گشایش فصل جدید کاری اصناف

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۵۴

نائب رییس اول اتاق اصناف تهران با بیان اینکه ما خلاف قانون نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم عمل کنیم اما برای بازنگری آن اقدام خواهیم کرد، گفت: با توجه به نقش تازه‌ای که در اصناف دارم، در حال حاضر این موضوع را باید هم از منظر نماینده دولت و نماینده اصناف در اتاق ایران مورد ارزیابی قرار داد. ابراهیم درستی با اشاره به اینکه قبل از آنکه نماینده وزیر باشم، نماینده اصناف هستم، عنوان کرد که توصیه کلیدی رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت، ایجاد وفاق بین هئیت رییسه اتاق اصناف ایران است که امر بسیار به جایی است.  درستی، با انتقاد از اینکه در دوره قبل اتاق اصناف، کارها به صورت تشکیلاتی انجام نمی‌گرفت، اظهار کرد: مادامی که تک محوری در انجام امور حاکم باشد، کار پیش نمی‌رود. او در ادامه در خصوص اینکه مالیات همواره از موضوعات چالشی بین اصناف و دولت بوده، عنوان کرد: در بخش صندوق مکانیزه باید گفت از همان ابتدا به صورت صحیحی تعریف نشد. اساسا صندوقی وجود نداشت که یکسری از اتحادیه‌ها تحت پوشش و ملزم به استفاده از آن شدند. یعنی از همان ابتدا قدم‌ها اشتباه برداشته شد، بعد عمل شد. پس موضوع در نطفه اولیه بطور کلی پر از ایراد بود. البته درستی بر این باور است که باید یک تنفس مالیاتی به اصناف مخصوصا در بخش تولید داده شود؛ در این صورت دولت ضرری نمی‌بیند چرا‌که از آن طرف می‌تواند در دوره تنفس دنبال افرادی باشد که فرار مالیاتی دارند و پرونده مالیاتی ندارند.  به گفته او، آمارها نشان می‌دهد بسیاری از افراد صنفی فرار مالیاتی دارند و باید سازمان به دنبال اینها باشد اما با وجود پرسنل و کارکنان زیادی که در اختیار دارند باز به سراغ افرادی می‌روند که شناسنامه داشته و جای مشخصی دارند در حالی که آمار فراریان مالیاتی بالا است و سازمان می‌تواند براحتی آنها راشناسایی کرده و از آنها مالیات بگیرد.البته این کار مستلزم اعتمادسازی است.  او در عین حال تاکید کرد که به عنوان یک فعال صنفی، اگر این مورد تحقق یابد من به عنوان یک فعال صنفی دیگر از گذاشتن صندوق ابایی ندارد، اما ابتدا باید بسترش آماده بشود که هنوز فراهم نشده است. چراکه سازمان از ابتدا اشتباه عمل کرده است. حتی به جرات می‌توان گفت که بسیاری از مسوولان امور دارایی اصلا از عملکرد صندوق مکانیزه فروش اطلاع نداشتند.

درستی در ادامه بیان کرد: از آنجاییکه در هیات رییسه اتاق اصناف تغییراتی صورت گرفته، نیاز است تا دوباره این قانون مورد ارزیابی قرار گیرد تا نقاط کور آن اصلاح شود و درخواستمان از دولت این است هر جا که می‌خواهند برای اصناف تصمیم بگیرند صندلی اصناف خالی نباشد. مشورت با اصناف ضرری حتما نخواهد داشت پس با اصناف مشورت کنند که مسلما درتصمیم‌گیری‌ها کارشناسانه‌تر می‌توانیم جلو برویم.

درستی در مورد اینکه آیا در شورای گفت‌وگو تحت عنوان نماینده وزیر حضور دارید، نیز گفت: با حضور در نشست اخیر شورای گفت‌وگو به جهت تغییرات هیات رییسه اتاق اصناف ایران و صندلی خالی رییس اتاق، بر آن شدم که در این نشست شرکت کنم. جلسات شورای گفت‌وگو بسیار اثربخش است اگر نماینده اتاق اصناف در این جلسات حضور داشته باشد، می‌تواند به عنوان تریبون اصناف عمل کند و حرف اصناف را به گوش دولت برساند. بدون شک دولت هم سخن منطقی را می‌پذیرد.  او همچنین در مورد اینکه فعالیت اتاق اصناف به عنوان مشاور سه قوه، نیز عنوان کرد: اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و تعاون به صورت مشترک دبیرخانه‌ای را دایر کردند که متاسفانه این دبیرخانه در چهار سال گذشته هیچ کاری انجام نداد یعنی دبیرخانه‌ای تشکیل شد اما کاری صورت نگرفت که این خود یک ضعف است ما مکلف هستیم با تمام قوا (مقننه- مجریه- قضاییه) ارگان‌های مختلف، نیروی انتظامی، سازمان امورمالیاتی و... تعامل و نشست داشته باشیم به همه نکته نظراتی که داریم حتما می‌رسیم.

 

 

ارسال نظر