اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۰:۲۹:۴۱
کد خبر: ۱۳۶۳۴۲

بنادر عمان به روی کشتی‌های ایرانی باز است

پایگاه خبری اتاق اصناف| رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران وعمان ضمن رد شایعه اعمال محدودیت بنادر عمان برای ورود شناورهای ایرانی گفت: این موضوع در اوایل مهرماه و در بندر «صحار» به وجود آمده بود که با رایزنی‌های دیپلماتیک برطرف شد و اکنون باوجود اعمال تحریم‌ها، بنادر عمان همچنان پذیرای کشتی‌های ایرانی هستند. به گفته ضرابی، مبادلات دو کشور در 8 ماه اخیر بیش از دو برابر افزایش یافته است. محسن ضرابی درباره شایعه اعمال محدودیت در بنادر عمان برای ورود کشتی‌های با پرچم ایران گفت: باوجود اعمال تحریم‌های یک‌جانبه امریکا، بنادر عمان تمام کشتی‌ها و کالاهای ایرانی را می‌پذیرند و موضوع اعمال محدودیت به حدود سه‌ماه پیش در بندر صحار مربوط می‌شد. او دلیل اعمال محدودیت بندر صحار در مهرماه را ترکیب مالکیت این بندر عنوان کرد و افزود: ازآنجایی‌که نیمی از اختیارات این بندر به «روتردام» هلند اختصاص داشت، ممنوعیت‌هایی برای ورود شناورهای ایرانی به این بندر اعمال شد اما در ادامه برای ورود دو کشتی بزرگ فله‌بر ایرانی برای کالاهای غیرتحریمی مجوز گرفته شد و شناورهای کانتینر بر یک شرکت دیگر ایرانی نیز برای تخلیه و بارگیری همه کالاها به این بندر تردد می‌کند.

به گفته ضرابی یکی از شرکت‌های کشتی‌رانی ایران بطور مرتب انواع کالاها را از بندر خرمشهر به بنادر عمان می‌برد. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به روابط دوستانه دو کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی، گفت: مبادلات تجاری ایران و عمان در روند رشد قرار دارد که در زمینه صادرات و واردات با بهبود همراه بوده است و افزایش حجم ۱۰۶ درصدی مبادلات تجاری در هشت‌ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این موفقیت را تایید می‌کند. ضرابی با تاکید بر اینکه روابط ایران و عمان دوجانبه است، افزود: در طول سالیان اخیر در کنار افزایش صادرات ایران به عمان، واردات از طریق این کشور نیز رشد داشته و ۷۷ میلیون دلار در سال گذشته به ۳۷۹ میلیون دلار در ۸ ماهه سال جاری رسیده است.

600 هزار بافنده فرش بیمه می‌شوند

ایسنا|رییس مرکز ملی فرش ایران با اعلام اینکه ۶۰۰ هزار بافنده فرش در کشور بیمه می‌شوند، گفت: باید در قانون بودجه بیمه بافندگان دیده شود و با کمک مجلس امید می‌رود سهم بیمه تامین اجتماعی افزایش یابد و ۶۰۰ هزار بیمه‌شده در صنعت فرش داشته باشیم. فرشته دست‌پاک در نمایشگاه فرش دستباف و تابلو فرش قزوین اظهار کرد: فرش معتمد قزوین حرف زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند ثبت ملی و جهانی شود. او خاطرنشان کرد: اگر فرش قزوین ثبت جهانی شود می‌تواند از سازمان مالکیت معنوی هم مجوز بگیرد و جایگاه بالاتری پیدا کند و برند شود. دست‌پاک تصریح کرد: نقش فرش در کشور زیاد است و فرش دستباف، آنقدر نقش پررنگی دارد که حذف‌شدنی نیست و این هنر برای زندگی ما مانند انگشتان دست برای انجام کارهاست و آنقدر تأثیرگذار است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و شاید هیچ هنر و صنعتی مانند فرش حامل فرهنگ و تمدن و تأثیرگذار در اقتصاد و اشتغال نباشد.

او گفت: با شکل‌گیری بزرگ‌ترین صنف در شهر و روستا در صنعت و هنر فرش بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند که باید بتوانیم از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم و به اقتصاد خود رونق دهیم. رییس مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: با همه بی‌مهری‌ها در این صنعت، هنوز هم فرش دستباف در ردیف سه کالای مهم صادراتی کشور است و با کمترین سرمایه‌گذاری بیشترین ارزش را دارد. او یادآور شد: برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان لازم است در حالی که در صنعت فرش با ۱۰ تا ۲۰ میلیون حداقل سه شغل ایجاد می‌شود. دست‌پاک اظهار کرد: توجه به امنیت شغلی بافندگان و تأمین بیمه از دغدغه‌های فعالان این بخش است که باید برطرف شود در غیراین صورت کسی ترغیب نمی‌شود به سمت این هنر و صنعت برود. او تصریح کرد: باید در قانون بودجه بیمه بافندگان دیده شود و با کمک مجلس امید می‌رود سهم بیمه تامین اجتماعی افزایش یابد و ۶۰۰ هزار بیمه‌شده در صنعت فرش داشته باشیم. دست‌پاک یادآور شد: صادرات فرش از دغدغه‌های جدی ما در این مرکز است، چون جهانیان با فرش ایرانی آشنا هستند و می‌دانند هویت فرهنگ و هنر کشور است و می‌توان گفت فرش ایرانی شناسنامه دوم و پرچم دوم و پاسپورت معنوی ایرانی‌هاست که باید از آن مراقبت کنیم.


تامین نیاز ارزی تولیدکنندگان از «نیما»

ایرنا| رییس انجمن لنت ترمز و کلاچ گفت: 75 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان این صنف از طریق واردات تامین می‌شود و نرخ ارز مورد نیاز آن تابع سامانه ارزی نیماست. حسین لاجوردی افزود: ارزان شدن ارز در هفته‌های اخیر در بازار آزاد رخ داده و ارتباطی به بازار ثانویه ندارد، بلکه تامین ارز نیمایی به دلیل کمبود عرضه، بسیار زمانبر است. به گفته او، همه ثبت سفارش‌های تولیدکنندگان داخلی بر مبنای ارز نیمایی برنامه‌ریزی شده که شامل اعضای انجمن لنت ترمز و کلاچ نیز می‌شود. لاجوردی یادآور شد: قیمت مواد اولیه داخلی نظیر رزین نیز از کیلویی 15 هزار تومان در ماه‌های گذشته به بیش از 40 هزار تومان افزایش یافته است. رییس انجمن لنت ترمز و کلاچ اظهار کرد: عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت در بازار است و در شرایطی که تولیدکنندگان ارز نیمایی را با وقفه یک ماهه تا 45 روزه دریافت می‌کنند، عرضه به بازار کاهش و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

ارسال نظر