حذف واسطه‌ها از بازار پوشاک

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۱۳
حذف واسطه‌ها از بازار پوشاک

تعادل|

دومین مرحله تامین مواد اولیه پوشاک آغاز شد. این در حالی بود که با «بازگشت تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، تغییر روند ثبت سفارش‌ها و زمانبر شدن تخصیص ارز برای واردت»، تامین مواد اولیه پوشاک که یک سوم آن وارداتی است، با مشکل مواجه شد. برخی سودجویان نیز در این شرایط از عرضه مواد اولیه به بازار خودداری کردند که این موضوع نیز مشکلات تولیدکنندگان پوشاک را دو چندان کرد. اما با تشکیل کارگروه مواد اولیه پوشاک در وزارت صنعت، معدن و تجارت تا حدودی تلاش شد تا مایحتاج صنایع نساجی و تولیدکننده‌های پوشاک تامین شود. در تازه‌ترین اقدام این کارگروه قرار است که پیراهن‌دوزان و تولیدکنندگان، حواله ۷۰۰ متر پارچه را با نرخ مصوب 5 تا 7 هزارتومان زیر قیمت بازار دریافت کنند. از اهداف اصلی این کارگروه را می‌توان، «حذف واسطه‌ها، افزایش تولید و کاهش قیمت» عنوان کرد. ازاین رو، متولیان وزارت صنعت، پیش بینی می‌کنند که این دوره از توزیع مواد اولیه باعث کاهش ۱۰ الی ۳۰درصدی قیمت‌ها در بازار شود. اما در دور سوم توزیع مواد اولیه توسط این کارگروه، قرار است تا یک هزار و ۲۰۰ تن نخ، پارچه آستری و لایی، چسب و پارچه مانتویی عرضه شود.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، آمارها اما نشان می‌دهند بازار مصرف ایران برای پوشاک و کفش، سالانه حدود 27 هزار میلیارد تومان است، که تنها حدود 16.6 درصد از بازار پوشاک کشور از طریق واردات (رسمی و غیر رسمی) تامین شده و 83.4 درصد نیاز کشور به پوشاک را تولید داخلی تامین کرده است. خانوارهای ایرانی ساکن در مناطق شهری بطور متوسط سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تومان و خانوارهای روستایی حدود 813 هزار تومان صرف خرید پوشاک و کفش می‌کنند. در این شرایط اما تولیدکنندگان و فعالان در عرصه پوشاک معتقدند که نبود مواد اولیه همچون پنبه و نخ مورد نیاز در تولید پارچه، مشکلات ارزی در واردات پارچه و محدودیت برای دریافت ارز و افزایش تقاضا، دلیل اصلی کاهش عرضه پوشاک و پایین نیامدن قیمت‌ها در بازار است. پارچه و پنبه جزو مواد اولیه تولید پوشاک به شمار می‌روند که وابستگی بالایی به واردات دارند؛ بطوری که یک سوم پارچه مورد نیاز کشور وارداتی است و از آنجایی که پارچه و پنبه جزو کالاهای اساسی تلقی نمی‌شود، ارز دولتی به آن اختصاص نمی‌یابد. بنابراین واردکنندگان باید ارز مورد نیاز خود را از صادرکنندگان دریافت کنند و این مساله در واردات اختلال کرده است. در نتیجه از زمان ثبت سفارش تا تخصیص ارز 2 تا سه ماه زمان مورد نیاز است که این روند باعث شده تا پروسه زمانی تولید پوشاک 6 ماهه شود. به همین جهت تولید و عرضه پوشاک در کشور کاهش یافته و در مقابل تقاضا برای آن رشد کرده است. اما از آنسو، دولتمردان برای جبران کسری تولید و تامین مایحتاج صنایع نساجی و پوشاک، اقدام به توزیع مرحله‌ای مواد اولیه کردند. نخستین مرحله از این اقدام با توزیع پارچه شلواری آغاز شد که به گفته دبیرکارگروه بررسی و پیگیری تامین مواد اولیه پوشاک، باعث کاهش ۱۰هزار تومانی قیمت کالا در بازار شد. اما هم‌اکنون در دومین مرحله از توزیع مواد اولیه صنایع نساجی و پوشاک، قرار است که پیراهن دوزان و تولیدکنندگان، حواله ۷۰۰ متر پارچه با نرخ مصوب را دریافت ‌کنند که قیمت آن ۵ تا ۷ هزار تومان زیر قیمت بازار است.

  آغاز دومین مرحله توزیع مواد اولیه پوشاک

در همین رابطه، نشست کارگروه بررسی و پیگیری تامین مواد اولیه پوشاک روز گذشته در اتاق اصناف ایران تشکیل شد. دبیرکارگروه بررسی و پیگیری تامین مواد اولیه پوشاک در این نشست، هدف از توزیع مواد اولیه را حذف واسطه‌ها عنوان کرد و گفت: در این کارگروه تاجر به عنوان واردکننده با تولیدکنندگان حوزه پوشاک به صورت مستقیم در ارتباط خواهد بود و کالا بدون واسطه به تولیدکننده عرضه می‌شود. محمد توکلی اظهار کرد: برای روند بهتر فعالیت کارگروه با تمامی کارخانجات نساجی کشور وارد مذاکره شده ایم و هدف اصلی ما بالا بردن تولید با قیمت مناسب و حذف واسطه‌هاست و به زودی فعالیت کارگروه گسترش می‌یابد. او افزود: کارگروه بررسی و پیگیری تامین مواد اولیه پوشاک در یک ماه اخیر توسط اتاق اصناف تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شد که هدف از ایجاد این کارگروه حذف واسطه‌ها و پایین آوردن قیمت‌ها بوده است.

توکلی همچنین با بیان اینکه در این دوره اتحادیه‌های ذیربط عضو این کارگروه هستند و بر روند توزیع کالا نظارت می‌کنند، اظهارکرد: این کارگروه تازه شروع به کار کرده است و در دوره‌های بعدی رسته‌های دیگر را نیز شامل خواهد شد و در دوره بعد یک هزار و ۲۰۰ تن نخ، پارچه آستری، لایی چسب و پارچه مانتویی نیز عرضه خواهد شد. به گفته او، این کارگروه هفت رسته مرتبط (پیراهن دوزان، خیاطان، سراجان، کشباف، چرم و …) صنف پوشاک را شامل می‌شود و تمامی اتحادیه‌های همگن در این کارگروه حضور دارند و هیات امنای بازار و اتاق اصناف ایران و تهران نیز بر روند کار نظارت دارند.

  پیگیری کاهش قیمت‌ها

از آنسو، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: حذف واسطه‌ها، افزایش تولید و کاهش قیمت از اهداف اصلی این کارگروه است. ابراهیم درستی افزود: در حال حاضر استارت کار زده شده و به صورت شفاف کارها انجام می‌گیرد و به دنبال توسعه و گسترش فعالیت این کارگروه در کل کشور هستیم. او تصریح کرد: در این راستا با اتحادیه‌های مربوطه هماهنگی‌های لازم را داشته‌ایم و به زودی توزیع حواله مواد اولیه پوشاک برای تولیدکنندگان استانی دارای پروانه کسب در شهرستان‌ها نیز توزیع خواهد شد و از طریق پیامک زمان عرضه حواله‌ها به آنها اطلاع داده می‌شود. درستی اظهار کرد: هدف ما ایجاد آرامش و کاهش قیمت در بازار است و به دنبال آن هستیم تا قیمت‌ها در بازار شب عید کاهش داشته باشند و در حال حاضر با عرضه حواله در دور اول و این دوره شاهد کاهش ۱۰ الی ۳۰ درصدی قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. او اظهارکرد: این کارگروه تازه شروع به کار کرده و قطعا هر چه به جلو پیش برویم افق و چشم‌انداز بهتری را برای فعالیت این کارگروه شاهد خواهیم بود، چرا که با حذف واسطه‌ها و ارتباط مستقیم تجار با تولیدکنندگان عرضه بهتری صورت خواهد گرفت و هم تولیدکننده و هم تجار از توزیع مناسب مواد اولیه رضایت خواهند داشت و توزیع‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

  حذف واسطه‌ها از تامین مواد اولیه تولید

در ادامه اما دبیر کل اتاق اصناف ایران مهم‌ترین مزیت این طرح را عرضه بدون واسطه مواد اولیه پارچه به تولیدکنندگان صنف پوشاک دانست. علی عوض‎پور گفت: هدف این طرح، حذف واسطه‌ها از بخش تولید داخلی کشور است و در خصوص سایر واحدهای تولیدی که نیاز به مواد اولیه دارند به دنبال تامین آن باشیم تا به صورت مستقیم و بلاواسطه تامین مواد اولیه را تسهیل بخشیم تا بتوانیم شاهد کاهش قیمت‌ها در آینده در بازار تولید د اخلی باشیم. او تصریح کرد: این کارگروه با همت مدیران اتحادیه پوشاک، پیراهن دوزان، خیاطان وتهران و نماینده وزیر در اتاق اصناف ایران تشکیل شده و به صورت آزمایشی فعالیت داشته‌اند که نتیجه مثبتی را در برداشت و با توجه به ضرورت تامین و توزیع مواد اولیه پوشاک و مشکلاتی که در این حوزه داشتیم و از طرفی یکی از پتانسیل‌های صنوف تولیدی در حوزه تولید پوشاک است کارگروه اقدام به توزیع مواد اولیه در مرحله دوم داشته است. عوض پور اظهار کرد: با توجه به نتیجه مثبتی که کارگروه در این مدت اندک داشته است توانسته برای تامین مواد اولیه تعدادی از ۱۰ هزار واحد تولیدی صنفی در شهر تهران اقدام کند و با توجه به موفقیت این کارگروه امروز تصمیم بر آن شد تا فعالیت کارگروه را به تولیدکنندگان کشوری نیز تعمیم بدهیم وتامین کننده مواد اولیه پوشاک کشورمان باشیم. دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: تلاش ما بر این است تا در سایر بخش‌ها و حوزه‌های دیگر تولیدی صنفی حمایت لازم را جهت تامین مواد اولیه و تسریع در ثبت سفارش وتخصیص ارز را با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشیم تا تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی صنفی در بخش خصوصی انجام شود.

  اتمام‌حجت با قاچاقچیان پوشاک

از سوی دیگر، پدیده شوم قاچاق دیگر معضلی است که باعث رنج تولیدکنندگان پوشاک کشور شده است؛ به گونه‌ای که 95 درصد از پوشاک وارداتی از راه قاچاق و یا تجارت چمدانی وارد کشور می‌شود. اما طبق اطلاعیه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای حمایت از تولید پوشاک داخلی، از آغاز دی ماه سال جاری، برخورد با عرضه برندهای محرز پوشاک قاچاق آغاز شده است. این اقدام با هدف پشتیبانی همه‌جانبه از توسعه اشتغال و تولید کالاهای دارای صرفه اقتصادی، به دنبال اقدام‌های پیشگیرانه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا برخورد جدی با عرضه برندهای محرز پوشاک قاچاق در دستور کار این ستاد قرار گرفته است.

در همین رابطه سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت که فقط ۴۰ برند پوشاک خارجی که تمام مراحل قانونی را طی کردند، اجازه عرضه دارند. حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سوال که چه تعداد برند پوشاک خارجی در بازار فعالیت دارند اظهار کرد: 50 شرکت و 67 برند شناسایی شدند که از این تعداد آنچه برای ما به عنوان برندهای مجاز برای عرضه محرز شده، 40 برند است. این مقام مسوول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین به آغاز مرحله جدید برخورد با عرضه پوشاک قاچاق اشاره کرد و گفت: طی هفته گذشته، تیم‌هایی با حضور نمایندگان سازمان حمایت، اتاق اصناف و پلیس، ابلاغ‌های کتبی برخورد با عرضه پوشاک قاچاق را به واحدهای صنفی هدف ارایه شده و از هفته پیش رو، برخورد با واحدهای صنفی متحلف به‌صورت جمع‌آوری و ضبط پوشاک قاچاق و تشکیل پرونده آغاز می‌شود.

دهقانی‌نیا با اشاره به شناسایی 40 مجتمع تجاری عرضه پوشاک در تهران اضافه کرد: این در حالی است در ماه‌های گذشته در جلسات حضوری با مدیران مجتمع‌های هدف، موضوع به آنها ابلاغ شده و آنها هم به مغازه‌داران اعلام کردند؛ بنابراین دیگر هیچ بهانه‌ای مبنی بر عدم اطلاع از اجرای طرح برخورد با عرضه پوشاک قاچاق باقی نمی‌ماند و بدون هیچ مماشاتی با واحدهای عرضه کننده پوشاک قاچاق برخورد می‌شود. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این برخورد به صورت جمع‌آوری و ضبط پوشاک قاچاق از واحدهای متخلف و تحویل آن به سازمان اموال تملیکی و تشکیل پرونده تعزیراتی برای واحد متخلف خواهد بود. به گفته دهقانی‌نیا تیم‌های برخورد با عرضه پوشاک قاچاق متشکل از نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، پلیس اماکن و پلیس مبارزه با قاچاق کالا خواهد بود.

 

ارسال نظر