اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۰:۲۳:۵۰
کد خبر: ۱۳۶۴۳۲

ضعف در رایزنی‌ها علت اصلی قاچاق زعفران است

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه موضوع قاچاق زعفران به چین‌ مربوط به امسال و سال گذشته نیست، اظهار کرد: اگرچه صادرات طلای سرخ ایرانی به هند و‌چین ممنوع نیست، اما به دلیل اخذ تعرفه بالا و مقررات سخت‌گیرانه از سوی دولت‌ها برای ورود زعفران‌ ایرانی سال‌هاست که بحث قاچاق به این دو کشور مطرح است. وی افزود: تجار چینی برای دور زدن مقررات و عدم‌ پرداخت عوارض به دولت خود، از طریق کشورهای دیگر زعفران ایرانی را قاچاق می‌کنند. حسینی ضعف در رایزنی با دولت‌ها را از علل اصلی قاچاق زعفران دانست و‌گفت: ضعف در رایزنی‌ها موجب شده تا نتوانیم این دو کشور را قانع کنیم که تعرفه ورود کالاهای ایرانی از جمله زعفران را کاهش دهند و در مقابل دولت ما تعرفه متقابل ورود برخی کالاها از این دو کشور را تقلیل دهد تا بتوانیم تبادل متقابل داشته باشیم. عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: طبق اعلام معاون وزیر جهاد رایزنی با دولت هند برسر کاهش نرخ تعرفه و حذف مقررات سخت‌گیرانه ورود کالای ایرانی به کشورشان صورت گرفت، اما هندی‌ها با این موضوع موافقت نکردند. وی با اشاره به اینکه ایران با کاهش واردات تعرفه کالاهای هندی موافقت نکرده است، بیان کرد: با توجه به آنکه تجارت و همکاری با کشورها باید متقابل باشد، از این‌رو دولت‌های چین و هند با کاهش تعرفه و حذف مقررات سخت‌گیرانه باید فشار را از دوش واردکنندگان بر دارند تا صادرات روند عادی خود را طی کند. حسینی با اشاره به اینکه صادرات به روال عادی به نفع کشورهاست، اظهار کرد: این در حالی است که با قاچاق محصول ضربه مهلکی به صادر‌کنندگان واقعی وارد می‌شود چرا که قاچاقچیان هیچ تعهدی نسبت به بازگشت ارز و پرداخت عوارض و حقوق گمرکی ندارند. وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا استمرار قاچاق زعفران تاثیری بر میزان تولید دارد، تصریح کرد: استمرار قاچاق طلای سرخ ایرانی تاثیری در تولید و قیمت‌ها در بازار ندارد و تنها ادامه این روند چالش پیمان سپاری ارزی و رسمی را به همراه دارد.

خرید توافقی مرکبات گامی در راستای تنظیم بازار

مجتبی شادلو نایب‌رییس اتحادیه باغداران تهران خرید توافقی مرکبات را گامی مهم در راستای تنظیم بازار دانست و افزود: خرید توافقی مرکبات یکی از ماموریت‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی در راستای تنظیم بازار و نزدیک شدن به قیمت منصفانه فروش شمال کشور است.

وی افزود: اگر باغداری توانایی جمع‌آوری محصولش را نداشته باشد یا سلف خری برای خرید محصول به باغداران مراجعه نکرده باشد، سازمان مرکزی تعاون روستایی برای جلوگیری از افت شدید قیمت، کاهش ضایعات و عدم جمع‌آوری به موقع محصول خرید تضمینی را از باغداران انجام می‌دهد.

شادلو با اشاره به اینکه خرید توافقی مرکبات بار مالی بر دوش دولت ندارد، بیان کرد: خرید توافقی همانند خرید تضمینی نیست که بار مالی دولت را افزایش دهد، بلکه سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید محصول را در قالب سرمایه شرکت‌ها، امکانات جمع‌آوری و سردخانه انجام می‌دهد تا بتواند قیمت مرکبات را به نرخ واقعی خود برساند.

نایب‌رییس اتحادیه باغداران ادامه داد: با توجه به آنکه محصولات باغی از جمله مرکبات در یک دوره جمع‌آوری و در دوره‌های دیگر در سبد مصرفی خانوار قرار می‌گیرد، از این رو خرید توافقی و نگه داری در سردخانه‌ها می‌تواند در تنظیم بازار این محصول تاثیر بسزایی داشته باشد. وی با اشاره به اینکه بیشترین مقدار پرتقال را نوع تامسون به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: خرید توافقی مرکبات به منظور جمع‌آوری به موقع محصول در جلوگیری از ضایعات و ارایه محصول با کیفیت به بازار تاثیر بسزایی دارد.

شادلو در پایان با اشاره به اینکه برداشت پکیج مرکبات از شهریور آغاز و در برخی واریته‌ها تا فروردین ادامه دارد، تصریح کرد: مصرف مرکبات در فصل زمستان در کاهش مصرف داروهای شیمیایی و درمان زودهنگام سرماخوردگی تاثیر بسزایی دارد.

کفاشان هنوز با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند

رسول شجری رییس اتحادیه کفاشان دست دوز درباره وضعیت کفاشان در بازار اظهار کرد: درحال حاضر کفاشان با مشکلاتی همچون نبود مواد اولیه و خرید در داخل، دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را برای این صنف به وجود آورده است، گفت: واردات خارجی و رکود اقتصادی توانسته شرایط سختی را برای این بخش به وجود آورد که البته ابن روند ادامه داشت، چرا که واحد‌های تولیدی نمی‌توانستند مواد اولیه را تهیه کنند.

شجری با اشاره به اینکه در این صنعت تا بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت وجود داشت، تصریح کرد: امیدواریم با به ثبات رسیدن نرخ ارز وضعیت کفاشان دست دوز به تعادل برسد و قیمت‌ها کاهش یابد.

 رییس اتحادیه کفاشان دست دوز تصریح کرد: تولیدکننده کفش در بازار همچنان با مشکلاتی دست به گریبان است و مشکلات در این صنف نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گفته وی، ما همچنان در بخش صادرات و واردات دچار مشکل هستیم و امیدواریم به زودی مشکلات این بخش، مرتفع شود.

 

ارسال نظر