اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۷۴

گرانی مواد اولیه مانع از کاهش قیمت لوازم خانگی

تسنیم| دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با اعلام اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان با رکود بازار روبه رو هستند و قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است، گفت: تولیدکنندگان تمایل زیادی برای کاهش قیمت دارند اما مواد اولیه همچنان گران است. حبیب الله انصاری با اشاره به اینکه قیمت لوازم خانگی به عوامل تولید بستگی دارد، اظهار کرد: متأسفانه در طول یک سال اخیر قیمت مواد اولیه تولید از جمله مس، فولاد و مواد پتروشیمی رشد قابل توجه داشته که همین موضوع باعث رشد قیمت ها در انواع محصولات لوازم خانگی شده است. او افزود: با روند کاهشی قیمت ارز تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز تمایل به کاهش قیمت ها را دارند اما متأسفانه بخشی از مواد اولیه آنها با ارز گران ثبت سفارش شده که این امر کاهش قیمت‌ها را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی، تصریح کرد: تولیدکنندگان از اوایل سال جاری درخواست افزایش قیمت‌ها را مطرح و در نهایت مجوز افزایش 9.6 درصدی قیمت ها را دریافت کردند. اما این مجوز متناسب با افزایش هزینه‌ها، کمبود نقدینگی و کاهش حجم تولید نبود  به همین دلیل اوایل شهریور ماه امسال قیمت لوازم خانگی آزاد شد. او با اعلام اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان با رکود بازار روبه رو هستند و قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است، گفت: تولیدکنندگان امروز با حداقل سود فعالیت می‌کنند و مجبور به کاهش حجم تولید شده اند. انصاری با اعلام اینکه تولیدکنندگان تمایل زیادی با کاهش قیمت ها دارند، افزود: برای اجرایی شدن این موضوع باید تصمیمات لازم برای کاهش قیمت مواد اولیه از جمله فولاد اعمال شود.

جذب نقدینگی از طریق بورس

ایسنا| به اعتقاد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر کمک گرفتن از بورس برای مدیریت نقدینگی، حرفی کاملا درست است، اما تا زمانی که دولت برنامه‌ای برای حمایت از واحدهای تولیدی نداشته باشد، در عمل سیستم بورس موفق به جذب نقدینگی سرگردان نخواهند شد. اخیرا رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که حجم نقدینگی به مرز ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که یکی از راه‌ها برای مدیریت این نقدینگی، هدایت آن به سمت بورس است. در این رابطه مسعود دانشمند اظهار کرد: تا زمانی که تولید در کشور شکل نگیرد اتفاق خاصی نخواهد افتاد. بر فرض مثال که پول نقد موجود باشد، اما وقتی شرکت‌های بزرگ در حال رکود و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در حال ورشکستگی هستند، سهام کجا را می‌توان خریداری کرد؟ سوال منطقی و اصلی این است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: حرف رییس کل بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی به سمت و سوی نظام بورسی و سهام و سپس به سمت تولید، درست است؛ اما ابتدا باید تولید راه بیفتد، سپس توقعات اینچنینی داشته باشیم. عمده تعداد سهام بورس در اختیار شرکت‌های کوچک و متوسط است که مردم می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند، وگرنه شرکت‌های بزرگ همچون فولاد خوزستان، ذوب آهن، مس سرچشمه و غیره که سهامشان در دست دولت بوده و خریداری آن‌ها سخت و بعید است. او تصریح کرد: عمده سهام قابل خریداری توسط مردم در شرکت‌های کوچک و متوسط است، بنابراین شرکت‌های متوسط هم باید در تولیدشان رونق ایجاد شود؛ ضمن اینکه دولت نیز باید برنامه مشخصی برای رونق تولید داشته باشد. به گفته دانشمند، صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی به سمت بورس کاملا صحیح است اما باید بستر لازم برای آن نیز فراهم باشد تا براساس آن نقدینگی در دست مردم، وارد بورس شده و از آن برای تولید مجدد استفاده شود.

چالش صنعت کفش در تامین مواد اولیه

پایگاه خبری اتاق اصناف| رییس اتحادیه کفاشان دست دوز با اشاره به افزایش ده ها برابری قیمت مواد اولیه گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت مواد اولیه تهیه کفش با افزایش نرخ دلار ده ها برابر افزایش داشته و این مساله تولید را با چالش مواجه کرده است. رسول شجری اظهار کرد: درحال حاضر کمبود مواد اولیه یکی از چالش‌های اصلی این صنف به حساب می‌آید و بیش از ۳۰ قلم جنس، مورد نیاز تولیدکنندگان کفشِ دست دوز با افزایش قیمت همراه بوده و برخی از مواد چسب از آلمان وارد می‌شود که با افزایش قیمت چندین برابری همراه شده و باعث شده تا قیمت کفش ۵۰ درصد افزایش داشته باشد و این میزان افزایش قیمت کفش تنها درصد کمی از افزایش قیمت مواد اولیه را شامل می شود.

رییس اتحادیه کفاشان دست دوز تصریح کرد: در راستای کاهش قیمت مواد اولیه روز گذشته با اعضای هیات مدیره های مواد اولیه جلسه داشتیم و خواستیم تا با توجه به کاهش نرخ ارز قیمت مواد اولیه را پایین بیاورند تا صنعت کفش به مشکل برنخورد اما توزیع کنندگان مواد اولیه نیز مطالبات خود را بازگو می‌کنند اما در نهایت قول همکاری دادند. شجری افزود: از دولت درخواست شده که برای تامین مواد اولیه این صنف تدبیری بیندیشد، چرا که تداوم کمبود مواد اولیه بر افزایش تدریجی قیمت ها اثرگذار است. او با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت در این صنف مشاهده می‌شود گفت: امیدواریم نگرانی دراین بخش به حداقل برسد چرا که قدرت خرید مردم به دلیل افزایش قیمت، کم شده است.

 

 

ارسال نظر