تغییر مسیر تجارت ایران با سوریه

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۷۳
تغییر مسیر تجارت ایران با سوریه

عضو هیات رییسه اتاق ایران و رییس اتاق کرمانشاه می‌گوید: فعلا مسیر تجاری ایران و سوریه از ترکیه می‌گذرد که مشکلاتی به همراه دارد، اما در آینده باید این مسیر از عراق بگذرد. به باور کیوان کاشفی، برقراری روابط تجاری با سوریه نیازمند راه‌اندازی شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک بین ایران، عراق و سوریه است.  هیات تجاری سلیمانیه عراق در سفر به کرمانشاه با اعضای اتاق کرمانشاه و فعالان اقتصادی این استان دیدار و درباره توسعه روابط اقتصادی گفت‌وگو کردند.

او در این دیدار گفت: اقلیم کردستان یکی از مسیرهای اصلی ورود ایران و عراق به بازار سوریه است و باوجود همه فشارهای اقتصادی  این روابط دوجانبه تحت تأثیر قرار نگرفته است.

کیوان کاشفی از رشد 51 درصدی صادرات کرمانشاه به اقلیم کردستان و رشد 65 درصدی به کل عراق در هشت‌ماهه امسال خبر داد و افزود: کرمانشاه با اقلیم کردستان خصوصاً استان گرمیان روابط دیرینه‌ای دارد و این رشد بیانگر همکاری‌های اقتصادی خوب دو طرف است. عضو هیات رییسه اتاق ایران با اشاره به اینکه اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری بین دو طرف زمینه‌ساز افزایش مراودات تجاری است، گفت: در این مراودات تجاری می‌توان ضمن ریل‌گذاری برای روابط آینده ایران و عراق، از ظرفیت‌های دو طرف برای حل مشکلات استفاده کرد.

کاشفی با بیان اینکه مسیر مراودات تجاری ایران با سوریه باید از عراق بگذرد، افزود: این تجارت اکنون از طریق ترکیه انجام می‌شود که مشکلاتی را به همراه دارد. اما حالا با برقراری امنیت نسبی در سوریه، می‌توان از این کشور به‌عنوان بازار مشترکی برای ایران و عراق استفاده کرد. به گفته او دو مسیر برای ورود به سوریه وجود دارد که یک مسیر از مرز پرویزخان و اقلیم کردستان و مسیر دیگر از مرز سومار یا مهران به بغداد و دمشق است.

او برقراری روابط تجاری با سوریه را نیازمند راه‌اندازی شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک بین ایران، عراق و سوریه دانست و گفت: علاوه بر بحث حمل‌ونقل، صدور ویزا و امکان تردد تجار و همچنین راه‌اندازی صرافی برای برقراری مبادلات مالی نیز باید در دستور کار باشد.

رییس اتاق کرمانشاه با اشاره به یکسان‌سازی رویه‌ها که در عراق در حال شکل‌گیری است، ابراز امیدواری کرد: مسائلی که در زمینه بازبینی کالا در مسیر بین اقلیم و بخش مرکزی عراق وجود دارد، مرتفع شود و دوباره مرز پرویز خان به مبدأ برای ورود کالا به سراسر عراق تبدیل شود.

کاشفی بر لزوم رونق دادن به ترانزیت کالا بین کردستان عراق و کرمانشاه تأکید کرد و یادآور شد: کرمانشاه میزبان خوبی برای کردستان عراق در زمینه گردشگری و خصوصاً توریسم سلامت است که متأسفانه تاکنون آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده اما آمادگی پذیرش هیات‌های تخصصی از عراق در این زمینه برای بررسی امکانات وجود دارد. رییس اتاق کرمانشاه از اخذ مجوز برای برپایی نمایشگاه با محوریت کرمانشاه در سلیمانیه عراق هم خبر داد و گفت: این نمایشگاه باید در زمان مناسبی که برای تولیدکنندگان و تجار اثربخش باشد، برگزار شود. کاشفی عنوان کرد: باید سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو طرف شکل بگیرد و باید واردات از عراق را نیز آغاز کنیم که کارهایی برای ورود مواد اولیه و برخی اقلام آغاز شده است.  او از راه‌اندازی رویه واردات خودرو از مرز پرویزخان هم یاد کرد که فعلاً به دلیل مشکلاتی که برای ثبت سفارش خودرو در کل کشور وجود دارد، به تعویق افتاده است.  به عقیده کاشفی باید ملاقات مستمر استانداران کرمانشاه و سلیمانیه و گرمیان وجود داشته باشد تا بتوان مشکلات بین استان‌ها را حل کرد.  در ادامه، نایب‌رییس اتاق سلیمانیه عراق نیز با اشاره به زمینه‌های خوب سرمایه‌گذاری که در کردستان عراق وجود دارد، گفت: از حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایرانی در عراق استقبال می‌کنیم. یاسین رحیم فرج خاطرنشان کرد: شرایط و قوانین خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در کردستان عراق فراهم شده که نسبت به شرایط دولت فدرال عراق آسان‌تر است باوجوداین، سرمایه‌گذاران ایرانی تاکنون به‌خوبی از این شرایط استفاده نکرده و موقعیت را به دیگر کشورهای همسایه واگذار کرده‌اند.

 

ارسال نظر