشنهاد من این است که به جای بررسی فهرست بلندبالای مشکلات در صنعت گردشگری، حل سه الی چهار مساله بزرگ را در دستور کار قرار دهیم. در عین حال با برگزاری سمینارهایی، اهمیت صنعت گردشگری را برای دولتمردان تبیین کنیم.

محسن مهرعلیزاده نیز با بیان اینکه شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در توسعه گردشگری نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا ‌می‌کند، ادامه داد: توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارج نیز تحت تاثیر فضای کلان کشور است و در این شرایط که فضای کسب و کار از بی‌ثباتی رنج ‌می‌برد، کسی برای سرمایه‌گذاری ترغیب نخواهد شد.

او نیز با اشاره به اینکه مقررات و ضوابط مربوط به گردشگری پراکنده است، از پیگیری تدوین یا به‌روزرسانی طرح جامع گردشگری دفاع کرد. مهرعلیزاده افزود: ‌می‌توان موضوع تدوین طرح جامع گردشگری را با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در میان گذاشت و برای شکل‌گیری یک قانون جامع در حوزه گردشگری از رییس این سازمان نیز کمک بگیریم.

 

  رسانه‌ای دیجیتال برای صنعت گردشگری

در همین حال، میرشاهزاده توضیح داد که سازمان جهانی گردشگری نیز از تدوین طرح جامع گردشگری در کشورها، حمایت ‌می‌کند. او با تاکید بر اینکه نباید از ایجاد حساسیت نسبت به صنعت گردشگری در میان افکار عمومی غافل شد، ادامه داد: ایجاد یک رسانه دیجیتال ‌می‌تواند در ایجاد این حساسیت به ما کمک کند. او سپس از تصمیم کمیسیون گردشگری اتاق تهران مبنی بر زمینه‌سازی برای تاسیس یک رسانه دیجیتال در حوزه گردشگری خبر داد و گفت: خلأ نبود مرجع متجانس و همگن در عرصه صنعت گردشگری کشور، معضلی است عظیم که پر کردن آن فقط و فقط به دست توانمند فعالان عرصه این صنعت مقدر خواهد شد. همین مهم ما را بر آن داشته تا به پشتوانه سینرژی موثر و تعاملات متکثر بین اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران، مقدمات راه‌اندازی رسانه دیجیتال تخصصی و چندوجهی حرفه‌ای را بنا کنیم.

او ویژگی‌های رسانه دیجیتال را سرعت و وسعت دامنه انتشار، بستر نشر آسان، تنوع و حجم بالای محتوا، جذابیت و تعاملی بودن محصولات، بدون مرز بودن ارتباطات، کم‌هزینه بودن تولید و دسترسی به محتوا و طیف وسیع و متنوع مخاطبان برشمرد.

اکبر غمخوار نیز ضمن دفاع از این ایده گفت: مساله مهم در ایجاد رسانه دیجیتال برای صنعت گردشگری، تولید محتواست. بخشی از اطلاعات این رسانه، استاتیک بوده و بخشی از این اطلاعات پویاست و اگر این اطلاعات مدام به‌روز نشود، اثربخشی خود را از دست خواهد داد. همچنین نقطه اثرگذاری این رسانه باید در سطح سیاست‌گذاران باشد. احتمالا تولید محتوا برای این رسانه هزینه در بردارد. بنابراین باید نسبت به جذب اسپانسر نیز برنامه‌ریزی کرد.

 

   مزایای عضویت در اتاق تهران

در ادامه این جلسه مباحثی درباره اهمیت گرایش فعالان صنعت گردشگری به عضویت اتاق تهران مطرح شد. رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران در این باره گفت: توسعه عضویت فعالان صنعت گردشگری در اتاق بازرگانی تهران بسیار حائز اهمیت است. توسعه عضویت فعالان حقیقی و حقوقی این بخش در اتاق تهران نه تنها پشتوانه کمیسیون گردشگری را تقویت ‌می‌کند که اتاق نیز ‌می‌تواند سخنگو و پشتیبان آنان در مراجع تصمیم‌گیر باشد.

غلامرضا ملکی، مدیر امور تشکل‌های اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه 200 تشکل توسط اتاق ایران و تهران به ثبت رسیده‌اند، ادامه داد: از این میان سه تشکل مربوط به حوزه گردشگری هستند که اعضای دو تشکل مشخص نیست. اما یکی از سه تشکل دارای شش عضو در اتاق تهران است. در عین حال 10 تشکل در حوزه گردشگری نیز در وزارت کار به ثبت رسیده که 5 تشکل در استان تهران و 5 تشکل نیز ماهیت ملی دارد.

 او افزود: اتاق تهران ‌می‌تواند با تکیه بر قوانین موجود، حامی فعالان صنعت گردشگری باشد. برای مثال، شورای گفت‌وگوی استان تهران، مرکز داوری و خانه تشکل‌های اتاق تهران برای توانمندسازی و رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی تاسیس شده و اکنون150 تشکل از ظرفیت خانه تشکل‌ها استفاده ‌می‌کنند. اتاق تهران آمادگی دارد، تشکل‌های حوزه گردشگری را در اسرع وقت به ثبت برساند. اما به نظر ‌می‌رسد که این صنعت از فردگرایی رنج ‌می‌برد.

در همین حال، تعدادی از فعالان اقتصادی از آنچه دشوار بودن فرآیند عضویت در اتاق‌های بازرگانی ‌می‌خواندند گلایه کردند که غلامرضا ملکی توضیح داد فرآیند عضویت سخت‌گیرانه و زمان‌بر نیست و با تشکل‌ها در زمانی کوتاه و با ارایه حداقلی مدارک می‌توانند به عضویت اتاق‌های بازرگانی دربیایند. بر این اساس مقرر شد، متقاضیان ایجاد تشکل و عضویت در اتاق تهران از طریق واحد امور تشکل‌ها اقدام کنند.

 

ارسال نظر