صادرات داروهای گیاهی، فرصتی برای توسعه روابط تجاری

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۵۳

در نشست کمیته مشترک ایران و لهستان، ضمن معرفی هیئت‌رییسه و اعضای کمیته، ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با این کشور، بررسی شد. اتخاذ سازوکار ویژه برای تداوم همکاری‌ها با وجود فشارهای تحریم، موضوعی است که در دستورکار این کمیته قرار گرفت.  در نخستین نشست کمیته مشترک ایران و لهستان، راه‌های توسعه و حفظ همکاری‌های تجاری و اقتصادی با لهستان با وجود وجود تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران با بیان این مطلب که بعد از برجام شرایط خوبی برای توسعه مناسبات تجاری با لهستان به وجود آمد، با ابراز تأسف از شروع تحریم‌های جدید و از بین رفتن فرصت‌های ایجاد شده گفت: البته هنوز کشورهایی هستند که با وجود تحریم‌ها، خواستار ادامه همکاری‌های خود با ایران بوده و در تلاش هستند تا مسیرها جدیدی را برای این منظور پیدا کنند. به باور وی کشور لهستان نیز به دلیل روابط دیرینه و خوبی که با ایران داشته، سعی دارد همچنان مناسبات خود را حفظ کند چراکه لهستان ظرفیت خوبی برای دسترسی ایران به بازارهای اروپایی محسوب می‌شود. در ادامه این نشست هیات رییسه و اعضای کمیته معرفی شدند. رحیم بنامولایی، ریاست این کمیته را به عهده دارد و مهران فکری نیز به عنوان نایب‌رییس انتخاب شده است. دیگر اعضای کمیته را نیز محمدعلی رضایی کمال‌آباد، حسین پهلوان پور، سید حامد نورحسینی، کوروش رحمانی فرد، رها صالحی، سید رضا حسینی، محمدحسین راسخی، علیرضا شمس فرد، فرامرز گودرزی و خالق کوثرنیا تشکیل می‌دهند. همچنین امیرمسعود دانش خو به نمایندگی از سازمان توسعه تجارت و کیومرث کاظمی نیز به نمایندگی از وزارت امور خارجه عضو این کمیته هستند.

رحیم بنامولایی، رییس کمیته مشترک ایران و لهستان، نقش‌آفرینی بخش خصوص در شرایط سخت تحریم را دانست و تأکید کرد: فعالان اقتصادی باید در این دوران به حفظ روابط کشور با شرکای اقتصادی خود، کمک کنند. در ارتباط با لهستان فرصت‌های خوبی در اختیار داشتیم که متأسفانه همه را از دست دادیم.

با وجود این به اعتقاد وی به دلیل علاقه دو طرف برای تداوم روابط تجاری، لازم است با همکاری افراد خبره و حرفه‌ای، سازوکاری طراحی کرده و به کمک آن سطح روابط بین دو کشور را توسعه داد.

این فعال اقتصادی جاده‌سازی، ساختمان‌سازی، خدمات فنی و مهندسی، کشت فراسرزمینی و محصولات حلال را از جمله زمینه‌های مساعد برای همکاری بین دو کشور دانست و تصریح کرد: بطور حتم حل مشکلات بانکی کلید کارگشای مشکلات اقتصادی و تجاری است.

وی استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم لهستان را نیز ضروری دانست و خواستار استفاده از تجربیات این افراد شد.

مهران فکری، نایب‌رییس کمیته مشترک ایران و لهستان، بازار این کشور را برای محصولات و خدمات ایرانی بکر توصیف کرد و گفت: حال که مسیر ریلی تا آستارا کشیده شده به این معناست که ایران به غرب لهستان متصل شده است. این موضوع اهمیت زیادی در تجارت با این کشور دارد.

وی نبود پرواز مستقیم به لهستان را یکی از مشکلات همکاری تجاری با این کشور برشمرد و تأکید کرد: چون پرواز مستقیم نداریم، حتی در بخش گردشگری هم نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

این فعال اقتصادی از انتقال کارخانه‌های داروسازی آلمان به لهستان به عنوان یک فرصت یاد کرد و ادامه داد: ایران می‌تواند با صادرات داروهای گیاهی به تأمین مواد اولیه این کارخانه بپردازد.

 

ارسال نظر