صادرات صنایع غذایی روی مرز خطر

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۱۴
صادرات صنایع غذایی روی مرز خطر

تعادل|

رییس اتاق ایران در جمع بیش از یک هزار تولیدکننده صنایع غذایی و بهداشتی خراسان رضوی حاضر شد و از اهمیت صنایع غذایی و بهداشتی در تولید و تجارت ایران سخن گفت.  غلامحسین شافعی اعلام کرد: در حال حاضر صنعت غذایی، ۱۹.۴ درصد اشتغال کشور را در اختیار دارد و ۱۸درصد از کل کارگاه‌های صنعتی مربوط به صنایع غذایی هستند.  

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: صنعت غذا، یکی از محورهای مهم توسعه کشورها به شمار می‌آید و به همین دلیل، موضوع امنیت و سلامت غذایی باید در روند تدوین بودجه‌های کشور، به عنوان اولویت اول مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه شاهد هستیم که هم در سلامت، هم در امنیت غذا و حتی در توسعه زیرساخت‌های علمی و فناوری این حوزه، در قعر توجه برنامه‌ریزان قرار داریم. با این روند، فاصله ما را با کشورهای پیشرفته دنیا، روز به روز بیشتر خواهد شد.

رئیس اتاق مشهد با انتقاد از رویکردهای موجود در تخصیص اعتبارات به بخش‌های کشاورزی و صنایع غذایی، عنوان کرد: به استناد آمارهای موجود، از سال ۸۵ تا پایان سال ۹۶ مانده تسهیلات تخصیص داده شده از سوی شبکه بانکی به بخش کشاورزی و صنایع غذایی تنزل یافته و این بدین معناست که صنعت غذا و کشاورزی در برنامه‌های کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود، به انباشتگی و اشباع در بخش تولید موادغذایی اشاره کرد و یادآور شد: آنقدر واحد صنایع غذایی ایجاد کرده‌ایم که در شرایط عادی نیز توجیه اقتصادی برای فعالیت آن‌ها وجود ندارند. این واحدها اغلب یا تعطیل شده یا با کمتر از میزان ظرفیت واقعی خود فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: هم اکنون سهم ما از صادرات این بخش حدود 5 میلیارد دلار است در حالی که کشورهای اطراف ما سهمی ۸۰۰ میلیارد دلاری در صادرات این صنعت دارند. نباید از پتانسیل بالقوه خوبی در این صنعت داریم، غفلت کنیم. ظرفیت ما بسیار بالاتر از این است اما متاسفانه تصمیمات غیرکارشناسی و عجولانه به این صنعت خسران‌هایی وارد می‌آورد که بعضا ترمیم‌پذیر هستند. ممنوعیت‌هایی که بدون مطالعه و عجولانه بر سر راه صادرات برخی محصولات غذایی قرار می‌گیرد، از جمله آن است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنعت غذایی، ۱۹.۴ درصد اشتغال کشور را در اختیار دارد و ۱۸درصد از کل کارگاه‌های صنعتی مربوط به صنایع غذایی هستند. رئیس اتاق مشهد خاطرنشان کرد: تبدیلی را که زنجیره وابسته به کشاورزی هستند، فعال کنیم. عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌های صادراتی، ما را از مزیت‌های بسیاری که در این صنایع وجود دارد محروم می‌سازد.

  مزیت ایران در تولید محصولات غذایی

شافعی در حاشیه این مراسم با اهالی رسانه نیز گفت‌وگویی داشت و در آن عنوان کرد: شرایط آب و هوایی کشور، صنعت غذایی ایران را از مزیت‌های بالایی برخوردار کرده است و به این استناد می‌توانیم جایگاه خوبی را در بازارهای جهانی کسب کنیم. وی به تاثیرات بحران آب بر این صنعت اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر، این بحران رو به رشد است و ضرورت دارد تا رویکردها و سیاست‌های کشور در حوزه مدیریت و بهره‌وری آب، به گونه‌ای تعریف شود که بتوانیم این بحران را مهار کنیم. تداوم این چالش می‌تواند صنایع غذایی ما را با کمبود محصولات و مواد اولیه و در نتیجه گرانی محصول مواجه کند. وی در ادامه بر اتخاذ راهبردهای موثر در این حوزه تاکید کرد و گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، مدیریت و بهره‌وری آب، اصلاح الگوی کشت، توجه به برنامه آمایش سرزمین در رویکردهای توسعه‌ای و بهره‌مندی از تجارب کشورهای موفق، می‌تواند ما را در این مسیر کمک کند و چالش را از صنعت غذایی‌مان دور سازد. شافعی بیان کرد: خراسان رضوی می‌تواند تامین کننده بسیار قوی برای صنایع غذایی کشورمان باشد، البته اگر واحدها به خاطر مواد اولیه دچار مشکل نشوند. در حال حاضر برای بسته‌بندی صنایع غذایی با مشکلاتی مواجه هستیم که بیشتر متوجه تجارت خارجی کشور است و بعضا نیز از تصمیمات خلق‌الساعه نشات می‌گیرد.

 

ارسال نظر