کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۱۹

افزایش قیمت نفت

ایرنا|  قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات پایانی روز (جمعه) بازار جهانی انرژی، 52.36 دلار قیمت گذاری شد که نسبت به دیروز 20 سنت افزایش نشان می‌دهد. قیمت نفت برنت به رقم 53.34 دلار رسید و نفت خام نیمه‌سنگین امریکا (WTI) با افزایش 0.53 دلار همراه شد و 45.14 دلار در هر بشکه به فروش رسید.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

رویترز نیز گزارش داد که در معاملات جمعه، با اینکه قیمت نفت افزایش نسبی را تجربه کرد اما نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه همچنان پابرجاست که یکی از نگرانی‌ها، افزایش نفت انبار شده در امریکاست و بازار جهانی را تحت فشار قرار داده است.

در معاملات روز پنجشنبه، قیمت نفت 4.24 درصد سقوط کرده بود و سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند که سقوط سنگین قیمت نفت در شب کریسمس که آن را به پایین‌ترین سطح ۱.۵ سال گذشته برده بود، زیاد و سریع بوده اما قیمت‌ها بخشی از سقوط خود را جبران کردند و در پایان معاملات بازارهای جهانی دیروز؛ قیمت خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، با رشد حدود ٩ درصدی به ٥٥ دلار جهش کرد.

قیمت ‌هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب امریکا، دبلیو تی‌ای نیز ۴.۱۵ دلار یا ۹.۷۶درصد جهش کرد تا به ۴۶.۶۸ دلار برسد. این شاخص نفتی، روز دوشنبه با سقوط سنگین ۶.۷ درصدی به پایین‌ترین قیمت در یک و نیم ساله خود رسیده بود.

3 میلیون خواهان کارت سوخت جدید

ایسنا| تا چهارم آذرماه در مجموع ۳ میلیون نفر برای دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی ثبت‌نام کردند.

زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این مطلب اظهار کرد: از این تعداد، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت‌نام ۵۰۹ هزار نفر نیز از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ بوده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هم‌اکنون پالایش اطلاعات ثبت‌نامی افراد آغاز شده است، گفت: اطلاعات دریافتی دسته‌بندی، پالایش و فیلتر می‌شود و آمار نهایی ثبت‌نام‌کنندگان به صورت مشخص بزودی اعلام خواهد شد. سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: بازتوزیع بیش از ۲۶۰ هزار کارت سوخت متعلق به خودروهایی که از سال ۹۳ به بعد شماره‌گذاری شده و در دفاتر پست معطل مانده بود، آغاز شده است. همچنان امکان ویرایش اطلاعات و حذف درخواست برای ثبت‌نام کنندگان وجود دارد.

وی همچنین از ابطال بیش از ۳۷ هزار کارت سوخت غیرقانونی مهاجر خبر داد و افزود: این کارت‌های سوخت‌ متعلق به کسانی بوده است که در سامانه ثبت‌نام کرده و به صورت غیرقانونی کارت سوخت خود را به فروش رسانده‌اند و در استان سیستان و بلوچستان از طریق این کارت‌ها سوخت‌گیری انجام شده است.

ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت المثنی از روز شنبه (سوم آذرماه) آغاز شد و تا روز شنبه (۲۴ آذرماه) ادامه یافت. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه شماره هفت خود این زمان را به مدت یک هفته دیگر یعنی تا روز شنبه (یکم دی‌ماه) تمدید کرد.

وضعیت فروش نفت آسیایی ایران

ایسنا|  واردات نفت خریداران بزرگ آسیایی در نوامبر که تحریم‌های آمریکا علیه تهران آغاز شد، ۱۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

به گزارش رویترز، آمار رهگیری کشتی و دولتی نشان داد چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ماه گذشته حدود ۶۶۴ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند که در مقایسه با نوامبر سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۲.۷ درصد کاهش داشت.

واردات کره جنوبی در نوامبر برای سومین ماه متوالی صفر ماند و ژاپن نیز مانند کره جنوبی وارداتی از ایران نداشت در حالی که واردات هند در نوامبر حدود ۴۰ درصد در مقایسه با اکتبر کاهش پیدا کرد.

اما واردات نفت آسیا از ایران از دسامبر رو به رشد خواهد گذاشت زیرا آمریکا به هشت خریدار بزرگ نفت ایران برای ادامه واردات به مدت ۱۸۰ روز معافیت داده است.

واردات نفت چین از ایران در نوامبر به حدود ۳۹۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاتر از حدود ۲۴۷ هزار بشکه در روز در اکتبر بود.

سینوپک که بزرگترین خریدار چینی نفت ایران است، خرید نفت ایران را مدت کوتاهی پس از این که چین از تحریم‌های آمریکا معافیت گرفت آغاز کرد و شرکت ملی نفت چین (CNPC) نیز تولید نفت ایران را در دسامبر بالا برد.

ژاپن و کره جنوبی آماده از سرگیری واردات نفت ایران در اوایل سال ۲۰۱۹ می‌شوند.

انتظار می‌رود هند نیز ماهانه ۱.۲۵ میلیون تن یا ۹ میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کند.

 

ارسال نظر